Adapter, USA kontakt till svensk?

Hej! jag har precis införskaffat mig en canon Digital Rebel XTi från USA. det enda problemet är att laddaren till kameran är "amerikansk". kontakten är amerikans, den ser ut såhär; http://img406.imageshack.us/img406/958/chargerro9.jpg

Som ni ser är den amerikansk, vilket gör att den är oanvändbar i sverige. Jag har försökt leta på en adapter på t.ex. Kjell & Co, men har inte hittat något. Jag har bara hittat reseadaptrar från svenska kontakter till amerikanska. jag behöver tvärtom. är det någon som har nån aning om vart jag kan införskaffa en sådan?

Tack på förhand,
Ronny
 
Hej! jag har precis införskaffat mig en canon Digital Rebel XTi från USA. det enda problemet är att laddaren till kameran är "amerikansk". kontakten är amerikans, den ser ut såhär; http://img406.imageshack.us/img406/958/chargerro9.jpg

Som ni ser är den amerikansk, vilket gör att den är oanvändbar i sverige. Jag har försökt leta på en adapter på t.ex. Kjell & Co, men har inte hittat något. Jag har bara hittat reseadaptrar från svenska kontakter till amerikanska. jag behöver tvärtom. är det någon som har nån aning om vart jag kan införskaffa en sådan?

Tack på förhand,
Ronny

HAHA...vilken urbota dum konstruktion! JAg är väldigt glad att jag kör nikon...då kan man hamna lite var som helst i världen och behöver bara låna sladden från vilken inhemsk bergsprängare som helst för att kunna ladda.

Inte kul det där med canon, synd att du åkt på en sådan nit.
 
Det enklaste kanske är att köpa en ny batteriladdare. Väljer man att inte köpa Canons orginalladdare kan man komma undan ganska billigt.
 
HAHA...vilken urbota dum konstruktion! JAg är väldigt glad att jag kör nikon...då kan man hamna lite var som helst i världen och behöver bara låna sladden från vilken inhemsk bergsprängare som helst för att kunna ladda.

Inte kul det där med canon, synd att du åkt på en sådan nit.
Då får vi bara hoppas att du inte får något fel på din kamera så att du behöver skicka in den till Nikons "service".
 
Väcker liv i denna tråd efter att en kompis råkat ut för samma sak. Jag har nu fått klart för mig att det inte verkar så jobbigt att ordna. Min kompis laddare av samma konstruktion tar all ström mellan 100 och 240 Volt. Alltså behövs bara en adapter. Det enklaste (och farligaste!) är att använda en sladd med två lösa sladdändar i ena änden och vanlig svensk kontakt i andra, eltejpa fast de fria ändarna på laddarens USA-kontakt. Inget att rekommendera, mest för att visa principen. Bättre att använda den kontakt som från Kjell som Björn tipsade om i inlägget ovan. Hursomhelst verkar det inte vara så svårt att fixa.
 
Är det bara jag som tycker att det verkar överlägset bäst och lättast att helt enkelt kapa kabeln och köpa en ny stickkontakt och sätta på kabeln? :)
 
Är det bara jag som tycker att det verkar överlägset bäst och lättast att helt enkelt kapa kabeln och köpa en ny stickkontakt och sätta på kabeln? :)

Titta på bilden högre upp i tråden. Det finns ingen kabel. Tidigare har det varit lösa appartkablar som man kan byta. Hade det funnits en kabel hade saxen fått komma fram :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.