Ang. självurladdning

Batteriladdare

Förutom ”standardstället” Clas O kan man kolla på Teknikmagasinet och Biltema. När jag köpte en ny laddare för några år sedan så köpte jag en GP. Att det blev just en GP berodde på att GP då var den enda(?) med en laddare som förutom 220 VAC funkar även på 12 VDC (segelbåt). Nu har de flesta tillverkare laddare som funkar både på2 20 VAC och12 VDC

Just GP har massor av laddare http://www.gppowerbank.nu/gulliver/pub/ men det skiljer mycket i uppladdningstid och pris http://www.gppowerbank.nu/gulliver/pub/laddtider/ (kollade idag då jag funderar på om jag även ska köpa en snabbladdare åt syrran i julklapp (hårda paket ska det vara ;) , inga Helly Hansen underställ).

Per Brune
 
Re: Med inbyggd testare kanske?

HåkanC; sa:
Laddare kan jag komma på.
Den säljs hos Clas O
Den har dessutom en inbyggd, individuell, testfunktion av batteriernas kapacitet (anges i mAh).
Men om priset är rimligt kan bara du svara på:
498:-
Men då ingår, förutom laddaren, oxå 4st R03-batterier på 700mAh och 4st R6-batterier på 2000mAh, 4st batteriadaptrar från R6 till R14 och R20 samt förvaringsväska, mm.

Intresserad?

361841_X_2005-07-04_112333.jpg

LaCrosse Batteriladdare 36-1841 498:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383360


Jag har en LaCrosse-laddare och jag är nöjd med den, men är det en snabbladdare du vill så finns det de som är snabbare, mycket snabbare tom tex GPs UltraSmart som skall ladda batterier på c:a 15min
http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/produkter/premium.jsp#usmart_2700


/Håkan

Tack för info.
Klart intressant.
Skulle vara ännu mer intressant om den såldes utan batterier.
En fördel, som jag ser det, med Biltemas laddare är att man kan välja om man vill snabbladda eller normalladda. Och den säljs utan batterier.

/ Bertil
 
Många LaCrosse-finesser blir det

OBD; sa:
Skulle vara ännu mer intressant om den såldes utan batterier.
Varför då?
Batterier är för mig en förbrukningsvara, tar de inte slut pga 'misshandel' så slarvar jag bort dem.
Att få 8st med hyfsad kapacitet samtidigt med laddaren är för mig en bonus (så dyr är inte laddaren heller, åtminstone inte jmf med likn)
En fördel, som jag ser det, med Biltemas laddare är att man kan välja om man vill snabbladda eller normalladda. Och den säljs utan batterier.
Biltemas snabbladdare med fläkt har jag oxå. Den är snabb(3A laddström) och billig(249:) men dess elektronik är lite okänslig, den har 'kokat' två batterier för mig, standbyströmen är för hög (300mA!) och fläkten är högljudd.
Jag har den på landet nu, för att snabbt ladda batterier till MP3-spelare. Pga av den höga standbyströmen vill jag inte låta batterier sitta i en längre tid, tex över natten.

Biltemas fläktladdare är dessutom inte på långa vägar lika flexibel som LaCrosse-laddaren. Med den kan man välja flera olika program:
-Ladda batterier med valbar ström: 200,500,700,1000,1500,1800mA
-Ladda ur sedan ladda, med urladdningsström hälften av laddströmen, ställbar enl ovan
-Refresha batterier genom upprepade ladd/urladdningscykler,
ställbar ström enl ovan
-Testa batterienas kapacitet genom att ladda/laddaur/ladda,
oxå ställbar ström enl ovan
Den har 4 individuella laddkanaler och en display för varje batteri som visar:
-Tid
-Ström
-Spänning
-Kapacitet (mAh)

Nästan för nördigt även för mig. Vad är det du saknar?


/Håkan
 
Clas Ohlsson...

OBD; sa:
Klart intressant.
Skulle vara ännu mer intressant om den såldes utan batterier.
/ Bertil

Hej

Jag har en 36-2396 (298 SEK) och en 32-6319 (349 SEK) från Clas O. Båda säljs utan batterier och laddar 1-4 batterier individuellt. Den första går till och med att köra i bilen med 12V. De funkar jättebra.

Jag kör AA-batterier till bla kamerablixten och en urtankningsenhet till digitalkameran. Mina batterier drar inte ur sig på två veckor. Inte ens två månader skulle jag tro...

mvh
Håkan Åkesson
 
Tack HåkanC och haak för er info.

Efter vad du HåkanC skrivit om Biltemas laddare är den inte aktuell längre.
4 nya batterier R6 behövs nog. I texten till LaCrosse-laddaren står det att den levereras med 4 st R03 och
4 st R6. På bilden ser det ut att vara R14 i.st.f R03.
Det kan jag ju kolla hos Claes O.

haak, Vanson-laddarna verkar ju helt OK.

Sedan såg jag att Claes O även har en Varta som verkar OK, 36-2472.

Blir nog ett besök till Claes O så snart som möjligt.

Tack igen för responsen!

/ Bertil
 
R14-adaptrar

OBD; sa:
Efter vad du HåkanC skrivit om Biltemas laddare är den inte aktuell längre.
Bruxet, eller manualen som det väl heter i vår nya svengelska värld, till både denna laddare och många andra Biltema-produkter finns som PDF på deras hemsida
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/35/38-244.pdf

Även till GPs snabbladdare finns det brux som PDFer på deras hemsida
http://www.gppowerbank.se/gulliver/documents/gppowerbank.se/Manualer/

I bruxen kan man hitta info om laddström och stbyström innan köp(hoppas jag).

I texten till LaCrosse-laddaren står det att den levereras med 4 st R03 och
4 st R6. På bilden ser det ut att vara R14 i.st.f R03
Det du misstar för R14-batterier är R14-adaptrar.
Dvs helt enkelt en plasthylsa, i R14-diameter, med hål i stort nog för ett R6-batteri.
Typ sådana här alltså
323074_A_2004-06-29_170604.jpg

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256246

LaCrosse-laddaren kommer med 4st batteriadaptrar från R6 till R14 och 4st från R6 till R20.

Hoppas att du blir nöjd med LaCrosse-laddaren, även om den är dubbelt så dyr som Biltemas fläktladdare.
Jag använder min inte bara som MP3-batteri-laddare utan även som lattevispbatteriladdare (www.skrivihop.nu eller?)

Vad som däremot är bra hos Biltema är deras laddningsbara batterier, de har klarat sig bra i de test som tex tidningen http://www.ev.se har gjort


/Håkan
 
Re: Fler brux

HåkanC; sa:
Bertil, jag vet inte om du, och alla andra intresserade, redan har köpt LaCrosse-laddare.

Tillräckligt, eller för mycket, med info ännu?

/Håkan

Håkan, Jag har inte köpt LaCrosse-laddaren ännu. Inte någon annan heller. Det är mycket som talar för LaCrosse. Det som jag tvekar inför är:
-Jag har inget behov alls av R03 batterier.
-Jag vill helst ha R6 2500 mAh

För min del har du gett absolut tillräckligt med info.
Åter igen, tack så mycket!

/ Bertil
 
Byta kamera..!

Jag har haft både Olympus och Minolta med vanliga AA batterier, som tagit slut direkt vare sig jag använt kameran eller inte...
Så nu fick det va nock... Jag bytte kamera till Fuji F11 som har marknadens längsta batteritid för kompakt kameror. För att försäkra mig om att ALLTID ha ström i kameran så köpte jag ett extra batteri som ligger i väskan. Och nu till det roliga, jag kan fota, filma och titta både på bilderna och klippen men batteriet tar aldrig slut... Inte nog med att kameran är grymt bra i sig själv (vid låga iso) så är batteritiden helt fantastisk. Nästan så man undrar vad man skall ha ett extra till...
[Ändrat av xtrem 2006-12-10 kl 02:18]
 
Re: Byta kamera..!

xtrem; sa:
Jag har haft både Olympus och Minolta med vanliga AA batterier, som tagit slut direkt vare sig jag använt kameran eller inte...
Så nu fick det va nock... Jag bytte kamera till Fuji F11 som har marknadens längsta batteritid för kompakt kameror. För att försäkra mig om att ALLTID ha ström i kameran så köpte jag ett extra batteri som ligger i väskan. Och nu till det roliga, jag kan fota, filma och titta både på bilderna och klippen men batteriet tar aldrig slut... Inte nog med att kameran är grymt bra i sig själv (vid låga iso) så är batteritiden helt fantastisk. Nästan så man undrar vad man skall ha ett extra till...
[Ändrat av xtrem 2006-12-10 kl 02:18]

Jag betvivlar inte att Fuji F11 är en bra kamera, men det tycker jag att Canon A610 är också.
Mitt problem är inte kameran utan batterierna och/eller även laddaren.
Det problemet räknar jag med att snart ha löst genom att köpa en ny laddare och troligen även batterier.

/ Bertil
 
Re: Re: Fler brux

OBD; sa:
Det är mycket som talar för LaCrosse. Det som jag tvekar inför är:
-Jag har inget behov alls av R03 batterier.
Viss innehåller LaCrosse-'paketet' hos Clas Ohlson en hel del som kan tyckas onödigt.
Men om du vill ha möjlighet att upptäcka skillnader mellan enskilda batterier genom att mäta hur mycket laddning de tar emot så är nog LaCrosse-laddaren för 498:- det billigaste sättet att åstadkomma det.

Dessutom är den ju inte alls dålig som enbart laddare, tvärtom skulle jag vilja påstå.

De batterier och andra prylar du inte har användning för får du väl fösöka sälja eller lämna till återvinning.
-Jag vill helst ha R6 2500 mAh
Även om de medföljande batterierna kan verka svaga så är de tillsammans bra, alla 4 R&-batterier som följde med min laddare hade en kapacitet inom 10%.

Dessutom undrar jag vad det är som är så speciellt med 2500mAh för dig?

Nu finns det laddningsbara R6 'märkesbatterier' på 2700mah från tex GP
42291.jpg

Men de kostar en hel del... 62:-/st hos
http://www.kjell.com/?item=42291&path=2100000,2310000,2312500,2316250

Men det finns mer och ännu dyrare...
Teknikmagasinet säljer laddningsbara R6-batterier på 2800mah av märket .xPower för 90:-/st
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/...ink_product.html&link=Produktsok&artnr=030528

Men de kraftigaste laddningsbara R6-batterier jag känner till är på 2950mAh och går att köpa för 140:-/8st enl den här annonsen
http://www.tradera.com/auction/aid_36245425

Hur många batterier tar din kamera? 2 eller 4?
Om du köper 8st från Tradera-länken borde du utan problem kunna hitta 2(4?) batterier som matchar varann bättre än 10%.
Eftersom det är det svagaste batteriet som bestämmer den totala driftstiden tycker jag att minimal skillnad mellan dem är minst lika viktig som maxkapacitet.


/Håkan
 
Hej Håkan,

Du har så rätt i allt vad du skriver. Jag ler för mig själv och undrar varför du fortsätter att försöka få mig att köpa LaCrosse-laddaren. Jag har ju nästan bestämt mig. Missförstå mig nu inte, jag är mycket tacksam för all info som du gett mig.
Varför 2500 mAh?
Tja, det var dåligt formulerat av mig. Jag vill gärna ha mer än 2000 mAh och i ett antal andra laddare från Claes O följer det med R6 2500 mAh. Nu har jag 2300 mAh
Via några av länkarna som du gett mig ser jag att LaCrosse-laddaren numera kommer med R6 2400 mAh.
Jag ska kolla hos Claes O om de laddare de har i lager har 2000 mAh eller 2400 mAh.
Att jämnhet i kapacitet är viktigt framgår tydligt i mitt fall. Batterierna (4 st) var inte så dåliga i början men har blivit sämre och sämre.
Jag har tidigare sagt att ett verkar OK, ett halvbra och två är dåliga. Det är därför hela 4-packen tycktes vara urladdad efter 2 veckor.
Om det går att få upp kapaciteten på de svaga batterierna med en bra laddare vet jag inte, men jag när en förhoppning. Har trots det bestämt mig för att köpa nya batterier och en ny laddare.
Laddaren blir med stor sannolikhet LaCrosse.
Åter igen, TACK för all respons med bra info.

/ Bertil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpeden Tjäna kottar och svara på mitt inlägg ang. snapsend Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.