Digitalkamera - gärna vattentät

Vilken är bättre!?

Om vi bortser från filmerna och jämför de två kamrorna, Olympusen och Pentaxen. Vilken tar egentligen bäst bilder? Skillnaden i antalet pixlar spelar sannolikt inte någon jätteroll vad jag förstått.

Har Pentaxen bättre batteritid än vad Olympusen har?

Någon som har någon mer information eller gissningar? Jag är nog lite mer inne på Olympusen för att den ser smidigare ut och för att brorsan har en pentax av liknande modell :) Å andra sidan har jag en Pentax analogkamera som jag alltid gillat.

m720front.jpg

eller
w10_snettfram_250.jpg


Ger mig mer kött på benen! Jag bor på en liten ort så det kan vara svårt att få kolla på grejerna i butik.
 
Jämför själv!

Pentax Optio W10
Vikt 140 gram (utan batteri och minneskort)
Ca 180 bilder på en laddning
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/optio_w10.html

Olympus 720SW
Vikt 149 gram (utan batteri och minneskort)
Ca 180 bilder på en laddning
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/stylus720.html

(Batteritiden varierar naturligtvis, och det finns flera olika uppgifter på nätet. Men båda verkar ligga i ungefär samma intervall.)

Rekommenderarar dig återigen att titta på exempelbilder från båda kamerorna, finns under respektive länk ovan. Läs recensionerna och bestäm vilken du gillar! Jag har fastnat för Optio W10 bland annat för att den känns bättre att hålla i, inte lika "hal" som Olympusen. En annan nackdel med Olympusen, tycker jag, är att det är risk att man håller ett finger för linsen (eftersom den sitter i ena hörnet) när man fotograferar. Men valet är upp till dig, kamerorna är likvärdiga!
 
Fler gissningar ;-)

Båda kamerorna lär ta bilder som är "bra nog" för de flesta.
Här finns en test där båda är med; http://www.behardware.com/art/imprimer/620/ vet dock inte hur seriösa testarna är.

Och, som Erik nämner ovan, jämför exempelbilderna, läs recensionerna.

Jag tror jag hade valt W10, på grund av SD-kort istället för Xd och på grund av att filmläget verkar bättre. Men det är utan att ha hållt i kamerorna, jag kan ha en annan åsikt om nån/några veckor...
 
gundj; sa:
http://www.cyberphoto.se är en trevlig butik med mycket info om de olika modellerna.
Dessutom brukar man fâ en chokladbit i paketet :)

Japp en bra butik! Det är där jag kollat mest på nätet. När jag bodde i Umeå bodde jag i grannhuset på andra sidan gatan från butiken så då handlade jag alltid film etc. där. Nu får det bli postorder troligen...

/A
 
Det lutar nu mycket starkt mot en pentax.

Nu funderar jag lite gällande minneskort. Jag har svårt att hitta information om läs och skrivhastigheten på flera av korten. Funderar tex på SANDISK SECURE DIGITAL (SD) 1GB men hittar ingen info om hur snabbt det är. Någon som vet? Hur står det sig mot Panasonics kort som läser och skriver 5mb/s (33ggr hastighet) enligt cyberphoto.se

Är skrivhastigheten avgörande för hur snabbt jag kan ta nästa bild eller är dett annat som begränsar där?

/A
 
Satsa på snabbare

ala; sa:
Är skrivhastigheten avgörande för hur snabbt jag kan ta nästa bild eller är dett annat som begränsar där?
Köp ett lite snabbare SD-kort, exempelvis Sandisk Ultra II (vanligt) eller Kingston Elite Pro (billigt och bra). Hastigheten på korten begränsar hur fort du kan ta nästa bild, men jag har inga siffror.
 
Ordern lagd!

Tack alla för all hjälp i detta för mig relativt nya område. Ni har varit till mycket stor hjälp.

Jag ska här försöka summera vad som avgjorde mitt val.

Det som talade för Olympus µ 720 var:

Mindre och behändigare i formatet
Snyggare
Stöttålig
Högre upplösning (7 megapixel)

Det som talade för Pentax W10 var:

Priset
Fördelarna med att ha SD kort
Bättre videoläge med 30 b/s
Kändes mer som en kamera i handen
...hade fler grejer förut när jag skulle övertyga mig själv.

Det blev en nätbeställning av Pentax W10 och ett sandisk Ultra II från dustinhome.se
Priset för kameran var det samma som hos cyberphoto.se men minnet var billigare på dustin och frakten fri. Dessutom äter jag inte choklad. Kompletterar troligen med ett extra batteri längre fram i sommar.

Avslutningsvis, (för nu vill jag inte ha fler tips som får mig att känna att jag valt fel ;)) åter ett stort tack för hjälpen! Vad skulle man göra utan utsidan.se?

/Andreas, i hopp om snabb leverans
 
Re: Ordern lagd!

Nu har jag varit på semester och tagit lite bilder. Så om någon är intresserad finns några av dem i mitt fotoalbum. Dock finns såklart ingen jämförelse med andra alternativ....

/A
 
Kaffebrus

Grattis till ditt kameraköp! Jag har köpt en likadan Pentax för några veckor sedan och är nöjd. Jag köpte sedan ett extrabatteri (D-Li8 600mAh) från http://www.kaffebrus.com för 119 kronor (inkl frakt). Förskottsbetalade och två dagar senare fick jag batteriet i brevlådan. Hur enkelt som helst!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Trikåmannen Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014? Fototeknik 10
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
lanka Vattentät med makro Fototeknik 9
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
Kvarnträsk Vattentät kameraväska? Fototeknik 7
raika Vattentät kamera med zoom Fototeknik 8
eh vattentät plåtning Fototeknik 2
swedepeter vattentät kompaktkamera? Fototeknik 7
Anders M Vattentät kamera med fjärrutlösare? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.