Göran kropp

"Solo" är ju mest en fråga om definition. Kropp har klargjort i detalj hur bestigningen gick till och sedan är det upp till var och en att sätta en etikett på bedriften. Den enda (?) som gjort en "pure" solo på Everest är Messner 1980 på nordväggen. Numera är det väl omöjligt att göra det om man inte väljer någon ovanlig rutt vid en ovanlig säsong, annars är det så mycket prylar och folk på berget att det skulle bli absurt att inte på något sätt interagera med dessa på vägen upp.

I min bok gjorde Kropp en imponerande bedrift och bestigningen var så mycket "solo" som man kan begära under omständigheterna.

Johannes
 
Allt går att betvivla! Men jag litar på Göran, och jag litar på SKF som fick ta del av alla toppfotografier och sedan slog fast att det var toppen av K2 som Göran var på.

Sen kan man prata om hurvida det var en solobestigning eller icke. Jag tycker att det var tuffare än en solobestigning. Kropp satte upp kriterier för en solobestigning som ingen annan hade. Hade han följt de vanliga kriterierna inom alpinism för soloklättring så hade han flugit till Nepal, fått all utrustning buren till baslägret av sherpas, haft all möjlig mat i baslägret och sen bara kutat upp för berget ensam. Men grejen är den att Kropp valde att gå längre, mycket längre, än så. Det gjorde att han fick rubba på några av sina krav, exempelvis att inte äta något som han själv inte hade tagit dit. Vem mer har sådana krav på sig.

Nej, Kropp gjorde en solobestigning. Andreas Dee, du kanske ska ut och göra något själv istället för att snacka skit om andra.
/
 
Jag hade förmånen att träffa Göran Kropp för ungefär 13 år sedan när han hade börjat ladda upp för sin cykeltur och efterföljande bestigning av Everest. Det var under min värnpliktstid nere i Eksjö. Göran höll ett föredrag för kompanibefälselever som varade en dryg timme. Under hela tiden så hängde han i dörren och flyttade sig runt lite då och då, dock fortfarande utan att röra fötterna i golvet.

Jag tycker han var extremt imponerande och det är klart att man har honom som en liten förebild...
 
Jag har varit på en föreläsning av göran i efter att ha bestegit K2 och höll på att ladda inför cyklingen. Då visades en hel del bilder bla från toppen.

Men det som impade på mig, var att han berättade om alla misslyckande också, som gången innan då han fick vända 17 höjdmeter från toppen och åka hem igen.

Samma sak när han besteg Everest klockan blev för mycket så han vände. (något som de andra som dog samma år inte gjorde)Det var dessa saker som gjorde att han kallades för Mr100%.

Och det är dessa erkännanden som gjort att jag tror på honom.

Han berättade och visade även på föreläsningen om några andra som besteg K2 samtidigt och påstod att de kommit till toppen. Vilket de inte hade gjort. Dessa bevis la Göran fram i nån mini rättegång (och han vann). Detta fick ha ta mycket skit för.

Hoppas du är nöjd med svaret Sebbe.

Mvh Harald
 
!!!!!!!!

A.S.; sa:
Allt går att betvivla! Men jag litar på Göran, och jag litar på SKF som fick ta del av alla toppfotografier och sedan slog fast att det var toppen av K2 som Göran var på.

Sen kan man prata om hurvida det var en solobestigning eller icke. Jag tycker att det var tuffare än en solobestigning. Kropp satte upp kriterier för en solobestigning som ingen annan hade. Hade han följt de vanliga kriterierna inom alpinism för soloklättring så hade han flugit till Nepal, fått all utrustning buren till baslägret av sherpas, haft all möjlig mat i baslägret och sen bara kutat upp för berget ensam. Men grejen är den att Kropp valde att gå längre, mycket längre, än så. Det gjorde att han fick rubba på några av sina krav, exempelvis att inte äta något som han själv inte hade tagit dit. Vem mer har sådana krav på sig.

Nej, Kropp gjorde en solobestigning. Andreas Dee, du kanske ska ut och göra något själv istället för att snacka skit om andra.
/



VADDÅ KRITERIER FÖR SOLOKLÄTTRING? VAD YRAR DU OM?

SEN VILL JAG GÄRNA SE DEN SOM KUTAR UPP FÖR EVEREST.

JAG SNACKAR INTE SKIT OM ANDRA! JAG TYCKER INTE SOM DIG, FÖRSTÅTT! BLIR DET JOBBIGT NÄR NÅGON IFRÅGA-
SÄTTER DIN IDOL.
TALA INTE OM FÖR MIG
VAD JAG SKA GÖRA. KOM TILLBAKA NÄR DU LÄST HELA BOKEN!
VISST OM DU VILL KALLA GÖRANS FÖRSTA EVEREST KLÄTTRING
FÖR EN SOLOKLÄTTRING, TRO DET DÅ, MEN EN "REN" SOLO
KLÄTTRING VAR DET ABSOLUT INTE! RESPEKTERA ATT
ANDRA MÄNNSIKOR HAR ANDRA ÅSIKTER.
 
Re: !!!!!!!!

megalodonz; sa:
A.S.; sa:
Allt går att betvivla! Men jag litar på Göran, och jag litar på SKF som fick ta del av alla toppfotografier och sedan slog fast att det var toppen av K2 som Göran var på.

Sen kan man prata om hurvida det var en solobestigning eller icke. Jag tycker att det var tuffare än en solobestigning. Kropp satte upp kriterier för en solobestigning som ingen annan hade. Hade han följt de vanliga kriterierna inom alpinism för soloklättring så hade han flugit till Nepal, fått all utrustning buren till baslägret av sherpas, haft all möjlig mat i baslägret och sen bara kutat upp för berget ensam. Men grejen är den att Kropp valde att gå längre, mycket längre, än så. Det gjorde att han fick rubba på några av sina krav, exempelvis att inte äta något som han själv inte hade tagit dit. Vem mer har sådana krav på sig.

Nej, Kropp gjorde en solobestigning. Andreas Dee, du kanske ska ut och göra något själv istället för att snacka skit om andra.
/



VADDÅ KRITERIER FÖR SOLOKLÄTTRING? VAD YRAR DU OM?

SEN VILL JAG GÄRNA SE DEN SOM KUTAR UPP FÖR EVEREST.

JAG SNACKAR INTE SKIT OM ANDRA! JAG TYCKER INTE SOM DIG, FÖRSTÅTT! BLIR DET JOBBIGT NÄR NÅGON IFRÅGA-
SÄTTER DIN IDOL.
TALA INTE OM FÖR MIG
VAD JAG SKA GÖRA. KOM TILLBAKA NÄR DU LÄST HELA BOKEN!
VISST OM DU VILL KALLA GÖRANS FÖRSTA EVEREST KLÄTTRING
FÖR EN SOLOKLÄTTRING, TRO DET DÅ, MEN EN "REN" SOLO
KLÄTTRING VAR DET ABSOLUT INTE! RESPEKTERA ATT
ANDRA MÄNNSIKOR HAR ANDRA ÅSIKTER.

Sluta skrika?
 
Andreas, blev du lite upprörd. Ja ja...

En som har KUTAT upp för Everest:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26800

Kriterier!? Ja, kriterier. Alltså: Vad kännetecknar en solobestigning? Vad definierar en solobestigning?

Sen går det självklart att diskutera hurvida det överhuvudtaget är möjligt att göra en solobestigning på dagens Everest.

Åsikter får du gärna ha. Var har du läst något annat! Men när du slänger ur dig åsikter får du vara beredd på att backa upp dem med lite bevis.
Dina ord:
"k2 tveksamt, finns bild men kan vara från
nån annanstans. ej 100%"

Jaså, Kropp visade bildbevis för SKF där det säkert fanns med en hel del "experter" som ansåg att bevisen var tillräckliga för att konstatera att Kropp hade varit på toppen av K2.

Eller är du en större expert än folket på SKF?

PS: Jo tack, jag har läst boken. DS

/
 
Re: !!!!!!!!

megalodonz; sa:
TALA INTE OM FÖR MIG VAD JAG SKA GÖRA. KOM TILLBAKA NÄR DU LÄST HELA BOKEN! VISST OM DU VILL KALLA GÖRANS FÖRSTA EVEREST KLÄTTRING FÖR EN SOLOKLÄTTRING, TRO DET DÅ, MEN EN "REN" SOLO KLÄTTRING VAR DET ABSOLUT INTE! RESPEKTERA ATT ANDRA MÄNNSIKOR HAR ANDRA ÅSIKTER.

Självklart! Ett forum är till för att diskutera och olika åsikter och vinklingar berikar. Din ödmjuka framtoning här får ju var och en att respektera dina åsikter ;)
 
Re: !!!!!!!!

megalodonz; sa:
VADDÅ KRITERIER FÖR SOLOKLÄTTRING? VAD YRAR DU OM?

SEN VILL JAG GÄRNA SE DEN SOM KUTAR UPP FÖR EVEREST.

JAG SNACKAR INTE SKIT OM ANDRA! JAG TYCKER INTE SOM DIG, FÖRSTÅTT! BLIR DET JOBBIGT NÄR NÅGON IFRÅGA-
SÄTTER DIN IDOL.
TALA INTE OM FÖR MIG
VAD JAG SKA GÖRA. KOM TILLBAKA NÄR DU LÄST HELA BOKEN!
VISST OM DU VILL KALLA GÖRANS FÖRSTA EVEREST KLÄTTRING
FÖR EN SOLOKLÄTTRING, TRO DET DÅ, MEN EN "REN" SOLO
KLÄTTRING VAR DET ABSOLUT INTE! RESPEKTERA ATT
ANDRA MÄNNSIKOR HAR ANDRA ÅSIKTER.

Jag tycker du skall ta å cykla ner dit å klättra av dej litegrann!
 
Vi har med ett TROLL att göra

Kolla profilen, så ser ni att han inte ens gör ett allvarligt försök att dölja det.

Just ni skrattar han åt oss rätt rejält för att vi svalde betet.
 
Re: Vi har med ett TROLL att göra

Duracellkaninen; sa:
Kolla profilen, så ser ni att han inte ens gör ett allvarligt försök att dölja det.

Just ni skrattar han åt oss rätt rejält för att vi svalde betet.
Fantastiskt. Killen har varit medlem i två och ett halvt år. Måste vara en sorts "sleeper"-variant av troll, ungefär som t.ex gamla sovjetspioner som planterades ut i något land för att långt senare "aktiveras";-)

Raskesven
 
Ta det lugnt!!..Jag tycker det räknas som en soloexpedition hela resan! sen om han inte klättrade solo ,det skiter jag i!! Han nådde toppen i alla fall
utan syrgas o det är en jävla stor presention ska ni veta!..:)

/SEBBE
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.