www.elbrus.se, klättrare död ??????

Har forskat lite och kommitfram till att det måste vara Michael "IGGE" Karlsson som omkommit. Han är den på hemsidan som är 26som stämmer överens med GP:s artikel.

Mycket tråkigt
 
Tragiskt...

Usch så tragiskt! Har jag inte helt fel är några av deltagarna i expeditionen besökare här på Utsidan också. Känner verkligen med dem...
[Ändrat av ceciliaw 2004-06-15 kl 20:44]
 
Oavsett vem som förolyckats är det tragiskt!

Men ännu är det väl inte bekräftat att det är den ovan nämnda?

Enligt hemsidan hade "grabbarna" nått toppen i söndags (13/6), men enligt Expressen.se hade olyckan skett i lördags (12/6).
 
Mycket sant, inte bekräftat ännu,men det är mycket som talar för att det är dom i den expeditionen, antal deltagare, vart dom är från, ålder....
 
Rättelse

Hans namn är Henrik Rehnberg... Henrik i våra hjärtan för alltid. Det du gjorde var en otrolig prestation, jag tänker på dig varje sekund. Jag tänker på hur stolt jag var över dig på toppen och på hur lycklig du var att till slut nå din dröm.
Det går inte att förstå det som hänt och hur det kunde hända. Än mindre går det att fårstå den sorg som vänner, släkt och familj känner.

Henrik i mitt hjärta, Henrik i allas våra hjärtan för alltid kommer du att finnas där. Tänker på dig och dina närmaste.


Mathias Mellgren
Mount Elbrus 2004 Climbing Expedition
 
Det âr med stor sorg jag tar del av denna fruktansvârda nyhet. Som mângen annan här hade jag följt er pâ weben... ni verkade vara ett himla kul och positivt gäng.. med glimten i ögat och ute efter att komma ut pà spànnande och kul âventyr...

Mathias och resten av gänget: vi är säkert mânga här pà Utsidan som tänker pà er och känner för er, och även pà Henriks anhöriga, nu i denna svâra stund.

Mats
 
Usch...

Tråkigt att höra! Oavsett orsak är det lika tragiskt, men... Kan dra någon lärdom av denna olycka? Eller kanske ta det i en annan tråd?

Enligt "Gleb" på forumet http://www.elbrus.org/disc2_frm.htm så skedde fallet i den övre delen av branten västra toppen --> sadeln. Det bör således ha skett på ca 5 500 m höjd. Någon som vet om det var isigt där vid tillfället?
Jag har själv inte varit högre än sadeln på Elbrus men det var mycket isigt ovanför 4 400 m i augusti 2001, stegjärnen var oumbärliga. September 2002 var det nysnö och fullt möjligt (men förmodligen ändå olämpligt!) att traska upp ända till sadeln utan stegjärn.
Vad jag har hört ska inte repsäkring vara nödvändigt i branten sadeln --> västra toppen, men den rekommendationen kanske bör omvärderas...

Fan, det känns verkligen kasst... Man blir betänksam när man själv vandrat i de trakterna. :(
[Ändrat av IslandTraveller 2004-06-16 kl 22:41]
 
Re: Usch...

"Enligt "Gleb" på forumet http://www.elbrus.org/disc2_frm.htm så skedde fallet i den övre delen av branten västra toppen --> sadeln.

Vad jag har hört ska inte repsäkring vara nödvändigt i branten sadeln --> västra toppen, men den rekommendationen kanske bör omvärderas... "

Den passagen är den brantaste på hela normalrutten och det är helt klart möjligt att falla. När jag var där var det nyfallen lössnö som kunde bromsat ett fall men är det isigt blir fallet okontrollerbart. Ett typiskt ställe där man slappnar av efter att ha nått toppen och brister i fokus och koncentration i samband med trötthet och utmattning. Både denna delen och den övre traversen runt östtoppen bör repsäkras vid dåliga förhållanden enligt min mening. Ett öst-gäng omkom i de trakterna dagen innan vår toppbestigning. Mycket tråkigt att höra om denna olycka.

/Staffan
 
Trist

Verkligen tråkigt att höra dessa nyheter. Tankar går till vänner och familj. Kommer alltid att minnas kursen ni gick i Rjukan och all positiva energi ni hadde i gänget.

/andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8
wmthned Denali2004 - Klättrare nådde toppen 20/6 Expeditioner 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.