Höga Kusten

Är det någon som cyklat vid Höga Kusten? Försöker få lite info hur jobbigt det är. Jag försöker få ihop ett inte för jobbigt program för sommarsemestern som även skall passa min hårt prövade sambo. Han är inte lika road av strapatser som jag.
 
Sååå jäkla jobbigt är det inte. Det är backigare än på flera andra ställen i landet, men man kan hålla sig hyfsat nära vattenyttan hela tiden.

Man kan ta färjan över till Ulvön (fr Köpmanholmen) och käka, sova, kolla in fiskarbodar, slappa och cykla runt lite.
Eller samma på Trysunda, men det tar väl en kvart att cykla runt ön.
Man kan ta sväng till Skule nationalpark (där är det backigt, ställ cyklarna å gå in i parken, till Slåttedalsskrevan t ex)
Käka en våffla i sjöbodarna i Docksta
Och varför inte en andra våffla uppe på Varvsbergets topp (men då har ni en stigning på ca 100 m, om jag minns rätt, fin utsikt över Övik och en jäkligt fin nedförsbacke när ni ska därifrån...)

Kolla http://www.ovik.se/ och ta kontakt med Turistbyrån.

/Håkan
 
Visst är det backigt, men det är ju därför det är så vackert. Man kan ju dra ned på tempot...
Jag tycker att ni skall cykla vägen Nordingrå - Mjällom - Norrfällsviken. I Norrfällsviken ligger ute vid havet och har en fin camping, golfbana m.m.

Skuleskogens nationalpark är jättefin, där kan ni tillbringa ett par dagar till fots.
 
Kom att tänka på att det finns en massa raststugor som kommunen (Örnsköldsvik) ställer iordning. Där finns ved och ofta britsar så att man kan övernatta, om man har den läggningen. Dessutom finns det många vindskydd med grillmöjligheter och ved.

Bl a utanför Skule nationalpark (ut mot vattnet på en ö eller halvö, om jag minns rätt, man kan gå dit iaf) finns en fin stuga, minns dock inte om den har britsar. Stugan vid Balesudden har det. Det finns en stuga uppe vid sjön i Skule nationalpark oxå, men jag tror att den är mer sliten.

F ö håller jag med Brodern, är det backigt så dra ner på tempot. Det är ett vackert landskap att cykla i, lite trafik och lite mygg (nära kusten, alltså).

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-06-14 kl 19:22]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.