Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400

Halloj!

Jag tänkte köpa en kompakt digitalkamera för skidfoton. Nu står jag och velar mellan Pentax Optio 555 och Olympus MJU 400. Jag får 5 ggr optisk zoom och en massa manuella inställningar med Pentax:en, men Olympusen är ju väderskyddad fast med bara 3 ggr optisk zoom.

Så nu till frågorna: Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror? Hur pass känsliga är "vanliga" digitalkameror för fukt och väta? Jag har ju tänkt ha kameran i jackfickan dagarna i ända. Är det någon som haft problem med sin digikamera efter att varit ute mycket?

Tacksam för tips!

Anders
 
Inte så kännsliga tror jag

Jag har haft min gamla digitalkamera (Fuji/Leica) i 4 år i mycket utsatta förhållanden (inte under vatten, men näst intill) inkl snöstormar och -35 grader. Inga problem.

Har nu köpt en till - Optio 555. Kör ett manuellt program som standard där jag kompenserar för snöljuset och är nöjd med det. Jag letade och övervägde i 5 månader innan jag bestämde mig. Tror jag valt rätt, men mycket testande återstår...

Mvh
/föhl
 
Pentaxen

Jag har själv en Canon Powershot A70 och är nöjd med den men om jag skulle köpa en ny så skulle jag prioritera storlek och optisk zoom. Så i ditt fall skulle jag välja Pentaxen med 5ggr optisk zoom och köpa till en liten skyddsväska.

Mvh
Uffe
 
Pentax Optio 33WR

Har du kollat in Pentax Optio 33WR? Den skall ju vara vattentät, inte bara väderskyddad. Finns någon som har ett omdömme om denna kamera? Funderar själv att köpa den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.