Digital kamera som passar mig...

Verkar som man får vänta...

Jag var också i digital-tankar, men har inte hittat någon som har det jag kräver:

1. Bra, skarpa bilder som inte syns att dom är tagna med digitalkamera. Detta finns det en del som uppfyller nu.

2. Ingen (eller omärkbar) fördröjning från det att jag trycker till dess att bilden tas. Man missar oftast bilden med de slöa kamerorna. De nyaste är hyfsat snabba, så det tar sig.

3. Bra vidvinkel, minst 28 mm, zoom till 100mm räcker, en fast 28mm skulle också duga. Tror inte att det finns en enda kompakt-digital som klarar detta, bara tele-zoom. Vad ska man med det till?

4. Tålig, eller iallfall ganska tålig.

5. Billig, under 5000:-

Men, jag är övertygad om att en kamera som denna dyker upp snart, bara att vänta och hoppas.
 
Testare säger inget om »knäpptid» och batteritid!

Som frågeställaren var inne på: det är viktigt vilken »knäpptid» som digitalkameran har. Dvs. den tid det tar för kameran att knäppa bilden efter det att man tryckt på knappen. (Detta kanske låter knäppt(!) för er som är vana vid »normala» kameror där fördröjningen är praktiskt taget noll. Men alla digitalkameror har en märkbar fördröjning mellan just tryck och knäpp.)

Notera att t.ex. dpreview.com (och nästan alla andra testare/jämförare) utelämnar denna siffra.

Det gäller samma sak med batteritiden – dvs. det är en viktig faktor – och den utelämnas lika ofta i test.

Inom parantes tycker jag att »färdigställartid» är ytterligare en viktig parameter. Dvs. den tid det tar för kameran att packa upp sig och komma i skottläge. Fyra sekunder här, inte ovanligt, är en evighet i detta sammanhang.

Alltså, mitt råd är att fråga försäljaren efter detta. Men glöm inte att kolla på tester efter bildkvalité.

Ha de/Lasse B
 
Jag har själv en olympus 400 mju. Den är ju lite stöt och fuktsäker med tanke på gummipackningarna i kameran. Det väl dne starkaste anledning till varför jag köpte den. Men om den är så toksnabb när det gäller att ta kort vet jag inte... Kanske har någon funktion som underlättar sådana bilder men inte vad jag vet. Jag skulle nog rekommendera en digital systemkamera från Canon. De är kanon! Lycka till!
 
sony, snabb start.

Jag gillar sony, viktigt för mig är förutom bildkvaliten, är att kameran "startar" snabbt, så man inte missar tillfället. Här är en bild jag tagit med Sony DSV U30: albumbild Kameran i fråga hade för få megapixel, men jag gillade smidigheten och kvaliten.

Det är alltid värt att testa kameran, var säker på att du kan returnera kameran om du inte är nöjd, innan du köper på nätet.
 
Ni kanske vill veta vad jag köpte till slut??

Det blev SKF:s Kebkurs i alpinklättring istället. Så jag kommer lära mig att ta mig till de bra bilderna... Men kommer inte ha ngn kamera för utom en enkel pocket kamera utan motor... Men jag tror att dessa pengar är bättre spenderade på så sätt.

/Gustaf

PS. Tack för alla kommentarer och åsikter. Men jag kommer vänta några år till dess att kamerorna är mkt snabbare, lättare, billigare etc...
 
Jag vill inte påstå att du gjort fel val. Det var nog ett bra val att välja en kurs framför en teknikpryl. Samtidigt vill jag dock framhäva att man ju faktiskt kan vänta i evigheter på att tekniska prylar skall bli lite "lättare, bättre, billigare". :)

Men det finns ju olika sätt att se saken. Om några år får du ju en kamera i likhet med dagens dyrare modeller för en mer överkomlig slant.

Lycka till med alpinklättringen!
 
h.; sa:
Jag vill inte påstå att du gjort fel val. Det var nog ett bra val att välja en kurs framför en teknikpryl. Samtidigt vill jag dock framhäva att man ju faktiskt kan vänta i evigheter på att tekniska prylar skall bli lite "lättare, bättre, billigare". :)

Men det finns ju olika sätt att se saken. Om några år får du ju en kamera i likhet med dagens dyrare modeller för en mer överkomlig slant.

Lycka till med alpinklättringen!

Sant men just nu uppfyller inte digitalkamrorna mina behov och vad jag skulle vilja få ut av en sådan. Då tycker jag att man ska vänta. Om några år kanske...

Intressant kamera i inlägget ovanför... Kanske skulel vara ngt om inte ekonomin satte stop...

/Gustaf
 
Snabba bilder...

En detalj som man kan värd titta på, om man vill ta nsabba bilder i en följd, är vilken typ av minneskort man använder. Sandisk Ultra II är t.ex. mycket kortare skriv/lästider än deras "normala" CF-kort, men så är de nån eller några hundringar dyrare också... Har inte provat detta själv men har hör rykten om att det går avsevärt mycket snabbare att spara ner bilderna med sådana kort. Har för övrigt en A70 som jag är nöjd med så när som på fotografering vid kallt väder, då blir bilderna lätt lite gryniga =(
 
Re: SNART!

Vandrare; sa:
Nu är den snart här, kameran jag väntat på. 28mm i en kompakt, äntligen! Hoppas att den inte blir för dyr bara.

http://www.dpreview.com/news/0403/04030601ricohcapliorx.asp

Jag letar för fullt efter en kompakt digitalkamera och har fastnat lite för Ricoh Caplio G4 wide som också har "28 mm" som kortaste brännvidd men jag tror att den har funnits ett tag. Vad är nytt på RX? Har noterat delvis ny och nättare design, snabbare start, något mer tele, något mindre ljusstyrka och möjlighet att välja ISO 64 och 100.

Jag tycker att Ricohs kompaktprogram är en djungel med många kameror och små skillnader, är det någon som kan förklara lite av den? Är det någon som äger någon av modellerna och har erfarenheter att dela med sig av?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.