Fuktspärr vid extremkyla

Hej!
Skall till Denali i sommar och har funderat en del över ämnet "fuktspärr i sovsäck".
Är det helt vedertaget att man vid längre tältturer i extremkyla skall ha helt vatten och andningstäta fuktspärrar i sovsäcken närmast kroppen? Jag har blivit tipsad om att tejpa ihopa två sopsäckar och undantaget understället, sova i denna närmast kroppen för att inte kroppsv'ärmen skall blöta ned sovsäcken. Tycker bara att det låter sjukt, man kommer ju ha blött underställ (av svett) varje morgon i så fall.
Ni som har erfarenhet, snälla hjälp mig!
Björn
 
Iahayahawaat; sa:
Hej!
Skall till Denali i sommar och har funderat en del över ämnet "fuktspärr i sovsäck".
Är det helt vedertaget att man vid längre tältturer i extremkyla skall ha helt vatten och andningstäta fuktspärrar i sovsäcken närmast kroppen? Jag har blivit tipsad om att tejpa ihopa två sopsäckar och undantaget understället, sova i denna närmast kroppen för att inte kroppsv'ärmen skall blöta ned sovsäcken. Tycker bara att det låter sjukt, man kommer ju ha blött underställ (av svett) varje morgon i så fall.
Ni som har erfarenhet, snälla hjälp mig!
Björn

Är du ute längre tid i kyla (och inte kan torka sovsäcken) så bör man ha ångspärr.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18050
 
Skeptisk

Jag är mycket skeptisk till fuktspärr i sovsäck. Har tillbringat en natt i under -40 på 6800 möh i bara underställ och min Marmot Never Summer (konforttemp -18). Brevid låg flickvännen i en Marmot Col (-29) och ingen av oss hade problem med kylan i säckarna. Dubbla liggunderlag och dun på sidorna intill tältduken.

Dunet i säckarna torkar ut bara fint i den torra luften på hög höjd. Kallt=tort brukar ju vara sant. Och varför man skulle svettas fattar jag inte. Vi använde samma säckar i påskas runt Sylarna och då var det +grader. Inget svett. Dun andas ju som bekant mycket bra.

I vissa fall har jag fått fukt på utsidan av säcken i halvkallt väder, men det har inte satt sig i säcken. När det är riktigt kallt fryser det ju och man kan borsa bort rimfrosten. Det är ju inte ovanligt att det bildas lite rimfrost på insidan av tältet i kylan...

När skulle problemet egentligen uppstå? Kan man i så fall förhindra det med olika kläder närmast kroppen? Jag försöker sova i så lite som möjligt, men oftast blir det ju ett underställ i alla fall.

Mvh
/Oscar
 
Re: Skeptisk

föhl; sa:
När skulle problemet egentligen uppstå? Kan man i så fall förhindra det med olika kläder närmast kroppen? Jag försöker sova i så lite som möjligt, men oftast blir det ju ett underställ i alla fall.

Mvh
/Oscar

Förlåt mig om jag är övertydlig nu :), men kroppen ger alltid ifrån sig fukt, inte bara då vi upplever oss som varma ("svettas") utan även då vi fryser.

Fukten är nödvändig för att vår hud ska kunna fungera normalt och därför ökar fuktavgivningen i riktigt torr kyla.

Problem med fukt som fryser uppstår när det är så kallt att temperaturen når under nollan innanför sovsäckens ytterhölje. Istället för att kondensera till rimfrost utanför sovsäcken sker det innanför i fyllningen. Resultat = det samlas sakta men säkert is i sovsäckens fyllning.

Själv tycker jag inte att fuktspärr är ngt problem, man vaknar inte i någon pöl av svett, understället känns bara lite småfuktigt och torkar inom några minuter.

Mvh,

J
 
Re: Skeptisk

föhl; sa:
Jag är mycket skeptisk till fuktspärr i sovsäck. Har tillbringat en natt i under -40

"Längre tid" är nyckelordet.

Huden andas (det kan du kontrollera genom att trä en plastpåse över handen och tejpa runt handleden, påsen kommer att bli fuktig av kondens). Fukten dunstar från huden och när den närmar sig sovsäckens utsida fryser den till is (och lämnar alltså inte sovsäcken). För varje natt kommer sovsäcken att bli mer och mer fylld med is. En natt går säkert bra utan. Två kan gå bra. Men efter 3-4 nätter så säger de som provat att det brukar vara svårt att rulla ihop sovsäcken på grund av att yttertyget är isbelagt på insidan...
 
aha

då kan man tycka att det borde samlats rätt många liter i min säck under de 4 veckor jag använde den vid det tillfället...

Jag förstår att huden andas, tack. Man jag förstår inte principen att denna fukt skulle stanna i säcken.

Att en fuktspärr fungerar betvivlar jag inte, min frågeställning är; Vad händer egentligen om man INTE använder fuktspärr. Jag har som sagt inga negativa erfarenheter av att låte bli, och mitt underställ är inte ens lite fuktigt på morgonen, det samma gäller sovsäcken. Fukten transporteras bort från kroppen, ut genom säcken och avdunstar, säcken är nämnligen inte helt fukttät.

Mvh
/Sov gott, vakna tort
 
Re: aha

föhl; sa:
Att en fuktspärr fungerar betvivlar jag inte, min frågeställning är; Vad händer egentligen om man INTE använder fuktspärr.

På grund av kylan så kondenserar fukten och fryser till is, innan den lämnat säcken. Där blir den kvar om man inte har möjlighet att värma säcken och torka den.

Observera att detta bara inträffar när det är extremt kallt så att sovsäcken är kall ganska långt in i fyllningen. Jag vet inte exakt var gränsen går men vad jag läst så ligger den nånstans runt -20 - -25.

Observera att säcken värms (och därmed torkas) om man sover i den vid högre temperatur. En natt i -40 följt av flera nätter i -15 gör antagligen att fukten inte blir särskilt störande.
 
Re: Re: aha

nermander; sa:
På grund av kylan så kondenserar fukten och fryser till is, innan den lämnat säcken. Där blir den kvar om man inte har möjlighet att värma säcken och torka den.

Observera att detta bara inträffar när det är extremt kallt så att sovsäcken är kall ganska långt in i fyllningen. Jag vet inte exakt var gränsen går men vad jag läst så ligger den nånstans runt -20 - -25.

Observera att säcken värms (och därmed torkas) om man sover i den vid högre temperatur. En natt i -40 följt av flera nätter i -15 gör antagligen att fukten inte blir särskilt störande.

Det handlar ju inte bara om temperaturen utan om ångtrycket. På hög höjd så är avdunstningen effektivare, även vid lägre temperaturer. Men om tryckskillnaden har någon större effekt på avdunstningen vet jag inte.
 
Re: aha

föhl; sa:
Att en fuktspärr fungerar betvivlar jag inte, min frågeställning är; Vad händer egentligen om man INTE använder fuktspärr. Jag har som sagt inga negativa erfarenheter av att låte bli, och mitt underställ är inte ens lite fuktigt på morgonen, det samma gäller sovsäcken. Fukten transporteras bort från kroppen, ut genom säcken och avdunstar, säcken är nämnligen inte helt fukttät.

Mvh
/Sov gott, vakna tort

Eftersom du sov utan att is bildades på insidan av säckens yttertyg så får man dra slutsatsen att temperaturen aldrig sjönk under noll på insidan av din sovsäck.

För du menar väl inte att fukt inte fryser i minusgrader?

Mvh,

J
 
Jag vet inte

Fryser verkligen fukt vid minusgrader?

Är luftfuktigheten 0% när det är under 0 i temperatur? Jag tror inte att så är fallet. Jag tror inte att fukt fryser. Vatten gör det onekligen, men viss fuktighet kan nog finnas kvar i luften uten att det bildas vätska och sedemera is.

VIlket aggregationstillstånd (gas, vätska eller fast) en kemisk förening som vatten befinner sig i påverkas av temperatur och tryck. Vid 0 grader övergår fast vatten från is till just vatten och vid 100 grader till gas (kokar). Förutsatt vi befinner oss vid havsnivå. Men inte övergår luft till vatten under 100 grader, eller för den del till is vid minusgrader?

Som exempel kan ju nämnas att kläder torkar när man hänger dem på vädring även i minusgrader. Förutsatt att de inte är så blöta att de innehåller vätska - vatten - som fryser.

Frågan avgörs på vad vi menar med fukt. Jag avser hög luftfuktighet, dvs när vattnet fortfarande är i gasform. Annars är det "blött" och inte fuktigt enligt detta synsätt.

En fuktig sovsäck inehåller enligt mig inget vatten, endast luft med hög förekomst av H2O molekyler, dvs hög luftfuktighet. Så länge dessa molekyler är i fritt tillstånd (gas) kan de diffudera ut genom säckens tyg. Bildas vätska i säcken blir det värre, då kommer inte molekylerna ut (de sitter lixom fast i varandra och blir för tjocka).

Använder man sig av en fuktspärr kommen inte ens ensama H20 molekyler ut och har inget annat val än att stanna, ensamma eller i grupper som då bildar "blöt fukt" = vatten (och föroreningar i form av salter etc)

Har jag rätt eller fel?

Mvh
/föhl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.