AGA 324

Hej Jobbar på en brandstation sydsverige(ambulansen) där man nu säljer ut AGA 324 rökdykartuber.
Dessa levereras om 2, fastsatta på ryggplatta.
Priset per "rökdykarset" är 1500:-

Min fråga till er då jag är novis är om dessa tuber är bra att börja dyka med eller bör man välja andra då man är nybörjare ? Vad skulle detta set kosta om jag köpte det begagnat på annat håll ?

Tacksam för svar
MVH John
 
1500 är ett bra pris för tuberna de går annars för 2500-3000 kr,du bör dock kolla när de är provtryckta,det kostar nämligen ca 600-700 kr att få en hel inspektion på dem. I övrigt så fumkar det alldeles utmärkt även för en nybörjare att dyka med dessa. Tänk på att det är 300 bars och kräver koppling för detta till din reg.
 
bra pris?

Bör påpekas att Ö&B har sålt dessa paket utan regulator för facila 250:-. Fd Civilförsvarets oranga färg lyser käckt. Provtryckning tillkommer o kostar i Stockholm ca 600:-/paket. Ring runt i landet o fråga, billigare än så blir det inte.
 
324

Helt OK att vattendyka med men om man vill se nått så när vettigt bör man byta helmaskens böjda glas mot ett plant för vattendyk, AGA reservdel. Samt montera ett frysskydd på regulatorn.

Go tur

Johan K
 
Aga fortsättning

Det framkom inte om det ingick ngn and regulator i
priset fr brandkåren. Ö&B säljer bara behållar-
paketen (250:). Om reg ingår så kan den som
tidigare påpekats behöva anpassas för vattendyk.
Det är t ex inte samma fjäder i "andra steget" om du har helmask med sk säkerhetstryck. Planglas o ev
frysskydd har nämnts tidigare. All tillverkning
ligger numera på det fr Aga försålda o franskägda bolaget Interspiro.
 
Punto; sa:
Hej Jobbar på en brandstation sydsverige(ambulansen) där man nu säljer ut AGA 324 rökdykartuber.
Dessa levereras om 2, fastsatta på ryggplatta.
Priset per "rökdykarset" är 1500:-

Min fråga till er då jag är novis är om dessa tuber är bra att börja dyka med eller bör man välja andra då man är nybörjare ? Vad skulle detta set kosta om jag köpte det begagnat på annat håll ?

Tacksam för svar
MVH John

Jag skulle personligen fundera 2ggr på detta val av flask konfiguration. Eftersom det är 300bars flaskor så innebär det att du aldrig kommer att ha maximalt fyllda flaskor, sedan så är det desutom dubbeltuber vilket gör att luftförlusten blir större.. Ytterligare faktorer att fundera på är ifall det är tuber med stålkran annars så blir det problem vid fyllning och provtryckning.
 
Ett själv klart val


dyker själv med agas 324 or och en Mk2 a. kan medela att en ny mk2a går lös på ca 6oo0 spänn bara första steget.
324 är väldigt smidiga flaskor att ha på sig, sitter mycket bättre än enkelflaskorna.

men är dock ännu bättre med 326 or lite mer luft
vid vrak penetrering, kan ju behövas ibland.

Dyk lungt ,

ps om det är en rökdykarregg så måste du bygga om den för dykning, montera dräktslang mm men det har de andra redan skrivit om ds
 
stålkran???

Vill bara förtydliga. Interspiro har aldrig haft ngr "stålkranar". De äldre är i aluminium med SNS standardanslutning. De yngre är i förnicklad mässing och vanligast med den nya DIN-standarden i anslutningen.
Du får fylla o revisionsbesiktiga bägge sorterna utan hinder oavsett vad enstaka dykskolor säger. En gammal standard blir inte förbjuden bara för det kommer en ny.
En luftfyllare kan dock alltid vägra om han känner sig osäker, men då får du gå till nån annan bättre påläst.
 
Har själv ett par 324 med reg. Behöver provtrycka dem och undrar var man kan göra detta för en rimlig summa.
Bor i uppsala, här finns "Dyk- o brandservice AB" men att inspektera,blästra och provtrycka ett flaskpaket skulle kosta c:a 3000kr. Då kan jag i stället köpa ett annat begagnat som är klart att dyka med.
VAR FINNS DET SERVICE?
 
Jag trycker och inspekterar mina på Sydbrand i skåne och det kostar 700 kr för en komplett inspektion/provtryckning. Samma företag används av Malmö brandkår mfl, det borde finnas en motsvarighet hos er i Uppsala, hör med brandkåren på din ort de kan kanske ge tips.
 
Re: stålkran???

erikens; sa:
Vill bara förtydliga. Interspiro har aldrig haft ngr "stålkranar". De äldre är i aluminium med SNS standardanslutning. De yngre är i förnicklad mässing och vanligast med den nya DIN-standarden i anslutningen.
Du får fylla o revisionsbesiktiga bägge sorterna utan hinder oavsett vad enstaka dykskolor säger. En gammal standard blir inte förbjuden bara för det kommer en ny.
En luftfyllare kan dock alltid vägra om han känner sig osäker, men då får du gå till nån annan bättre påläst.

Det är ingen som påstått något annat, men problemet är om man inte personligen äger en kompressor så finns det "inget" dykcenter som kommer att fylla en flaska med alu-kran... Men detta är egentligen inget problem då 300bars systemet e skit och man skall inte befatta sig med det.. Det enda vanlig komprimerad luft duger till är att pumpa däck och att blåsa bort skit med.
 
Förklara dig!
Mitt 300barsystem har stått i ett förråd i fukt och minusgrader i 20 år utan att det påverkats på något sätt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.