Fuktspärr vid extremkyla

Re: Jag vet inte

föhl; sa:
Fryser verkligen fukt vid minusgrader?

Är luftfuktigheten 0% när det är under 0 i temperatur? Mvh
/föhl

Näe, det är den ju inte förstås. Men den fukt som kommer i kontakt med kalla ytor kondenseras och lägger sig som fukt på ytan.

Fukt från kroppen som försöker avdunsta genom tyget på en sovsäck kommer i kontakt med kalla ytor och om dessa håller minusgrader kommer den fukt som kondenseras och lägger sig på ytan av materialet att frysa.

Mvh,

J
 
Re: Jag vet inte

föhl; sa:
Fryser verkligen fukt vid minusgrader?

Vatten fryser vid minusgrader. Vid vilken temperatur vattenångan kondenserar till vatten beror på lufttrycket men jag är ganska säker på att vid minusgrader så kondenserar fukten vid de flesta av de lufttryck som vi befinenr oss i.

Är luftfuktigheten 0% när det är under 0 i temperatur?

Vinterluft är väl ganska torr, men normalt mäter man ju bara RELATIV luftfuktighet (d.v.s. i förhållande till vad luften kan binda). Om du tar 100% fuktig varm luft och kyler den så kommer en del av fukten att kondensera till vattendroppar, men den relativa luftfuktigheten kommer fortfarande att vara 100% (eftersom luften vid den temperaturen inte KAN binda mer).

Jag vet inte vad det är för absolut fuktighet i luft vid minusgrader (det mäts antagligen i gram vattenånga per kubikmeter).

Som exempel kan ju nämnas att kläder torkar när man hänger dem på vädring även i minusgrader. Förutsatt att de inte är så blöta att de innehåller vätska - vatten - som fryser.

Här får du gärna förklara hur kläder kan vara fuktiga utan att innehålla vatten.

Annars är det "blött" och inte fuktigt enligt detta synsätt.

Ok, då är en urvriden handduk blöt och inte fuktig då? Och tvätten efter centrifugering är också blöt, inte fuktig?

En fuktig sovsäck inehåller enligt mig inget vatten, endast luft med hög förekomst av H2O molekyler, dvs hög luftfuktighet. Så länge dessa molekyler är i fritt tillstånd (gas) kan de diffudera ut genom säckens tyg. Bildas vätska i säcken blir det värre, då kommer inte molekylerna ut (de sitter lixom fast i varandra och blir för tjocka).

En fuktig sovsäck innehåller enligt de flesta en fyllning som har vatten bundet i sig (jämför med den urvridna handduken ovan).

Använder man sig av en fuktspärr kommen inte ens ensama H20 molekyler ut och har inget annat val än att stanna, ensamma eller i grupper som då bildar "blöt fukt" = vatten (och föroreningar i form av salter etc)

Det är riktigt att fuktspärren hindrar fukten från att blöta ner sovsäcken (som är svår att torka) utan stannar i fuktspärren. Den vänder man ut-och-in efter att fukten har frusit till is och skakar bort frosten. Det som sätter sig i understället torkas av kroppsvärmen när man börjar röra på sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.