Canon EOS 400D eller Nikon D60?

Jag ska köpa en systemkamera och undrar vilken ni skulle rekommendera, Canon EOS 400D eller Nikon D60? I de fotoaffärer jag har frågat har dom sagt att kamerorna är ungefär lika bra men dom har ändå rekommenderat D60 trots att den inte har någon inbyggd AF-motor... Då är ju prblemet att det inte finns så många objektiv att välja mellan om man vill ha Autofokus, men köper man tex ett macroobjektiv kanske inte Autofokusen är så viktig?
Vill gärna veta hur ni skulle gjort, och det kanske finns något annat märke som har en bättre/lika bra kamera i samma prisklass? Dom här kostar runt 5.500 på elgiganten.
Hoppas någon vill hjälpa mig :)
 
Nikon eller Canon, det funderar nog den allsmäktige också på. Det är två bra kameror, det är givetvis en fördel att kunna välja och vraka mellan otaliga objektiv såväl med som utan af motor. Samtidigt kanske det är viktigt att verkligen tänka efter före vilka objektiv som man vill ha i sin framtida utrustning. Det finns en tendens att många lägger flera tusen på huset och sen kör en billig kit optik(det finns givetvis även bra sådana) och sen blir det inte så många fler objektiv . Sammantaget fundera på vilka objektiv du vill ha och välj hus efter det, du lär troligen byta hus oftare än objektiv. Alternativt kan du ju snegla på D80 vilken är väldig prisvärd för tillfället, och då får du inbyggd af motor.

P.S kolla gärna med cyberphoto eller scandinvavianphoto innan du handlar, bra service även om ngt går fel, vilket händer ibland.
 
Senast ändrad:
Okej, det är det att jag inte vet än vilket/vilka objektiv jag kommer köpa... Kameran ska jag få i konfirmationspresent så det är mamma som betalar och hon vill inte gå upp för mycket i pris. Just nu klarar jag mig med Kit-optiken till båda kamerorna, undrar bara om det är någon som rekommenderar den ena mer än den andra :)
 
Jag har märkt på Tradera att begagnade objektiv verkar vara snäppet billigare till Canon än till Nikon. Vad det beror på vet jag inte, kan ha att göra med att det finns fler Nikon-ägare i Sverige (kanske).

Därför skulle det kanske vara bättre med en Canon även om jag själv kör med Nikon.

Kvalitétsmässigt och funktionsmässigt tror jag inte att det spelar någon roll för en glad amatör vilket märke du väljer.
 
Senast ändrad:
Prova/Känn

Jag kan säga att både Nikon och Canon är tillräckligt bra så det spelar ingen roll i den aspekten. Det som är viktigare är vad du tycker om. Vilken kamera du tycker ligger bäst i handen, har bäst menysystem osv. Så lägg lite tid på att känna och pilla på dem hos tex elgiganten!
//Henrik
 
Jag har märkt på Tradera att begagnade objektiv verkar vara snäppet billigare till Canon än till Nikon. Vad det beror på vet jag inte, kan ha att göra med att det finns fler Nikon-ägare i Sverige (kanske).

Därför skulle det kanske vara bättre med en Canon även om jag själv kör med Nikon.

Kvalitétsmässigt och funktionsmässigt tror jag inte att det spelar någon roll för en glad amatör vilket märke du väljer.


Okej, problemet när man ska köpa begagnade objektiv till Nikon D60 är att dom flesta objektiv som säljs begagnat inte har någon inbyggd AF-motor så då kan man ju inte fota med automatisk fokus med det objektivet...
 
Okej, problemet när man ska köpa begagnade objektiv till Nikon D60 är att dom flesta objektiv som säljs begagnat inte har någon inbyggd AF-motor så då kan man ju inte fota med automatisk fokus med det objektivet...

För att köra med äldre objektiv som inte har AF-motor, måste du gå upp till D80, som fungerar både på äldre (ej AF-motor) och nyare (med AF-motor)
 
Kan ej kommentera Canon-kameran men läste tidigare inlägg om beg objektiv till Nikon. Om det är aktuellt så kolla alltid med den info som finns på Nikons hemsidor gällande vilka objektiv som passar till vilken kamera. Speciellt knepigt är det för de enklare modellerna medan det för D100 och uppåt finns mera alternativ.

Lite svårt att hitta detta hos Nikon kanske men här är en länk: http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?&p_faqid=19077&p_sid=dV3cyKh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Roypeter Eos 50 Fototeknik 4
walkerboh Batteripack till eos 5 Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.