Polarisationsfilter

Jag har precis införskaffat ett cirkulärt polarisationsfilter till min kamera. Filtret ger verkligen bra bilder när jag kan ”fuska till” en blåare himmel och få bort reflexer i vattenytan men efter att ha varit ute och testat det lite har jag några funderingar...

Ska jag låta UV-filtret sitta kvar på objektivet eller ta bort det när jag ska använda pol-filtret?
Finns det tillfällen när jag absolut inte ska använda ett pol-filter?
Finns det nåt som en nybörjare ska tänka på vid användning av pol-filter?

/M
 
Ska jag låta UV-filtret sitta kvar på objektivet eller ta bort det när jag ska använda pol-filtret?
Jag skulle ta bort det. Finns en risk att skärpan försämras och du kan få fler reflexer mellan filtrens glasytor som sänker kontrasten i bilden. Om du sedan märker av det är en annan fråga...
Filtren kan också fastna i varandra.

Finns det tillfällen när jag absolut inte ska använda ett pol-filter?
Nej. Men med kraftiga vidvinklar kan du få ojämn himmel, ena sidan blir mörkare än den andra. Om du fotograferar utan blixt i svagt ljus finns risk för att exponeringstiderna blir onödigt långa. Ett Pol-filter stjäl ljus, mellan ett steg vid svagast inställning till två steg vid kraftigast.
 
Det är inte så viktigt om du tar bort UV eller inte, men mindre glas är alltid bättre, och om du har vidvinkel, kan hörnan blir mörka med för många filtrar. Jag sällen tar bort UVn.
Pola plus vidvinkel medför ett annat problem, att effekten blir ojäm över bilden, eftersom den är mest effektiv när solen är ungefär 90 grader från linjen mellan kameran och motivet.
Använd inte pola om den inte har någon effekt - till exempel himmel i motljus, diffusljus etc.
Om den inte tillför något, så snor den bara ljus och kvalite.
Och sist, använd inte den om himmeln är redan stark blå, tex på höghöjd, då kan den blir helt svart genom filtret.
 
Så jag ska alltså ha UV-filter monterat i normalfall och byta till pol-filter de gånger jag verkligen behöver det? (Landskapsbilder, vattenreflexer och... när ...?)

Det blir alltså till att släpa med två filter till fjälls...
/M
 
Det här med UV-filter är ju en ständig diskussion. Jag använder det inte, det räcker med motljusskyddet som skydd för linsen.
 
UV-filter

Jag använder med förkärlek UV-filter om jag plåtar hundar, eller liknande okontrollerade saker.
Vid all annan fotografering skippar jag det. Du tappar en del i bildkvalité med filtret.
Däremot SKALL du alltid använda motljusskydd. Många slarvar med det, men det höjer kontrasten i bilden då du slipper sidoljus, även om inte solen kommer direkt mot dig.
 
Det var en nyhet för mej... Tack!

/M

Testa att skymma solen med handen även om den ligger utanför bild! Det räcker att solljuset skiner på objektivets yttersta glas för att bilden ska bli riktigt disig. Det diffar mellan objektiv hur känsligt det är.

Motljusskydd kan ju allting fungera som - jag brukar använda handen. Det medföljande motljusskyddet till t ex paketzoomen som ofta följer med kameran är ju rätt värdelöst då det är anpassat enbart för det vidvinkligaste läget (om ens det).
 
Jag använder med förkärlek UV-filter om jag plåtar hundar, eller liknande okontrollerade saker.
Vid all annan fotografering skippar jag det. Du tappar en del i bildkvalité med filtret.
Däremot SKALL du alltid använda motljusskydd. Många slarvar med det, men det höjer kontrasten i bilden då du slipper sidoljus, även om inte solen kommer direkt mot dig.

App app app! Kontrastrika bilder är inte alltid målet, sidoljus som lägger sig på bilden mer eller mindre kan skapa en känsla som man ibland eftersträvar. Såå, oftast upplever jag att bilderna blir "härligare" utan motljuskydd men om man söker perfekta kort som i korrekt exponerad, max skärpa, kontrastrik med stort dynamiskt omfång o.s.v. så stämmer det att man i princip alltid gynnas av att köra med motljuskydd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
t_andersen Polarisationsfilter Fototeknik 9
Brune Hur funkaar ett cirkulärt polarisationsfilter Fototeknik 3
miffaren PolarisationsFilter! Fototeknik 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.