Postframkalla diafilm?

Hej.
Jag tar en del dia mest Fuiji Velvia.
Framkallningen får man stå för själv.
Passerar numera inte lab med snabbservice dagligen.
Har ni något tips på lab med pålitlig E6 framkallning via post?

Hälsningar Thure
 
Brukar använda Fuji's E6-påsar, kostar runt 25 kronor styck (+ porto, oramat) och det tar runt en vecka att få tillbax dem.
Har aldrig haft några problem.

/Per
 
Håller med

Jag använder också Fujis påsar. 56 kr med CS-ramar (Scandinavian Photo). Under lågsäsong kan man få bilderna på 3 dagar. Fungerar bra.

Peter
 
snabbt

Hej!
Jag använder mig nästan alltid av fotopåsar (Fujis lab i Ånge).
De köps billigt hos cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se och du får oftast tillbaka dem inom en vecka.

Efter vår Afrika semester skickade jag in 20 rullar för framkalln och inramning. Jag lömnade dem på lördagen, på fredagen veckan efter låg alla 20 rullarna på hallgolvet! Undrar var brevbäraren tänkte!?

Bara framkallning går oftast på 2-3 dagar.
 
SP's proffspåsar

Jag har som ovanstående mest kört med påsar till Ånge för Provia 100F med ramning. Jag har dock fått några rullar förstörda med märken vid ett tillfälle och ersattes då med dubbla antalet. Jag har i princip varit nöjd undantaget lite skräp på bilderna ibland och kanske lite osäker på kontrollen av rullarna.

I samband med att köpte lite Kodak 100VS rekommenderade Scandinavian Photo proffspåsar för ett labb i Jönköping. Det skulle ge snabbare retur och konsistentare framkallning. Dessutom märker man upp rullen med sitt id. Förra söndagen lämnade jag in tre rullar och fick två på tisdagen och en eftersläntare på fredagen. Bilderna var rena men med en böjbula mitt på filmen. Den kanske är mindre kritisk. Påsen är säkert något dyrare men men det kan nog motiveras av bättre kvalitet och id-kontroll. Jag tog dock oramat och jag vet ännu inte om dom har CS-ramar.

/Staffan
 
Jag kan säga att Proffskopias (det omnämnda Kodaklabbet) har klart mycket bättre ramar än Fuji.
Jag vet inte riktigt vad det är för märke men de är öppningsbara (och förslutningsbara) och är stadigare än Fujis. Även snabbare leverans.
De kostar 10 kr mer hos Scandinavian Photo (oramat) men det tycker jag det är värt.
 
En annan fråga om dia: spelar det någon roll rent kvalitetsmässigt var man lämnar in sin film eller är det mer en fråga om att man säkert får tillbaka sina bilder i helt skick?
 
Jag tror det är ganska svårt för labben att misslyckas med framkallningen. Om man jämför med neg film så är ju kopieringen problemet men det slipper man ju med dia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune 4 år gammal exponerad, men oframkallad diafilm Fototeknik 14
petmeu Köpa Diafilm Fototeknik 3
Klaz Agfa diafilm? Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.