Snälla hjälp mig!

Jag är på jakt efter en systemkamera. Jag kan i stort sätt ingenting om kameror så jag behöver hjälp. Kraven jag har är : priset ska ligga mellan 3000-5000 ungefär och kameran ska vara bra! Jag ska mest ha kameran till att ta kort på djur och dom rör ju sig ibland, så det måste funka

mvh lina
 
Om jag var i din sits skulle jag titta på Canons och Nikons instegsmodeller (deras enklaste modeller) och köpa den av dem som känns bäst när du håller den.

Det finns andra fabrikat (Sony, Olympus, Sigma, Pentax mfl) som säkert är minst lika bra och som du också kan titta på, men Canon och Nikon är marknadsledande. Om du i framtiden blir "biten" och vill bygga ut ditt kamerasystem med flera objektiv, blixt, bättre kamerahus etc så har de ett störra utbud och det är dessutom enklare att hitta begagnade prylar till de stora fabrikaten.

Ta en sväng till någon elektronikaffär och kläm och känn lite.

Prisexempel från Cyberphoto.se
Nikon D40: 3790 kr (Finns en D40x också som är en uppgraderad D40)
Sony A200: 4690 kr
Canon 1000D: 5990 kr

mvh
Håkan Åkesson
 
håller helt med haak, nikon och canon är säkra kort och när du väljer bör du göra det med hänsyn till hur den ligger i handen och hur du kommer åt knappar. Själv bytte jag från canon till nikon av just den anledningen.

Ett annat tips är att köpa till ett normalobjektiv som tex. nikkor 50mm 1.8D, canon har motsvarande, som man kan få begagnad för runt 500kr. Visst ingen zoom men för dom pengarna får du en bildkvalitet som får dig att häpna i jämförelse med objektivet som följer kameran, objektivet gör mer för kvaliten än vad själva kameran gör.

Hur som helst, i slutändan är det du som tar bilden och en bra bild med spännande, roligt eller känslomässigt innehåll är ej beroende av vilket märke som står på eller hur dyr kameran var. Så köp nått du trivs med att hålla i och ta dig ut och experimentera och ta så många bilder du kan för att lära dig hur grejerna funkar.

/Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
sheazar Hjälp att hitta bild Fototeknik 9
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1969 Hjälp! Teknisk idiot..... Fototeknik 9
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
liiini HJälp (: Fototeknik 1
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
Oni Hjälp! Fototeknik 0
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Hjälp med att finna rätt fotoryggsäck Fototeknik 8
Laila HJÄLP! Fototeknik 9
ThereseTilly Någon som vill ut och fota med mig i gbg? Fototeknik 31
Larr problem att bestämma mig Fototeknik 2
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
dr_ljungberg Ljusstyrka - Ge mig mer...! Fototeknik 3
miffaren SKJUT MIG DENNA DAG.. DENNA LJUSA DAG!!! Fototeknik 7
Elmfeldt Ge mig lite kritik Fototeknik 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...