ja eller nej?!

Jag ska köpa en Nikon D40 och undrar om detta är ett bra köp: man får:
Nikon D40 hus (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart) + 2GB minne + UV-filter + väska + microfiberduk. Det säger mig nästan ingenting XD nån som vet om det är bra elelr dåligt? kan man fota sådant som rör sig med deT? (jag vet att jag man kan kolla fotosidan.se , men jag vill ha svar här)

mvh lina (vet att jag statar nytt hela tin) XD
 
Beror på...

hur mycket du betalar!

Kameran är bra, tror jag de flesta är överens om. Läs på www.dpreview.com om du vill veta mer om det tekniska.

Objektivet är väl kit-objektivet. Det anses också vara bra i sin klass. DX? Tja, inte vet jag. Men du kan definitivt fota saker som rör sig...

Det finns många detaljer som väger för/emot. Det jag gillar absolut mest är att kameran är liten och väger lite. Lätt att ta med sig alltså. Nackdelen är väl att jag inte kan köpa ett billigt normalobjektiv och fortfarande ha autofokus. Det skulle jag verkligen gilla eftersom jag då skulle få en ännu kompaktare kamera med bra ljusinsläpp.

Mitt svar är ja!

Nils
 
Elektronik och

svenskt normalväder är en obra mix.... men som sagt det beror var du skall använda kameran och till vad. Det framgår inte av din frågeställning.....
//J
 
hej

jag har tänkt använda den till att ta kort på hundar, (både stilla och i fart) så kameran måste klara det .
 
För att ta bilder på föremål i rörelse så är det väl åtm. tre saker som har betydedelse:
- att kameran knäpper när du trycker. Min erfarenhet av kompaktkameror är frustration för att det dröjer en stund mellan att man trycker och kameran knäpper. Med en modern dslr ska detta inte vara något problem.
- Relaterat till detta är autofokusens snabbhet.
- Högre ljuskänslighet ger kortare exponeringstid. Detta bestäms av objektiv samt sensor.
d40:an gör inte bort sig på någon punkt tror jag, men vill du ha bättre prestanda skulle jag gissa att du i första hand får satsa på bättre objektiv, och i andra hand bättre kamera. Vilka alternativ har du titta på?
 
Jag har haft Nikon D40 med samma objektiv som du funderar på. Jag var mycket nöjd med kameran men kände att den inte räkte till om man ville utvecklas. Skulle jag vara du och om du har lite mer pengar så kolla på en D80, väldigt bra pris på batterigrepp också om man inte till och med får med ett. Annars rekomenderar jag den starkt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
Fredrik2 200-film eller 400? Fototeknik 9
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
jonzzon Advantix eller Ixus ? Fototeknik 0
Afeija zoom- eller fast obejtiv? Fototeknik 10
n_zackrisson Bröstväska, LowePro eller Ortlib? Fototeknik 4
Mirazo 50 eller 105 macro Fototeknik 16
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
smurfen Aftonbladet eller Expressen..... Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.