hjläp!

jag letar som sagt efter en systemkamera, och jag undra om det är onördigt att köpa en systemkamera? jag har nu en nikon coolpix 5000, med 10megapixlar. och systemkameran jag kollar på är nikon D60? den har 10 megapixlar, är det onördigt att köpa den då? om man gemför vilklen av den och min gammla som ör bäst?

mvh lina
 
jag letar som sagt efter en systemkamera, och jag undra om det är onördigt att köpa en systemkamera? jag har nu en nikon coolpix 5000, med 10megapixlar. och systemkameran jag kollar på är nikon D60? den har 10 megapixlar, är det onördigt att köpa den då? om man gemför vilklen av den och min gammla som ör bäst?

mvh lina

Pixlar?

En systemkamera (kamerahus) köper man väl om man har behov av att kunna skifta objektiv?


peter
 
byte av kamera

Eftersom du vill byta så är det något du inte gillar med din nuvarande kamera! Kolla att den nya uppfyller det behovet. Jämför sedan gärna med en beg Canon 30D (som jag själv köpt för 4000 nyligen) som jag är mycket nöjd med. (hade en 300D innan)

Antalet megapixlar är tillräckligt i kameror. 5-6 och räcker 10-12 på en "aps" sensor känns som "bilnasar argument" (om du inte skall göra STORA förstoringar).

/Janne
 
jag letar som sagt efter en systemkamera, och jag undra om det är onördigt att köpa en systemkamera? jag har nu en nikon coolpix 5000, med 10megapixlar. och systemkameran jag kollar på är nikon D60? den har 10 megapixlar, är det onördigt att köpa den då? om man gemför vilklen av den och min gammla som ör bäst?

mvh lina

Det går inte riktigt att jämföra pixlar rakt av sådär.. D60 har en betydligt större sensor än coolpix (och i princip alla kompaktkameror). Det gör bl a att du får renare bildfiler ffa på högre iso-tal, dvs om du vill öka ljuskänsligheten när det är mörkt. En större sensor ger även möjlighet till kort skärpedjup, dvs du kan ta t ex ett ansiktsporträtt och få ansiktet skarpt och bakgrunden oskarp. Alla moderna kameror har megapixlar så det räcker (och ibland behöver) så strunta i att jämföra dom. :)

Så ett enkelt svar är: Alla moderna systemkameror på marknaden i dag ger bättre bildresultat än i princip vilken kompakt som helst (förutsatt att bra objektiv används) men jämför inte megapixlar mellan kompakter och systemkameror.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.