Olympus E 410... Något negativt??

Det negativa jag kan komma på är att det har kommit en uppföljare; E-420, men du kanske köper begagnat eller får bra pris på E-410?

Små och smidiga kameror i varje fall och de bilder jag sett ser bra ut. Olympus är ju dock ett litet system i jämförelse med t ex Canon och Nikon, men klarar man sig med ett eller ett par objektiv och inte ska uppdatera till nåt proffshus så är kamerorna i sig fina.
 
Litenheten beror till del på att man använder sig av en mindre sensor. Dvs objektiven skall vara kortare..I den här branchen med Digitalkamror går modellerna åt fort...
//J
 
Litenheten beror till del på att man använder sig av en mindre sensor. Dvs objektiven skall vara kortare..I den här branchen med Digitalkamror går modellerna åt fort...
//J

Jag undrar om inte Björkén menade litet i bemärkelsen att det är en mindre begmarknad etc (även om du har rätt om sensorn).
 
När jag kikade på kamera (det slutade med nikon d40) så övervägde jag även olympusen. Mindre sensor innebär som du säkert vet mindre ljus per pixel. Men en annan sak med kameran är att sökaren kan upplevas som liten. Att kunna se ordentligt vad man plåtar är ju en viktig detalj...

Objektivet lär vara bra vill jag minnas.

Men eftersom du postar på utsidan så måste man ju lyfta fram att kameran är både lätt och liten. Otroligt värdefullt efterom chansen är större att kameran är framme när det behövs.

Har du kollat dpreview?
 
Fin liten kamera

Äger en E-410 sen ett halvår tillbaka och har fotat en hel del med den. Att den är liten och lätt är den största fördelen, både när det gäller huset och objektiven. Medföljande kitobjektiv är av bra kvalitet. Jag uppfattar inte sökaren som för liten och känslan i kameran är solid. Rekommenderar köp med två objektiv, mina är på 14-42 (28-84) och 40-150 (80-300) mm, de räcker långt! Köpte även till en liten och enkel blixt (som jag inte har använt så mycket). Jag är jättenöjd med min E-410! Gissar att E-420 är minst lika bra...
 
Tack för svaren grabbar, köpte en olympus E 410... vikt och storlek är något jag lägger stor vikt vid. köpte med två objektiv som du rekomenderade hedman... Blir nog nöjd :D
 
...en annan sak med kameran är att sökaren kan upplevas som liten. Att kunna se ordentligt vad man plåtar är ju en viktig detalj...

Å andra sidan har ju E410 LiveView (dvs man kan se bilden live på displayen istället för att använda sökaren) vilket många digitala systemkameror saknar.

Ah, läste nu att du redan köpt den... Jag är väldigt nöjd med min, kan jag säga!

Enda negativa annars är nog att bildstabilisator saknas.
 
Jag har E-410 och skulle vilja lägga in det jag tycker är det allvarligaste: det dynamiska omfånget är klart mindre (ungefär 1 EV) än de flesta andra billiga DSLR. Troligen pga mindre sensor och därmed mindre sensorelement... Så man riskerar utbrända högdagrar och himlar.

Vet man vad man gör är det här inget problem: man kan underexponera lite och pressa upp de lägsta ljusnivåerna efteråt. (Det här är ett tecken på att tonmappningen är lite väl brant.) Ska man skjuta mest jpeg och inte vill efterbehandla så mycket säger jag att det finns bättre kameror.

Förutom detta måste jag säga att kameran känns riktigt bra! E-420 ska ha automatisk tonmappning i huset för att pressa upp skuggor har jag läst, så den kanske är ett bättre alternativ för de flesta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.