Macroobjektiv?

avslutad210712

Gäst
Sen skall vi ju icke förglömma att det naturligtvis går bra att använda ett makroobjektiv som en vanlig fast optik, det är bara det att närgränsen är bättre men det funkar ju som vanligt i övrigt.
Makroobjektiv är också väldigt kompetenta till porträttfotografering enligt min mening, så man är absolut inte låst i sin makrovärld med blommor och insekter i 1:1.

Exempelbild med mitt Sigma 105/2,8.

Precis och ett macroobjektiv ligger högt upp på min inköpslista. Mycket avunds på min sambo som använder vår digitala kompakt som (nästan) har macro och det blir en hel del riktigt trevliga bilder. Men som sagt ett macroobjektiv är inte enbart till för att fota macro med.
 
Makro?

Vad innebär makro?
Vilken närgräns räknas som makro?
Har sett att många av zoom gluggarna står det makro på.
 
Satsa på ett macroobjektiv istället för mellanringar/omvändningsringar det tror jag att du kommer ha mer nytta av. Hålla på och strula med ringar och fokuseringsslädar går väl an om man ska fotografera statiska motiv men blir lite väl bökigt vid t.ex. insektsfotografering.
Själv har jag Tamron 90mm och Sigma 150mm macro. Mycket nöjd med båda objektiven. Tamron objektivet har lite slö autofokus men för min del spelar det inte så stor roll eftersom jag oftast fokuserar manuellt.
Har lite macrobilder upplagda här på utsidan. På fotosidan.se har jag mer macrobilder tagna med olika macroobjektiv som te.ex. Micro Nikkor 55mm, Tamron 90mm och Sigma 150mm . Jag har även tagit macrobilder med Sigma 17-70mm zoom inget riktigt macroobjektiv men fungerar hyggligt ändå.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=200

Christer
 
Är på väg in i ett macro...

Har också funderat på makro och hittade på fotosidan.se en förlängningsring EF-25 II alltså ett 25mm "rör". Efter köpet provade jag mina objektiv och fastnade för ett gammalt EF35-80 zoom f4 -5.6.
Detta får bli min början eftersom ett 25mm förlängningsring inte fungerar med kortare objektiv än 30-35 mm. Autofokusen är lite "vandrande" på objektivet så det kommer nog mest bli manuell skäpeinställning.

/Janne
 
Ett billigt sätt är att skaffa mellanringar. Dessa är rör av olika längd man monterar mellan kamerahuset och objektivet. Det sprider ut ljuset över en större yta och du får förstoring som följd.

Ring + normalobjektiv:
Mackroobjektiv. Du kommer inte bara ner till 1:1 utan kan gå längre än så. Är röret runt halvmetern får du en förstoringsefekt på upp till 25 x.

Ring + tele:
Fjärrmackro. Bilder i 1:1 utförande, men tagna på blomman på fönsterebrädet i andra rummet. Mest en skoj pryl, inget man använder ofta i verkligheten.

Ring + vidvinkel:
Äger tyvärr inget vidvinkel men vill gärna prova.

Ring + mackro:
I praktiken ett microskop. Skaffa ett stabilt stativ och en bra ljuskälla med neutralt vitt ljus, att lysa på objektet från mycket nära håll.

En annan lite dyrare sak du kan köpa är en 2x telekonverter. Jag råkar äga ett 300 mm tele och en dylik. Det ger 600 mm, en mäktig förstoring. Kom dock ihåg att du förlorar 75% av ljuset för varje dubblering.

Normalobjektiv + ringar + telekonverter en rätt maffig förstoring. Jag har lyckats få ca 35 x förstoring på objekt 1 mm stora med 200 mm mellanringar.

Detta är en bra, billig idé. Jag har för övrigt en sats mellanringar, Soligor 12/24/36mm till SALU, eftersom jag skaffat Tamron 90/2.8.
Hör av dig i så fall.

mvh // M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.