Enbensstativ ?

OBS! Detta gäller mig. Alla är olika.

Enbensstativ ger inte så mycket för mig. Det är bra om man ska hålla teleobjektiv och fota fåglar eller långsam sport, dels blir det lite stadigare (längre tider), dels blir det mindre jobbigt. Däremot är det inget vidare för landskap, de riktigt långa tiderna kräver en annan lösning. Mina skidstavar har kameragänga, har inte testat det än, men till kompaktkameran borde det duga som enbening.

Trebening är bra, men tungt att bära och tar lång tid att ställa upp, inget för snapshots. Mitt ligger oftast hemma. Att ha ståhöjd på stativet är inte nödvändigt, jag hukar ofta när jag tar bilder ändå.

Rispåse tycker jag är bra till fågelfoto och Macro. Man lägger helt enkelt kameran på en påse okokt ris. Har man ingen sån med får man ta fleecetröjan eller vad som finns till hands.

Sen går det faktiskt att träna upp att hålla kameran stilla (andas rätt osv). Om man sätter sig i en sluttning med lätt böjda ben och lägger armbågarna mot knäna så blir det ganska stadigt.
 
Jag har en lite udda variant som jag köpte för säkert 25 år sedan så jag är inte alls säker på att det går att hitta idag.
Det är ungefär som att någon satt en kulled på en skruvtving. Skruvtvingen kan fästas på i princip vad som helst som har lämplig diameter/tjocklek och sedan skruvas kameran fast.
Dessutom finns det en löstagbar träskruv med platt skalle som kan dras in i t ex en grindstolpe el ett träd och sedan fäster man skruvtvingen på skruven.
Detta är det minsta, lättaste och smidigaste alternativ jag någonsin hittat men det förutsätter förstås att det finns något att fästa i som kan tjäna son "ben".


MVH
O.
 
Egen variant

Hallå på er.
Sitter själv med detta delikata problem när det gäller stativ.
Jag har insett att ta med ett trebenstativ på mitt äventyr i Europa på cykeln blir inte bra. Vad då göra när man vill ha stabilitet och kvalitet?
Jag tog ett Velbon cx mini stativ och tog väck allt onödigt så att kvar var treben och mitt stolpen.
Sedan fäste jag en skruvplatta på röret som förut löpte i genom mitt stolpen jag kortade även av det. Uppe på detta kunde jag då skruva på mitt Manfrotto kuleds huvud. Detta gör att jag får ett stativ som i ihopfällt läge med huvud har en längd på 34cm en omkrets på 11cm och i helt utfällt läge 57cm längd med benen utfällda. Kanon stabilt och vikten är 1160g.
Men det suväräna är att jag kan ta av skydds foten på mitt Manfrotto enbens staiv och ta väck min lilla konstruktion för kuledshuvudet och vips så har jag ett stabilt en benstativ som står av sig själv.
Det finns för visso trebens fäste till enbens stativ men inget som passar mitt gammla men jag måste erkänna att det blev riktigt bra ska ut i morgon och kolla att det fungerar så som det gör här hemma just nu.
Ha det ...
Eleuthera
 
Många fina åsikter här.

När jag ger mig ut på fotoexpiditioner är det två saker som alltid följer med, telezoomet och enbensstativet. Personligen har jag inget behov av långa slutartider så jag klarar mig bra med det. Enbenet ger dig stabilitet i upp till en halv sekund, och det gör att du klarar bilder i skumrasket på ISO 200. Ökar stabiliteten när du fotograferar fåglar. Och det är som sagt smidigt. Så jag tar med det jämt, använder det ofta.

När det gäller valet köpa en/trebent så är det rätta svaret:köp båda. Jag äger ett gammalt trebent jag ärvt efter pappa, men kommer att köpa ett nytt i alla fall, det är helt enkelt inte bra nog.

Däremot kan du glömma att hitta ett "bra lätt" trebent. När du hittat det, köp lite varm is och soliga nätter också. Trebenta stativs brahet mäts i gram. I en fotografisk handbok hittade jag fäljande tumregel: 10 gram per mm brännvidd. Alltså ett stativ till en 300 mm tele skall väga 3 kg. För stabilitetens skull. Det räcker inte bara med att hänga en påse sten undertill, även om det förståss bättrar på det, det är också beroende på att tunga stativ är stadiga grejor i själva konstruktionen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...