Systemkamereköp!

Hej.

Funderar starkt på att investera i en systemkamera.
Eftersom jag aldrig tidigare använt systemkamera är det svårt
att veta vad man bör köpa.
Hade tänkt mig en kamera (inklusive objektiv,tillbehör) runt 4000.
Har sett en del begagnade Canon Eos 500 till överkomliga priser.
Eos 500 skiljer väl sig inte så mkt från Eos 300.
Vad gäller objektiv så kan jag ingenting. Några köpråd skulle
inte skada.

Hittade en beg EOS 500 med 35 - 135 objektiv för 3000:-

Ett bra köp?

Mvh Andreas
 
Systemkamera

Råd är svårt men
En AF kamera med förbiinställningar som EOS är bra, om den är ren och välskött. Ett skitigt och kantstött ex kan förosaka dig hur många och långa samt dyra reparationsräkningar som helst.
Vill du bära med dig en systemkamera, vikten?
Varför systemkamera, macro?
Stativ och blixt samt ringar och trådutlösare är väl tillbehören de flesta behöver förutom motljusskydd och Uv-filter och ett par laxfärgade om du skall ta diabilder.
Berätta gärna hur det gick.
 
Ta dig en rejäl funderare på om du verkligen behöver en systemkamera. En sådan har ju en hel del nackdelar oxå tex. att den är tyngre och större än en kompaktkamera (därav namnet kompakt :) ). Detta kan få till följd att man inte orkar ta med sig kameran när man ger sig ut på äventyr.
Om man anser sig ha behov av de fördelar som en systemkamera har med utbytbara objektiv, blixtanvändning, fullständig kontroll på exponeringsparametrar osv så är det bara att slå till. Begagnade kameror är inget dåligt alternativ. En begagnad kamera har jämförbar optik med en ny. Jag har fått intrycket att det som skiljer mest är det elektriska som ex. ljusmätningen. En nyare kamera hanterar svårea ljussituationer bättre än en äldre. Nya har också en drös med program som man, enligt mig, inte har någon större glädje av.
Jag har en gammal Nikon 601AF som har fungerat helt klanderfritt i massor av år och jag har inte direkt varit rädd om den. Jag har använt den massor utomhus i snö och kyla och gett den riktiga smällar när man har gjort nån fetvurpa.
Köper man begagnat bör man hålla sig till något större märke som Nikon eller Canon för att kunna utnyttja den enorma tillbehörsmarknaden som finns.
 
Minolta dynax

Jag kan för det priset tipsa om Minoltas dynax 505 !
Har haft en i ett par år och den har fungerat otroligt bra, Scandinavianphoto(.se) har ett paket där man får kameran + 28-80 objektiv + 75-300 teleobjektiv för ca 3500 kr tror jag.
 
Eos 500?

Hej igen, har nog bestämt mig för antingen en Eos 300 eller Eos 500.
Ska precis börja ett fotokurs där dom använder en Eos 500. Därför tycker
jag att det kan vara lämpligt att köpa en sån kamera. Dessutom verkar den
ju vara rätt så bra.
Hittade just en Canon Rebel XS (EOS 500) med ett zoomobjektiv (Canon EF 35-80 mm f 4-5.6)
för 1600:- Kanske kan vara värt att investera i.



Mvh Andreas
 
2999:-

Har själv en eos 300 och är mycket nöjd med den , den hänger med på allt från kajakpaddlingar till vinterturer på fjället tack vare sin ringa vikt.

bjeb bjeb bjeb , nu till saken , igår när jag var ute och surfade hitta jag en bra sida vid namn "pricrunner.com" som listar div. prylar och vart man hittar den billigaste........ och just eos 300 var det ett företag vid namn "netsson.com" som sålde den för 2999 pix. Skamligt bra pris måste jag säga.

/Henrik
 
Objektiv?

Men det är bara huset dom säljer på netsson.com eller? Isåfall är Cyberphoto billigare (hela 9 kronor).

/ Robban
 
Leta begagnat!

Hej!

Mitt tips är att leta en begagnad systemare "nåt steg upp" från de enklaste modellerna. Du vinner så mycket i robusthet och funktioner att växa i. Köper du en ny sytemare i "lägre klassen" får du i stort sett ingenting för den om du sedan vill sälja den (se ditt eget exempel med EOS 500:an, den kostade ungefär som 300:an ny).

Kameror du kan leta efter är tex;
Nikon F601, F801s, F70
Canon EOS 600, 10, 100, 50
Minolta Dynax 600, 700, 800
Pentax MZ-5, MZ-5n, MZ-3

Alla dessa är mycket bra "mellannivå" kameror som räcker många år/hela livet för en seriös amatör. Du kan göra riktiga fynd begagnat på dessa. Sen lägger du istället en extra slant på optiken. Undvik "paketobjektiven" som följer med systemare i de lägre prisklasserna. De nyare versionerna av dessa objektiv är i och för sig ofta ganska bra optiskt men dom är som regel väldigt plastiga och "rappliga" samt med dålig ljusstyrka. Ta dig tid att surfa runt på http://www.photodo.se där du kan få ett grovt mått på optik-kvalité genom sk. "MTF-värden" (mått på skärpeåtergivningsförmåga hos optik).

Glöm inte att försöka få "klämma och känna" så mycket som möjligt på olika kameror innan du bestämmer dig!

mvh / Matti
 

Guest

Gäst
Skall den vara robust?

Med risk för att kallas gammalmodig bakåtsträvare ger jag mig på följande förslag: En beg. Nikon F3. Om vi börjar med fördelarna: Den är så robust att man till nöds kan slå i spik med den. Den fungerar även om batterierna är slut. Den är så manuell att man snabbare lär sig att fotografera, dvs det finns inga zonmätningar och program som kommer att rädda en medioker fotograf. En ytterligare finess är att den är relativt otät jämfört med modernare kameror. Vad skall nu det vara bra för? -Jo, om man kommer ut ifrån sitt luftkonditionerade hotellrum i ex. Addis Abbeba så kommer alla kameror att imma igen som en kall öl. Så även F3:an, vilken relativt snabbt går att få fart på. En tät kamera med mycket elektronik, vad händer med den? -jo, inga bilder den semestern. Nu till nackdelarna: Den är tung, speciellt med motorn, vilken kan ta 5,7 bilder per sekund. Vidare måste man kunna fotografera. Autofokus är bra när det inte är så ljust. F3 saknar autofokus.
 
Nikon

Läste precis inlägget så antagligen är det försent (du har säkert köpt kamera redan).

Jag kör med Nikon f801. En helt suverän kamera. Robust, tål stryk och smuts. Jag har släpat med min i såväl fjällvärld som öken. Inga problem. Dessutom drivs den på vanliga AA-batterier, så även ute på vischan i exempelvis Nepal så går det att hitta batterier = man blir aldrig stående utan.
Största nackdelen är vikten, men det är ju bara att bita ihop ;-)

Vore kul att höra om du köpt kamera, vad det blev för något, om du är nöjd etc.
Hur var/är kursen?

Sail on
/p
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.