Mellanlina!

Jag håller med om att säkerhetsmässigt så ska man ha separt luftkälla! Men att slänga mellanlinan, det gör inte jag!!! det kan ju faktiskt hända andra saker i vattnet än att få luftstopp. Hur många incidentrapporter har man väl inte läst "vi kom ifrån" varandra. Den stress och panik jag kan tänka mig att man känner när ens parkamrat plötsligt är borta. Eller bara en sån sak att man ser nå't som man vill visa kompisen, ett ryck i mellanlinan och peka. Utan lina ska man kanske simma ifatt först och då är fisken (eller vad det nu är) borta. Mellanlinan är ett utmärkt sätt att komminucera med varandra. Nu dyker jag mycket i mörka vatten och då är mellanlinan så självklar. Fast även i vatten med bra sikt så håller jag på linan. Jag har dykit och "träffat" andra dykare under vattnet som stora delar av dyket, letat efter varandra....Hur mycket får dom ut av dyket???

Så jag har linan kvar och har även min ponny bottel!!!

/Annika
CMAS / SSDF Instruktör
 
Jättebra men

jag säger ingenting om säkerhetslina mer än att det finns inte bara fördelar med den.

Det som blir lite tröttande i längden är att bara höra hur bra det är med säkerhetslinor.

Ingen från SSDF eller CMAS över huvudtaget verkar vilja erkänna att det faktiskt finns risker med säkerhetslinor också.

Det finns ju faktiskt dokumenterat dödsfall där säkerhetslinan har varit åtminstånde stor part i problemet. (Det är ju sällan det beror på en enda sak)

istället för att älta detta "mindre" problem upplys folk om för OCH nackdelar och låt dem sedan fatta egna beslut.

titta istället på idiotsaker som inget/liten del dumpbart bly, avsaknad av sunt förnuft (tömma flaskan helt), dyka utan kniv, inte känna till utsrustningen man använder, inte serva utrustningen, mm mm listan kan göras mycket lång

titta på mental förberedelse, vad gör jag om ? hur förbereder jag mig mentalt på ett dyk ?

varför finns det överhuvudtaget icke dumpbara fickor för tyngder ? vad är det för nytta med dem ? till vad skall jag ha dom ? minsta lilla säkerhets tänk så kan man ju inte använda dem. Låter lite som en video utan tv.

Det finns saker som är mer akuta att diskutera än hur man använder en lina.

se till att dykvettet och sunt förnuft för en högre prioritet och lita sedan på att dykarna själva vill överleva.

se till att dyk leverantörerna tar bort uppenbart farlig utrustning genom att förklara för folk att det är farligt att använda just den utrustningen och visa dem säkrare utrustning. Då kommer ju marknaden att själv sanera sig.

om någon/några väljer att inte dyka efter just DINA regler är det rätt eller fel ? tänk om det är du som har en mindre säker attityd ?

istället för att fördömma, upplys! ha ett öppet sinne för vad andra önskar/tycker och ta till dig istället

På tal om SSDF så kan man ju inte säga att ni har alltförmycket säkerhetstänk bakom era uttalanden.
(vilket man bland annat kan läsa i tidigare inlägg just här)

varför inte försöka ändra på det ?
exempelvis genom att göra ett säkerhets test på västar ? och visa resultatet på hemsidan?
eller annan utrsutning. jag är ganska övertygad om att om man gör en seriös satsning på detta kommer både utrustning och ett gott rykte tillhanda.

långrandig och stavar som en gnu
men med hjärtliga hälsningar ;-)
Hobbe
som dyker med sunt förnuft och kalylerade risker.
 
Håller med...

Ja du, Hobbe! Jag håller med om allt du skriver om att det finns mer än mellanlinor. Men nu var det just det som vi "pratade" om då!
Sen är det ju faktiskt så att det finns bra och mindre bra dykare och instruktörer inom alla organisationer.
Vet inte om du tror att vi SSDF'are inte bryr oss om utrustning i övrigt!? Det finns faktiskt tillfällen när även jag kopplar av mig linan, men då finns andra lösningar för att inte "tappa bort" kompisen.

TACK, för ditt svar!

/Annika
 
visst det finns bra och dåligt!

ok då tar vi det igen ;-)
vad jag reagerar över är frånvaron av information om parlinan.

information om hur bra det är finns det gott om, men information om hur den kan vara farlig finns det mindre av.

Exempel på detta är att det inte ens tänks på det faktum att parkamraten kanske av något skäl tappar lyftkraft och drar ner den andra dykaren, klarar den dykaren med positiv lyftkraft att hålla sig kvar? eller sjunker de båda ?
kan den kvarvarande västen klara av att lyfta båda dykarna ?

Har du som instruktör ens testat detta trots att du vet att du kan få ta upp en odumpad medvetslös person som har krockat med något vast och skurit upp väst/dräkt ?

Jag kan inte hitta ett ord om detta någonstans.

Informera de som använder parlinan om vilka risker SÅVÄL som fördelar det är. Inte bara vilka fördelar och hur självklart det borde vara med parlina.

Tänk på att många som dyker är bästa kompisar även utanför vattnet, och mentalt inte kan förmå sig att släppa sin partner vilket kan resultera i att de också drunknar.

Nämns det här scenariet eller liknande ens i böckerna ?

Märk väl att jag inte opponerar mig mot parlinan som sådan utan informationen kring, som är grund för beslutsfattandet: skall jag eller skall jag inte vad är bäst just här.

MVH
HobbE
 
Gomorron!

Det finns vissa typer av dyk som parlinan är olämplig och det informeras det om i utbildning. Men om det står någonstans i våra utbildningsböcker tror jag inte. Parlinan är lätt att ta av vid en ev incident, den sitter runt handleden med gummisnodd.

Jag som oftast dyker i mörka vatten, när man knappt ser parkamraten, anser att utan linan kan man lika gärna låta bli och dyka. Det räcker att du tittar bort en kort stund och då är kompisen försvunnen. Hur mycket får man ut av ett sån't dyk?!
Kunde argumentera detta hur mycket som helst, sunt förnuft tror jag funkar bra i många lägen.

-Du, det går ju och hålla handen också!

Ha det bra!

/Annika
 
Visst hålla hand är jättemysigt (ibland)

Dock återstår ju fortfarand frågan
Varför rekomendera någonting blint
och inte upplysa om såväl risker som fördelar.

Du kan inte garantera att alla parlinor är med gummiband eller hur, och gummiband går ju som bekant sönder och ersätts med vad ? en knut ? ett nytt gummiband ? mm mm

vad jag försöker göra är att få bland annat SSDF att tänka efter och ransaka sig själva samt kanske ändra sina dåliga vanor till bättre, till en punkt där folk själva får avgöra vilka risker de vill ta, efter att ha fått all fakta klar för sig över vad som kan hända både positiv och negativ. (är det inte det utbildningen/kursliteraturen är till för ?)

Detta anser jag inte sker idag då SSDF mest verkar fylla ett behov av inbördes beundran. Åtminstånde är det så jag tycker det verkar.

Fortfarande saknar jag svar på flera av mina frågor/påståenden som jag gjort i tidigare inlägg i denna thread.

Om jag får lov att hacka lite på SSDF kan väl du svara bara rent personligt vad du tycker.

Ärligt talat, titta in på http://www.ssdf.se och titta efter vad man som dykare kan hitta som verkligen riktar sig till alla dykare. Inte speciellt mycket eller hur, mest en massa blanketter och formulär.

Vart tar denna kunskap vägen ?
När man fyllt i blanketten samlas den in hos SSDF, men vart tog informationen av alla dessa blanketter vägen ? var är kontentan av exempelvis dykrapporten ?
var kan jag som anonym dykare titta på denna rapport ? så att jag själv kan dra slutsatser om vad som egentligen har skett och hur man kanske skall bemöta detta specifika hot ?
Få insikt om vilka andra hot som lurar strax utanför min fantasi ? och vilka redskap jag har till mitt förfogande för att skydda mig. vad fungerar och vad fungerar inte ?

exempel, borde inte alla dykare få reda på att folk har dött av att inte ha regulatorn i munnen när man har tagit av /satt på fenor ? har du som instruktör regulatorn i munnen ? du behöver inte svara, men tänk på det, det är bara en av många saker som tyvärr altförofta inte tänks på eller känns till.

Borde inte all denna information anonymiseras och sedan låta alla dykare ta del utav den ?

Om vi så "bara" hindrar en enda incident med detta arbete, är det inte värt det ?, Det tycker ialla fall jag.

sedan kan man ju visst hålla hand om man inte vill ha en lina, eller ännu bättre hålla i varandras västar.
Dock finns det ju alltid en risk av att om någon av dykarna får panik, kommer denna dykare att "klättra" på sin partner och försätta båda i en situation med stor fara.
Se ! Fördelar och nackdelar med allt


MVH
HobbE
 
Kan inte garantera...

Hej Hobbe!

Jag kan inte garantera att alla använder mellanlina med gummisnodd, jag kan heller inte garantera att alla använder bilbälte....

Vad tillhör du för organisation/organisationer?
Tycker att du har mycket bra åsikter! Vi inom SSDF-klubbarna är personer som jobbar ideellt, lägger ner otroligt många timmar på jobb för eleverna och våra klubbar.

Jag brukar ha regulatorn i munnen när jag dyker i alla fall...

Hinner tyvärr inte svara på alla dina frågor nu!


/Annika
 
Säkerhet

Oj då vilken debatt. Ibland kan man undra ?

Jag vill bara säga att parlina är bra, visst finns det situationer när den förvärra men i det stora hela höjer den säkerheten.

Min klara uppfattning är att om fler använde parlina skulla antal olyckor minska.

/ Bo
 
Då var vi här igen då...

Mellanlinans vara eller icke vara, det är frågan.

Håller med Hobbe här, använd den med förnuft och framför allt lär er hur den skall användas. Som en annan CMAS instruktör skrev: DEN SKALL INTE SÄTTAS RUNT HANDLEDEN! Utan man skall bara hålla i den (?) Que? Vem har fått lära sig det och hur praktiskt är det? Hålla en mellanlina i ena handen och kanske en lampa i andra handen....Blir lite svårt med resten då, eller?

Men jag är egentligen inte mot mellanlina, det jag reagerar mot är SSDF som går ut och säger att de är emot Pony Bottle (åtminstone inte för) pga att utbildningstiden skulle bli längre (förklara gärna varför för mig) samt att priserna på utbildningen skulle höjas. De glömde skriva att det innebär att liv kan räddas också. Hur kan man som en sån stor organisation räkna och vända på slantarna i stället för att se till det stora hela och göra ALLT för att öka dyksäkerheten? Jag fattar inte det. SSDF har sjunkit så fruktansvärt i mina ögon och är inte längre en organisation som jag tar på allvar. En gammal förlegad institution med skrivbordsdykare som bara vänder papper och får in pengar för att man råkat bli medlem genom att ha gått med i en annan dykklubb.

Om detta kan man tala länge men det är som att köra huvet i väggen så jag slutar nu.

Bästa hälsningar
Annika
 
Re: Då var vi här igen då...

Som jag skrivit tidigare i ett anna forum tolkade jag inte Johan''s svar på insändaren som avsett att klanka ner på ponys och alternativa luftkällor.

Precis som i all riskhantering så är det effektivare som Hobby så riktigt pekar ut att förebygga än att åtgärda. Det är alltså bättre att fokusera utbildningen mot att hålla koll på sin manometer, än att hantera diverse reservsystem. Gör man det så bör man inte ha problem. Så tolkade jag svaret.

Sen behöver man inte ha parlina för att hålla koll på varandra. Om en person inte bryr sig tillräckligt om sin parkamrat för att hålla sig på ett avstånd som medger att man kan dela med sig av sin luft vid behov så vill jag inte dyka med vederbörande.
MVH /Esse
 
löjligt

Ärligt talat,

parlina är absolut ONÖDIGT!

Med risk för att låta som en Messerschmitt (men jag föredrar att använda exempel), jag har dykt i allt från de murkigaste insjöarna till klarblå vatten i Asien - och har aldrig tappat bort en kompis, aldrig haft problem att meddela min parkamrat - och väldigt sällan använt parlina.

De få gånger jag använt parlina (vid extremt sunkig sikt på västkusten) har jag gjort det därför att min parkamrat ville det. Om det känns bättre för honom så ställer jag upp. Utan problem.
Men de dyken har varit några av de värsta jag gjort.

Enligt min uppfattning är det större risk att en dykare med parlina inte bryr sig om att hålla reda på sin parkamrat lika mycket - "vi har ju ändå lina". Vilket innebär att han röjer iväg åt alla håll och kanter.

Jag tycker inte att det är några problem att ligga sida vid sida med min parkamrat - inte längre ifrån än att jag kan räcka ut armen och röra vid honom/henne. Dessutom kan man ha en gummisnodd med gummiklump på flaskan för att få uppmärksamhet, när man smätter dånar det ordentligt.

När man gör nattdyk så har man självklart ordentliga lampor, då behöver man bara fladdra med lampan precis framför parkamraten för att få uppmärksamhet.

Om man inte klarar av att hålla reda på sin parkamrat utan lina, då ska man inte dyka.
Parlina bidrar bara till extra stress och ökar risken för olyckor.

Simma lugnt
/pierre, divemaster
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...