bibehållen bildkvalitet?

Så fort jag konverterar bilder redigerade i ps och .psd-format till jpg för att läggas upp på webben så tycker jag att de tappar i skärpa, färger, samt bildkvalité. Bara att acceptera, eller finns det något knep? Kanske nåt annat format som ska användas... Väljer alltid högsta kvalitet och största filstorlek när bilderna sparas i jpg-format.
 
Skärpan och kvaliten blir alltid sämre när bilden komprimeras, det kommer man inte undan med jpg.

Att färgerna blir sämre beror sannolikt på olika färgrymder. På webben utgår man från sRGB, medan digitalkameror ofta går att välja mellan åtminstone sRGB och Adobe RGB. Om du använder Adobe RGB i kameran och PS så kommer färgerna att se lite blekare ut på webben.


[Ändrat av Hasse_70 2007-07-03 kl 11:56]
 
Man ska väl konvertera till rätt färgrymd i t ex Photoshop innan man lägger upp på webben.

Som sagt, jpeg försämras vid komprimering, men i mitt fall ser det ändå bättre ut än bilden direkt ur kameran. Man justerar ju kontrast, färger osv, och skärper bilden lite i bildbehandlingsprogrammet. Bilden direkt ur kameran är inte färdig (om man inte vill, såklart! :)).
 
bomsidaisy; sa:
Så fort jag konverterar bilder redigerade i ps och .psd-format till jpg för att läggas upp på webben så tycker jag att de tappar i skärpa, färger, samt bildkvalité. Bara att acceptera, eller finns det något knep? Kanske nåt annat format som ska användas... Väljer alltid högsta kvalitet och största filstorlek när bilderna sparas i jpg-format.

Bilder förlorar skärpa när man ändrar storleken på dem. Använd "oskarp mask" (under filter) för att lägga på skärpa. För bilder i "web-storlekar" så brukar inställningarna 0,2/500/0 ge rätt bra resultat. Sen beror det lite på hur din kamera är inställd, dvs hur mycket skärpa den lägger på. Kompaktkameror skärper i regel upp bilden mer än systemkameror som ofta lämnar en mer obearbetad bild, men det beror på om du fotar i raw eller jpeg samt hur kameran är inställd. Jag fotar nästan uteslutande i raw och kamerans interna skärpeinställning på noll och lägger istället på lite skärpa direkt efter konvertering till tiff. Sen skärper jag de "färdiga" bilderna individuellt beroende om de ska användas för web, utskrift eller tryck.

För webben ska du använda sRGB. För att minska filstorleken så använd "save for web" som inte tar med exif-info. Om du kollar på fotosidan.se så finns massor med info om detta.
[Ändrat av dave1 2007-07-03 kl 12:15]
 
Tackar för alla svaren! Då blev man lite klokare. Har väl kanske inte världens bästa digitalkamera ska väl tillläggas, så kanske fel att förvänta sig alltför mkt. Men visst, bilderna blir ju lite bättre efter att man har pysslat med dem i ps, även om jag vill mer än vad man kann :)
 
Webbilder

En bild blir nästan alltid sämre vid förminsking än vid förstoring. Vid förminskning till web måste du välja bikubisk skarpare, om du nu har köpt PS CS 2 eller CS3.
Tänk på att en bild för Web sällan skall vara större ön 1200 pixlar på brädden. Nedsamplingen bör du göra i steg med en lätt skärpning mellan varje steg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
MTB Bildkvalitet vs pris Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.