Ett bra 'allroundobjektiv'???

Hej
Jag fotar ganska mycket (Nikon F100) och känner att jag nu skulle behöva ett nytt 'allroundobjektiv'. Jag har bla ett 35-70 nu, men vill ha minst 28-105 (framförallt bra vidvinkel). Jag har sneglat (och klämt) lite på Nikons 28-105/3,5-4,5D IF. Pris runt 3-4000, vilket är lagom för mig.

Då jag vill prioritera ljusstyrka verkar Sigmas 28-105/2,8-4,0D vara ett bra alternativ. Kanske inte mekaniska känslan når upp riktigt till Nikonobjektivets (eller?), men det har bättre värden (även i verkligeheten?) och kostar också mindre.

Är det ett bra val, eller finns bättre??? Någon som känner till några seriösa tester på dessa eller andra objektiv?
 
Köp Nikonen framför sigman !!!

Det lilla, 1 eller ett halvt bländar steg du tjänar på sigman så är det inte värt det.
Sigman är absolut inte dålig men Nikons 28-105 e mycket bra för en 28-105, kanske den bästa på marknaden.
Nikon e visserligen ca 1500:- dyrare men den värd.
Skulle jag välja Sigma så ta den som heter;
4.0-5.6/28-105mm IF UC-III
de va den som fick bra testresultat i tidningen Foto.
Den kostar på http://www.bjornsfotovideo.se 1295:-
 
Bästa objektivet

Nikon 28-105 är det bästa allround-objektivet
jag testat. Lätt, hållbart, skarpt, bra i mot-
ljus. Dessutom med bra närgräns. Det är inget jätte-
bra macroobjektiv, men det duger om man inte vill
släpa med sig ett separat macro. Lite känslig
skärpeinställning vid manuell fokus, men man
vänjer sig. Ska du ut i naturen är det bra att
ha ett stöttåligt Nikon original.
 
normalobjektiv

Skaffa en 50/1.8 eller ett som öppnar ännu mer om det går (f1.4?). De är hyfsat billiga och går alltid att använda. Man kan skjuta i mörka förhållanden samt isolera objektet mot bakgrunden hyfsat bra. Visst blir det inte samma dramatiska perspektiv som med en riktig vidvinkel, men i mitt tycke är inte 28mm tillräckligt heller. Bättre då att skaffa ett bra begagnat 24/2.8 vilket kostar runt 2500:-. Kanske kan du få dessa två gluggar för samma pris som vad en zoom skulle kostat.

Just my $0.02
/Magnus.
 
Tack för alla bra svar/tips

Det verkar som om det blir ett Nikon då alltså... Den där lilla extra bländaröppningen på Sigman kanske inte spelar så stor roll när allt kommer omkring. Jag tänker nog ändå köpa ett bra normalobjektiv (1,4) också och så har jag en bra vidvinkel (17mm).

Skall väl försöka hitta ett bra motljusskydd också, men det har väl Nikon antar jag. Och så ett polfilter.

Tack för tipsen!
 
Om du köper en normal kan jag rekommendera 50 F1.8 mot F1.4

Den e lika bra som 1.4:an fast kostar en tredjedel.
(Den har oxå stålfattning)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...