Vilka är bäst?

Jag har köpt en Minolta 9xi med ett vanligt objektiv 28-105mm till. Vad jag skulle vilja veta är vilket objektiv jag ska köpa om jag ska fota blommor, insekter etc utan att bakgrunden och omgivningen stör, dvs totalfokus på själva fotoobjektet, nån som kan ge ett gott råd?

Tack på förhand!
 
Prova detta först, om du inte gjort det.

Vänta lite med att köpa objektiv.

Du kan med lite övning få 'bakgrunden' suddig ändå, när du tar dina bilder.
Om du ställer in bländaren så att den ska släppa in massor av ljus, kanske f4.5, och sedan ställer in slutartiden så att det blir lagom tid för det dagsljus som är, så kommer det du har i förgrunden (motivet i fokus) att bli skarpt, men bakgrunden suddig.

Genom att göra så här minskar du skärpedjupet (hur stort avstånd i djupled från kameran som ska bli skarpt).
Prova dig fram lite, så märker du att det blir väldigt bra, ofta.

Om bakgrunden dock är väldigt ljus eller färggrann, kan det vara svårt att få till det på detta sättet.
Då kan inte jag hjälpa dig... :eek:)
 
Minolta har ett zoomobjektiv som ligger i spannet
75-300mm som dessutom inte är särskilt dyrt. Jag brukar använda mitt. Ställa mig på närgränsens avstånd och zooma in som jag vill ha det och fota med största bländaren. Då blir skärpedjupet bara någon centimeter. Kruxet är väl att ett stativ krävs nästan för att slippa ödsla film.

Mvh
The Crow
 
Macro foto

Hej
det låter på dig som om du skulle vilja fota macrobilder.
Det som då skulle passa ypperligt på din kamera är ett macro objektiv. Minolta har ett antal bra men dock relativt dyra objektiv för macrofotto. Jag tycker dock att det är väl värt pengarna.
ett billigare och nästan lika bra alterantiv är att köpa mellanringar till sin kamera. Rinagrna sätts mellan objektivet och kameran och gör att förstoringen med ett alldeles vanligt zoom objektiv blir stor.
Skärpdjupet förkortas dock och ljusstyrkan minkar på objektivet, men det kompenserar kameran för.
Montera kameran på stativ, kryp ner på knä bredvid och prova vinklar och olika exponringstider/bländare.

Mvh sami
 
objektiv

om du använder ett tele på t ex 300 mm i stället för dina max 105 mm, så blir det en suddigare bakgrund, plus att bildvinkeln minskar, och med det, mindre risk att det kommer med störande saker i bakgrunden. naturligtvis måste du använda största bländaren du har på objektivet för att få maximal oskärpa på bakgrunden. med korta skärpedjup kommer kravet på ett stadigt stativ som ett brev på posten... köp inte för billigt och lätt bara.
 
Tack för inläggen!

Jag har ett 400 mm teleobjektiv som jag har fotat en del med, men några riktiga macrofoton går aldrig att få till. Visst, skärpedjupet blir mindre så själva fotoobjektet blir verkligen i fokus.
Men vad jag är ute efter är att fota småkryp etc med en ordentlig förstoring. Exempelvis som den här bilden: http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=1968.

jag har försökt med macrofotografering med min digitalkamera, men den har inte riktigt den zoomningsförmågan. Ett exempel kan ni se här:
http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=3080.

Håller utkik efter Minoltas alternativt Sigmas macroobjektiv. Nån som vet om det är stor skillnad mellan dessa, t ex Minoltas 50/2,8 och Sigmas 50/2,8? Prismässigt så är skillnaden stor. Sen undrar jag om man kan använda mellanringar för att förstora yyterligare tillsammans med ett macro, eller försämras skärpan då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
maxell Bäst resutat? Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.