Bäst resutat?

Hur får man bäst bilder om man vill ha dom digitalt men inte har en digitalkamera?
Ska man använda negativ eller positiv film?
Jag har den senaste tiden använt vanlig negativ film och bett om att få dessa på CD vid framkallningen. Kan man göra samma med positiv film?
 
re: bäst resultat

jag har testat att få bilderna på cd från framkallaren, men sen jag köpte en Canon-scanner (D660U) har jag inte haft någon anledning att göra det mer. det är en stor skillnad! till scannerns fördel. jag tycker det är ganska dålig kvalitet på cd-bilder... jag tar annars mest med dia, så det var därför jag köpte scannern, (den tar dia, negativ och pappersbilder) den kostade bara 1295;- på ONOFF så det var inte så farligt. du kommer inte att bli besviken. du får naturligtvis en bättre kvalitet om du köper en riktig dia-scanner men då kostar det från 4 tusen och uppåt... det hänger på användningsområdet. till datorn och webben duger den fint, även att skriva ut bilder på skrivaren blir bra. du kan titta på mina bilder i mitt fotoalbum som jag har scannat själv.
 
Per, jag såg din fråga men jag undrade mer över vilken typ av film som ger bäst resultat. Dia borde väl vara svaret på den frågan. Jag ska prova det i sommar och även skicka det Lofoto. Jag lämnade en rulle till Fotoquick idag, men det gick nog lite för fort för bilder på den diskett som jag fick är mycket dåliga.

Håkan, mycket tjusiga bilder. Vilken film använder du? En fråga angående att skanna - när man skannar negativfilm, ska man använda negativen eller papperkopiorna? Jag har sett att t ex programmet photoshop har en funktion för att skapa negativ bild, vilket borde vara användbart i detta sammanhang.
 
Diskett???

Om du fick alla dina bilder på en diskett så är nog inte problemet att det gick fort, utan att de använder fel teknik.

När jag skannade in en bild hemma som jag gjorde en tavla av vart filen 78MB stor. Den var väl iofs inte helt trimmad. Men en grov gissning är att det rymms ungefär en 10-15 bilder på en CD-skiva om du vill ha fotokvalitet på utskrifter som är 13x18. Bara för att få lite uppfattning om vilka datamängder som är aktuella. Proppar labben in dubbelt så många bilder så blir kvalitén bara hälften också.

Mvh
Fredrik
 
analog/digital

Hej

Jag skulle nog fota på diaflim och sedan lämna in den till fuji foto för scanning. Beroende på kavlitets krav kostar det också olika...
Jag gjorde sk digiprints på diabilder (bilden scannas in och printas på papper) och bildkvaliten på a4 förstoringarna blev förbluffande, rekomenderas...

H// Sami
 
film

hej maxell!
jag använder fuji velvia, fuji provia 100f och 400f. det brukar vara bra att hålla sig till en sort oavsett vilken det är, så att man lär sig hur den beter sig i olika ljusförhållanden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
Nilea Vilka är bäst? Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.