NEF-format

Har en NIKON D70s och fotar gärna i råformat, men efter en djup datorkrash och en reboot, så förstår min dator/Photoshop inte .NEF längre. Vad gör man?

Mvh/Jarek
 
Lite alternativ

När jag köpte min D70 så följde det med en CD-ROM med plug-in för Photoshop för att kunna läsa NEF-format. Den kanske behöver ominstalleras om Photoshop ännu inte lärt sig formatet. Kolla med Nikon-supportsidan där du registrerade din kamera om filen finns där som sista alternativ.

Annars finns det ju gratis programvara som fungerar utmärkt. Jag kör Gimp istället (på min Linuxburk) och det finns plug-in för NEF där. Gimp finns ju även för MS att ladda ner om steget till linux är för långt.

NEF är egentligen ett tif-format så du kan som sista tips prova att döpa om filerna för att få upp dem i Photoshop men då tappar du tyvärr kamerainställningsdatan och de andra möjligheterna med raw.

Lycka till

Tommy
 
Enligt Nikons supportsajt ska det nog räcka med att installera om nikonprogramvaran. Den hittar då Photoshop och lägger in sina plugins.

Men om du gillar NEF. har du funderat på en mera fotoinriktad raw-converter. Capture one, bibble eller rawessentials är nog alla bättre för en fotograf än Photoshop.

Christian
 
Om du har photoshop så får du ta och ladda ner en ny version av adobe cameraraw från adobes hemsida och byta ut den gamla. Filen brukar ligga i program/delade filer/adobe/photoshop cs2/plugins
 
NEF

Almgren; sa:
Enligt Nikons supportsajt ska det nog räcka med att installera om nikonprogramvaran. Den hittar då Photoshop och lägger in sina plugins.

Men om du gillar NEF. har du funderat på en mera fotoinriktad raw-converter. Capture one, bibble eller rawessentials är nog alla bättre för en fotograf än Photoshop.

Christian

Ok, det verkar som att ett nytt program(ovan nämnda)blir att införskaffa. Är bara inkörd på Photoshop då jag har jobbat en del med det. Är något av dessa särskilt att före dra? har inte jobbat med annat än Photoshop

Mvh/Jarek
 
Capture One tycker jag är det bästa men kostar €499. http://www.phaseone.com/

RAW-hanteringen i Photoshop är ändå rätt bra. Bättre än de medföljande programvarorna till kameran i alla fall. Åtminstone Canons. Ska man hantera ett stort antal raw-filer är dock capture one att föredra.
 
Jag kör med Capture One och är nöjd. Du kan ladda ner en trialversion av det från deras sajt och prova själv.

Det jag gillar är bland annat att flödet i det känns naturligt och att jag inte har en ziljon saker jag aldrig använder.

Christian
 
Capture one LE

Jag undrar om verktyger att lägga till förändringar på flera bilder samtidigt så som nivåer, exposure, färgtemperatur finns i LE?
Eller är det bara i PRO man kan göra det?
Är så himla smidigt att justera en bild och sen lägga över det på de bilder man markerar.
 
Marie, vet tyvärr inte svaret på din fråga. (men det finns info på deras sajt om skillnaderna)

Men till ett tidigare inlägg om rawshooter. Det är numera uppköpt av Adobe och utvecklas inte mer som fri programvara.

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fazfato Problem att bränna videofilmer i std format Fototeknik 2
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.