Smuts pa spegeln

Fick nan smuts pa spegeln i min Nikon F50. Putsade vack det med en putsduk. Min fraga ar: falls inte spegeln upp nar bilden tas?? I sa fall gor det ju inget om jag har smuts pa den (rakade satta en tumme). Svara garna snabbt nan som vet, landar i Nepal om 10 timmar och maste veta om bilderna paverkas. TACK pa forhand
 
Skit på spegeln syns inte på neget/positivet

Don't worry.

Spegeln fälls upp på din kamera. Smuts på spegeln är irriterande men syns inte på neget/positivet. Håll front och baklinser på gluggarna rena, det är däremot viktigt.

Canon höll på och experimenterade med halvgenomskinliga speglar (som inte fälldes upp) ett tag, vet inte om de fortsatte med det.

mvh Staffan
 
Tack

Tack for er rekordsnabba hjalp. Har fotat en rulle i dag i ett stokigt katmandu. Har ar toppenvackert och i overmorgon gar vi till Everest BC.
 
Hur ar det i nepal.

Precis tillbakakommen fran Everest Basecamp till ett varmt Katmandu. Vad betraffar oroligheterna har sa ligger det till pa foljande vis: Maoisterna (kommunisterna) gor allt for att vinna popularitet i landet, darav de attacker mot polisen som agt rum (Polisen ar valdigt korrupt har). De ger sig aven pa stora godsherrar som haller arbetskraft ungefar pa samma satt som slavar holls forr i tiden. De ar saledes inte ute efter att skada turister. De storsta problemen har varit i landets Vastra delar (inte sa manga turister dar) men visst har det varit oroligheter aven i t.ex Jiri (dar everesttrekken borjar). Vi har dock inget sett och skulle vi mot formodan se upplopp och folksamlingar sa kan ni rakna med att vi haller oss undan. Stamningen i landet bland de turister vi traffat ar mycket lugn och avslappnad, Nepal ar ett land som jag upplever som lugnt och absolut inte mer hotfullt an den svenska landsbygden.
 
Läget i Nepal

Tack Ulf för din rapport från Nepal och Kathmandu.
Lysande att få rapport från någon som är på plats.
 
Ljusmätning

..men påverkas inte ljusmätningen, som väl går via spegeln, om densamma är skitig?

/Per
 
Smuts på spegeln=Tumavtryck

Du bör göra ren spegeln med en rispapperslapp med sprit på. Ljusmätningen påverkas och din förmåga till exakt skärpeinställning.....Dessutom kan syrorna i avtrycket etsa din spegel......

Bomullsvantar eller plastvantar är bra när man gör det.

Lycka till o trevlig tur....

Johan K
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.