cyklop för glasögonbärare

Någon som kan ge tips på bra cyklop för rimliga priser om man har glasögen (och inte kan ha linser)? Bra märken, vad man ska tänka på, var man bäst köper etc.
 
Hej

Har provat både inlimmade glasögon på befintligt cyklop=kass

Militärens gasmaskglasögon = kass

Men det finns en räddning... Köp färdigslipade glas till ditt cyklop det finns i vissa standardslipningar. Ring din optiker och få dina synfel på båda ögonen och gå till din lokala dykbutik och beställ. Det kostar lite men det är det definitivt värt. Du kan ju använda glasen längre än cyklopet. köp bara samma cyklop efterhand..

Ha det
 
Hej!
Jag köpte cykolop i somras på Sveavägen i Stockholm, hos Alpin & Dyksport AB Sveav. 61, 113 59 STOCKHOLM
08-31 94 94

Där kan de beställa. Det kostar ca 600 per glas för mitt synfel, som är ca -7.
Bra och kunnig personal.
Det blev jättebra. Helt underbart att kunna se under vattnet. Jag har hittills bara snorklat och då har jag stoppat in ett par gamla glasögon i cyklopet, det såg inte så kul ut!
Hoppas detta inlägg hjälper dig på traven.
Hälsningar
VIktoria
 
Sent svar

Det finns en och annan optiker med specialintresse som kan ordna med inlimmade glas. Jag har själv fått det fixat av en optiker i Uppsala (fast det är nästan 10 år sedan och vad han hette har jag glömt). Han använde glasögonglas som var plana på ena sidan och limmade med något speciallim i kanterna. Fungerar utmärkt fortfarande. Jag betalade inte mer än ca 400:- totalt för glas och limning. Cyklopet hade jag köpt själv tidigare - det går att använda nästan vilket som helst. Ring runt och hör efter. Själv fick jag tipset i den lokala dykklubben.
 
Svar på "rymlig" mask

Hej Anders

Det låter bökigt med glasögon i masken. Silicon-tätningen som sluter tätt mellan mask och ansikte får ju t.ex. inte brytas av skalmarna.

Mvh
Roger Gillberg
[Ändrat av dyka 2001-05-18 kl 02:18]
 
Inte glasögon i cyklop !!!

Det är nog inget alternativ att ens fundera på att ha glasögon under cyklopet.

1. Dels som någon tidigare nämnde - skalmarna måste ju ut någonstans - och du har ingen nytta av ett vattenfyllt cyklop ;-)

2. Dessutom, om du skulle lyckas få tätt, lär du få problem med imma på glasögonen.

3. Cyklopet kan läcka lite ändå, eller du släpper in vatten i det av andra orsaker - då är det lite bökigt att tömma det och få bra sikt igen om du har ett par glasögon som skramlar omkring inuti.

= Köp cyklop med slipade glas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookien Cyklop till barn ? Dykning 2
Haddock Cyklop o glasögon Dykning 8
EveM snorkel+cyklop Dykning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.