Varför så dyrt?

Dyrt och dyrt...

Den skola/instruktör som håller utbildningen måste:
-Köpa utbildningsmaterial
-Lösa försäkring
-Betala en avgift/elev till den internationella organisation som utfärdar certifikatet
-Låna ut dykutrustning
-Hyra lektionssal
-Hyra simbassäng
-Äga/driva en kompressor

Vinsten/elev är oftast bara någon hundring och detta är ett vinstdrivande företag med anställd personal!
Det de lever på är förhoppningen att du efter kursen köper utrustning för 15.000 som de sedan får göra årlig service på för 500:-/år osv.
4000:- är mycket pengar men med tanke på det ovan sagda egentligen inte dyrt.
Dykning är ingen billig sport och om du vill hålla kostnaden nere så tänk bara på att aldrig snåla på säkerheten!
 
Det var nog ganska dyrt!

Om du bor i en storstad med konkurrens på dykmarknaden går det att få billigare.

I Stockholm rekomenderar jag tex Aquasport, Delphinus eller TeamDivers där kostar det nog inte mer än 2500-3000kr att både cert och bra utbildning.
Annars kan det vara en god idé att kolla vilka dykklubbar som finns i ditt område, då kan det också bli ganska billligt eftersom utbildningen ofta är delvist på ideellbasis.

Anders
 
Jo de är dyrt men....

Jag ska snart ta certet i Juni och har köpt allt begat från nätet. Det finns många fällor att falla i. Enda sättet är att läsa läsa och åter läsa om allt som har med dykning för att veta vad man behöver. Sen underlättar det om det finns bollplank som man kan bolla sina funderingar om utrustning och priser. Mitt cert kommer att kosta 3 300 med läkarundersökning och tar det med PADI. men utrustningen + cert kommer att landa på ca 12 000:-.

Lycka till IF
 
Hej
För mig gick läkarundersökning + kursavgift på 4000 kr. Jag förstår att det kostar att hålla kurs så det säger jag inget om, men det tråkiga är att dykskolan verkar vara väldigt fokuserad på pengar. Att hålla kurs verkar vara ett sätt att kränga grejer till nybörjare som inte riktigt vet vad de egentligen bör köpa. Jag inser att det främsta målet för ett företag är att tjäna pengar, men är det alltid så fokuserat på pengar i dykarkretsar?
 
Shoppa runt..

Du har nu upptäckt det första problemet med en överetablerad bransch! De flesta är mycket seriösa men det finns undantag. Kolla runt bland andra skolor. Det kanske är värt ett par hundralappar och lite besvär att tom. pendla till en annan stad för att bli utbildad av någon som du inte får "dåliga vibbar" av.
Om du väljer en annan skola så tala gärna om för den första, och för andra blivande dykare, varför du inte valde dom. Det är det enda sättet vi kan påverka för att undvika "oseriösa" utbildare.
Lycka till!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.