Pony Bottle?

varför?

Varför dök du med bara octo'n?
Skulle gärna vilja veta vad det var för instruktör som sa åt dig att dyka med bara en reg.
Att dyka utan ett extra andrasteg är väl emot padi's "regler" ?
Tycker själv att det är dags att "hänga ut" eller åtminstonde varna andra dykare.
Tycker även man ska passa på och tipsa om bra ställen så som det har gjorts här.
Tog mitt ow för 1.5 år sen hos Kon-Tiki här i Göteborg och anledningen var inte priset, de hade samma pris som alla andra skolor jag kollat. Istället så var det de att de erbjöd en kurs som låg på bra tidpunkt men främst man behövde inte köpa ett s.k. abc-paket hos dem utan fick låna all utrustning om man behövde.
/Henke
 
bara måste tycka till

Jag tog mitt cert 93 och dykte en del då, började dyka igen för ca 2 månaders sedan så well detta är bara vad jag tycker och tänker.

Pony bottle = 5 tummar upp
Positivt
Mycket säkerhet !
anledningar att inte använda den exempelvis: att den ger snevikt mm kan man bara skratta bort genom att säga "häng den inte i örat då ! " eller "skaffa två"

Negativt
kostar en del 2-3000 kronor med en billig reg och första steg, tar plats och måste kontrolleras (som all annan utrustning)

Kontentan av detta är att den måste servas och hanteras precis som vilken regulator som helst och man ska VETA att den fungerar annars kan man lika gärna spara pengarna.

Parlina:
jättebra, men inte för mig.
jag har tänkt på det där att använda parlina en hel del
och till slut kommit fram till att jag inte kommer att använda en om man inte absolut måste ha den.
detta för att den osäkerhet som jag känner att ha saker flytande omkring helt oregerligt inte känns säkert!

på tal om säkert.
Dyka med octopuss istället för den vanliga regulatorn!
jag vill inte försvara eller fördöma instruktören.

Dock vill jag för egen del säga att jag inte känner till att en sådan MÅSTE finnas och/eller inte får användas som icke nödåtgärd.
Däremot står det väl att man BÖR ha en och att det är sunt förnuft att ha en mm.

Om partnern får slut på luft ! (som poängterats och som bara inte borde kunna ske med rätt attityd)
växel andas ! det är inte svårt (lite mysigt att öva om man är lite förälskad i sin partner eller nåt ;-) )

hmm bra mycket längre än vad som var tänkt men med en slut poäng

Sunt förnuft ! en bristvara i dagens samhälle
dyka SAFE ;-)
 
Pony flaska

Jag dyker alltid med ponyflaska, för att öka säkerheten. Statistik visar att de flesta dykare i dödsögonblicket är ensamma. Man har kommit ifrån sin parkamrat på nåt sätt. Bl.a därför tycker jag att man ska använda en alternativ oberoende luftkälla som t.ex ponyflaska.
Jag placerar min pony på mitten av mina 324:eek:r med en extra flaskrem och det sitter perfekt.
Ett tips på pony+poseidonreg finns på http://www.dyk-brand.se för 4000kr. Klart prisvärt.
// Andreas


Funderar på parlina men har inte kommit så långt på den fronten.
 
fick en frysning vid ett isvaksdyk en gång. Både jag å min parkamrat dök med helmask och han hade ingen octupus. Ingen av oss hade heller pony bottle men som tur var hade vi parlina å vi drog snabbt tillbaka till vaken. Inte så skoj å växelandas med en helmask utan övertryck så jag kanske borde haft en ponyb. Det friflödade rätt kraftigt å luften tog slut strax före jag kom upp i isvaken. Men jag överlevde så det var juh sjönt =)
 
använder man dubbeltuber med manifold och isolation så finns det ingen som helst anledning att använda ponybottle, naturligtvis med dubbla förstasteg.. sen dyker man ju med 3 dels principen och då hamnar man aldrig i situationer då luften tar slut av fel orsak iaf.. eller som vissa säger, Do It Right
 
-Patric-; sa:
använder man dubbeltuber med manifold och isolation så finns det ingen som helst anledning att använda ponybottle, naturligtvis med dubbla förstasteg.. sen dyker man ju med 3 dels principen och då hamnar man aldrig i situationer då luften tar slut av fel orsak iaf.. eller som vissa säger, Do It Right

ja du patric *skrattar*
nu är vi där igen.. olika sidor av staketet..
jag anser nog att det faktiskt finns åtminstånde ett bra skäl till att ha en pony bottle istället för dubbelpaket med manifold och isolering, det skälet är att när du fyllde dina flaskor så kanske du fick taskig luft i dem och då har du förhoppningsvis inte fyllt din pony samtidigt på samma ställe, vilket ger vid handen att den innehåller bättre luft. och vid denna tiden på året så är fukt i andningsluften inte speciellt bra och slutar nästan garanterat med frysning. så visst håller jag med om att med ett dubbelpaket så har du en mkt bra möjlighet att lösa nästan allt du stöter på, men ett helt individuellt system som ju en pony är, är inte helt fel det heller och bör inte sågas totalt utan åtminstånde en god utvärdering..
allt har sina för och nackdelar..

vad händer om du bryter/bockar manifolden ??
även då fungerar ju en pony bättre..

nu använder jag nog samma system som du mer eller mindre.. så i huvudsak står vi nog inte så långt ifrån varandra. men det finns andra system också.

rätt sak på rätt plats vid rätt tidpunkt.
 
hobbes; sa:
vad händer om du bryter/bockar manifolden ??
även då fungerar ju en pony bättre..

nu använder jag nog samma system som du mer eller mindre.. så i huvudsak står vi nog inte så långt ifrån varandra. men det finns andra system också.

rätt sak på rätt plats vid rätt tidpunkt.

jotack, jag känner till allt det där.. men dålig luft förutsätter väl att jag dyker med "vanlig" luft, vilket jag naturligtvis inte gör..

bryter eller bockar manifolden, gud förbjude.. jag ser inte att det skulle hända i vattnet och på land e det skit samma..

men som sagt, skall man vara objektiv så säger jag så här, har man ett bra system och vill kompletera med ytterligare säkerhet utan att byta ut det befintliga så kompletera med pony.. står man i stånd att köpa nytt system så har man nog mer glädje av ett dubbelpacket enl. ovan..

men har alla samma åsikt så blir tråden kort och trist.. (har själv kört med pony tills ovan nämnda system kom ut till marknaden) en liten fara är att man som sagt "glömmer" att kolla sin pony utan bara hänger på den...
 
hörru patric, har en fråga bara. Jag har aldrig dykt nitrox, vad är skilnaden i pris mellan att fylla en flarra med luft och en med nitrox (luftförhållanden)?
 
Pony

Hej Annika

helt klart är Pony B en säkerhetsgrej. Jag har alltid varit van att dyka med PB o den enda skillnaden är väl egentligen just vikten. lite mindre i viktbältet o en manometer till att hålla reda på..annars inget.
Har haft användning av den bara en gång o det var när vi hade navigerat lite fel o behövde lite xtra luft.
Bättre safe then sorry..

Klart du ska he en PB

Anne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DykarArvid Pony bottle med fast regulator Dykning 12
Dykex Pony bottle obligatoriskt Dykning 2
nilsanders Pony Dykning 23
S: Pony och manometer Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.