Syrgas i Himalaya

Hej!
Jag undrar hur man lättast löser problemet med syrgasreserv i Himalaya. De sidor jag har kollat på har det varit extremt dyrt= 2000USD för en flaska+regulator o slang.Finns det några genvägar.
Tacksam för alla tips, speciellt av er som har egen erfarenhet.
 
kolla på http://www.explorersweb.com, där har du mycket bra information, de rekomenderar att du beställer syrgasen från Ryssland om jag inte missminner mig. det finns annars många pirat kopierad flaskor i kathmando. dock ej att rekomendera...

MVH Tjacke
 
Lite nyfiken bara. Vad hade du tänkt använda syrgasen till? Någon spännande bestigning?
Dela gärna med dig av det spännande.

/
 
O2 i Himalaya

För att först svara på FUSK inlägget handlar det om en säkerhetåtgärd i fall om att något skiter sig. Att ligga med HACE i ett läger på 7000+ i väder som gör en decent omöjlig och dö pga det är fusk, ser inte jag som något prestigefyllt. FÖ är en bra acklimatisering en självklarhet, men på dessa höjder kommer det alltid finnas en risk för höghöjdsproblem.

För att svara på den senare frågan så ja, man är alltid sugen på nya berg, men nej, inget är bestämt än.

Må väl,

Björn Österlind
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Strang pa Makalu med Syrgas... Expeditioner 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.