Rak horisont?

Nu är jag trött på det här. Varför lyckas jag aldrig (ok, sällan) med att ta raka och snygga bilder? Nästan alltid när jag fotar lyckas jag med att tilta kameran så att bilden ser sned ut. Finns det inga tjuvtrix för att lättare få en rak horisont? Jag fotar både digitalt, vanlig kompaktkamera och med systemkamera, men problemen verkar hänga med! Tips, någon?
 
bigfoot; sa:
Nu är jag trött på det här. Varför lyckas jag aldrig (ok, sällan) med att ta raka och snygga bilder? Nästan alltid när jag fotar lyckas jag med att tilta kameran så att bilden ser sned ut. Finns det inga tjuvtrix för att lättare få en rak horisont? Jag fotar både digitalt, vanlig kompaktkamera och med systemkamera, men problemen verkar hänga med! Tips, någon?

Jag använder alltid ett vattenpass när jag fotar. Hama har ett som du fäster i blixthållaren på systemkameran. Finns att köpa på bla Scandinavianphoto och kostar runt 200:-. Kanske finns det även små vattenpass att köpa på andra håll. Tex i bygghandeln? I så fall kan du förmodligen inte fästa det, utan bara lägga det längst upp på kameran.
 
Använd ögonen! Det är faktiskt så att man måste titta på HELA BILDEN i sökaren innan man fotograferar. Även ut i hörnen och det är då ma börjar komponera bilden. Med lite träning så börjar man se att horisonten ligger rätt.
Ofta söker vi tekniska lösningar för att bli bättre fotorgrafer, ny kamera, stativ med vattpass, ny film, ny optik när det i stället handlar om att träna upp sitt seende. // RJ
 
Jag har nu skaffat en ny kabel som gör att jag kan parallellkoppla mitt digitalkamerahus till GPS:en, den ligger alltså parallellt med mitt gyro som redan tidigare gör att det är lättare att hålla kameran rakt.

Ska nu bara skaffa lite kalibrerade objekt att avbilda så blir det toppen!

Skämt åsido, som Walk-Alone skriver så är det kanske så att de flesta borde lägga den några sekunder extra i sökaren innan de knäpper. Kanske t o m offra nån minut och flytta sig, just för att komposition osv ska bli bättre.

En gång minns jag att jag tyckte stativ var oerhört bra; inte för att hamna rakt eller inte darra - utan för att man då alltid ägnade bildutsnittet större omsorg och bilderna blev bättre. Numera är jag dock glad om jag orkar/kommer ihåg att ta med en kamera...
 
Rutig sökarskiva

I vissa systemkameror kan man byta sökarskivan. Jag bytte till en med rutmönster på min eos-3 och upplever att det är enkare att få rak horisont eftersom man har stödlinjer att gå efter.

Om det inte går att att byta sökarskiva kanske man kan rita linjer på en plastfilm och fästa den mot sökarskivan (ovanför spegeln).

// Fredrik
 
Precis som någon skrev så måste man titta på hela bilden i sökaren och justera redan där. Men det kan också vara så att du själv tillför en sneddvridning av kameran när du trycker av, detta är mycket vanligt, titta på dina bilder och om det verkar stämma med hur avtrycket sitter på kameran. Hade själv det problemet en gång i tiden när jag började fotografera, fick senare själv uppmärksamma många lokalredaktörer och frilansare om detta problem när jag senare jobbade som pressfotograf. Något annat som också är viktigt är andningstekniken, håll andan just det ögonblicket du tar bilden, detta är också ett mycket vanligt problem som brukar orsaka sneda bilder.
Lycka till
/Mathias
 
walk_alone; sa:
Använd ögonen! Det är faktiskt så att man måste titta på HELA BILDEN i sökaren innan man fotograferar. Även ut i hörnen och det är då ma börjar komponera bilden. Med lite träning så börjar man se att horisonten ligger rätt.
Ofta söker vi tekniska lösningar för att bli bättre fotorgrafer, ny kamera, stativ med vattpass, ny film, ny optik när det i stället handlar om att träna upp sitt seende. // RJ

Jag är grymt noggrann när jag komponerar bilder, men det är möjligt att det går att bli ännu bättre. Hur mycket man (jag) än tittar så är det svårt att få horisonten exakt rak. Det räcker ju att kameran bara lutar en millimeter åt nåt håll, så blir horisonten sned. Det är svårt att se i en liten sökare, men märks tydligt när bilderna kommer tillbaks från labbet...

Men jag ska kolla nästa gång, det kanske går att få bättre seende... vet inte om jag vågar chansa dock :)
 
S Johansson; sa:
Jag är grymt noggrann när jag komponerar bilder, men det är möjligt att det går att bli ännu bättre. Hur mycket man (jag) än tittar så är det svårt att få horisonten exakt rak. Det räcker ju att kameran bara lutar en millimeter åt nåt håll, så blir horisonten sned. Det är svårt att se i en liten sökare, men märks tydligt när bilderna kommer tillbaks från labbet...
Men jag ska kolla nästa gång, det kanske går att få bättre seende... vet inte om jag vågar chansa dock :)
Hmmmm... intressant problem. Jag skall kolla i helgen om jag har tillfälle. Tar med både en kompakt och en systemkamera ut på sjön där horisonten är som rakast :) // RJ
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.