200-film eller 400?

Skall upp till fjällen och vandra i sommar.

Jag har själv föredragit 400-film när jag varit ute eftersom det blir bättre bilder om det blir "regntungt" och ändå bra bilder vid sol (har en kompaktkamera för övrigt). Min fråga är: blir det väldigt stor skillnad i kvalitet vid förstoringar mellan 200 och 400-film?
 
med en 400 rulle får du ju kortare slutartid alt större skärpedjup = BÄTTRE SKÄRPA. Det tycker jag i detta fall verkar bättre än att köra med 200. Fast med ett stativ funkar nog 200 bra oxå. Det hänger nog lite på hur stora förstoringar du vill göra...

Poster ?

/P.D
 
400 = nattfoto

Nja, inte riktigt, men nästan.

Jag kör med 100 film i fjällen. Det är ju ljust nästan dygnet runt. En 400 blir ganska kornig om man ska förstora upp bilderna.

Men kör du kompakt utan inställningsmöjligheter så rekommenderar jag nog en 200.

Vad gäller snabbare tider = större skärpedjup, tycker jag detta äts upp av kornigheten.

/Jakob
 
nja...

400-filmer ger väl generellt sett kornigare bilder vid förstoringar. jag kör alltid 100-filmer (när jag skall ta utomhuspapperskopior), då jag anser att dessa blir skarpare. men vid lite dis kanske det kan bli skakigt med långa slutartider. fast överhuvudtaget så brukar det gå bra. andas ut ordentligt när du klickar och ta stöd mot vad som helst; kompis, rygga, sten så vinner du skärpa i längden!

men som allt annat är det ju smaken som avgör. vissa gillar 200/400 och vissa andra något annat. en bra budgetrulle är för övrigt fuji superia 100. skarp och billig! men skall du fråga om foto så rekommenderar jag fotosidan.se, där kan du söka i forumen eller göra som du gjorde här. jag lovar att du får proffsigare svar.

lycka till!

/glimmen
 
Jag skulle också vilja påstå att kornigheten är det som man kanske ska fundera mest över.
Vissa gillar ju korn och då väljer man kanske iso 400
annars så skulle jag tro att iso 200 räcker om det inte är alldeles grått.
 
Jag tycker personligen inte att kornet skiljer så mycket mellan 200 ("turist-ASA") och 400, så köp hellre en bra 400-film så räcker ljuset i alla fall till.
/Danne W
 
50

I de flesta bergsområden (Himalaya, Alperna, Fjällen etc) är det oftast bra ljusförhållanden. Jag använder nästan uteslutande ISO 50 då jag fotar i bergen. Aven i dåligt väder funkar det oftast fint om man anväder rätt "skjutteknik" dvs hålla andan, stöd etc. Sen beror det ju naturligtvis på hur ljusstarkt objetivet i fråga är.

400 anväder jag bara mycket sparsamt. Men en molnig dag i regnskogen, vilket ju inte ar helt ovanligt, kan det vara enda alternativet.
mvh
Johan
 
Fredrik, om du använder kompaktkamera med ljussvag optik (zoomoptik) och fotar utan stativ, tycker jag du skall fortsätta med ISO 400. I varje fall om du använder negativ färgfilm för kort.
Dagens ISO 400 filmer är mycket bra och finkorniga. T ex Fujis filmer och Kodaks nya Portra 400 UC. T o m Fujis ISO 800 film är bra.
Om du använder lågkänslig film (50-100) i kombination med ljussvagt tele i allt utom solsken, är ett stativ eller annat stöd ett måste. Annars förlorar du mer skärpa pga skakningsoskärpa, än du vinner på pga av finkornig film.

Olle
 
Tackar för tipsen!

Tackar för alla tips.

Eftersom jag inte har annat än ett litet "mini-stativ", som inte är superstabilt och dessutom har en zoom-kamera (38-105) så har jag nu beställt 7 rullar 400-film och 3 rullar 200-film.

Då jag kommer ha med en liten plastig billighets-panorama kamera, kanske jag testar den med en 50 el. 100-film...

Nu är det bara att hålla tummarna för härligt strålande väder, med förhoppningsvis lite "maffiga" moln för bra effekt!
 
Fredrik2; sa:
Skall upp till fjällen och vandra i sommar.

Jag har själv föredragit 400-film när jag varit ute eftersom det blir bättre bilder om det blir "regntungt" och ändå bra bilder vid sol (har en kompaktkamera för övrigt). Min fråga är: blir det väldigt stor skillnad i kvalitet vid förstoringar mellan 200 och 400-film?

Skall du fota natur är mitt tips; Stativ och Velvia 50 ISO...skillnaden mellan 200 och 400 är en synlig. Gäller bara ett bländarsteg. VIll du på nåt sätt påverka dina bilder mer än din egen talang bör du göra nåt mer än välja mellan 200/400. Stativ å 50 ISO...skjut med små bländare. Prova drick 2 öl om du skjuter på handen, jag vet... /Olle http://www.ollecarlsson.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jock Scott Sony a 200 vs a 300 Fototeknik 1
Osvald nån som provat ett Tamron 28-300(/28-200)????? Fototeknik 3
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
Brune Konica Minolta slutar göra kameror och film Fototeknik 11
steffcarro Framkallning T-max film! Fototeknik 5
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
peranth S/V dia film Fototeknik 1
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
frarol digital film?? Fototeknik 5
elsa flyg med film Fototeknik 10
pullman Pressa film Fototeknik 6
bd42robs Filter och film Fototeknik 2
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
s022vq Billig film Fototeknik 4
fson Film från Tyskland? Fototeknik 7
eh snabb film Fototeknik 6
SES Hitta nån fler att plåta med. Slösa med film Fototeknik 0
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
liiini ja eller nej?! Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
jonzzon Advantix eller Ixus ? Fototeknik 0
Afeija zoom- eller fast obejtiv? Fototeknik 10
n_zackrisson Bröstväska, LowePro eller Ortlib? Fototeknik 4
Mirazo 50 eller 105 macro Fototeknik 16
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...