Hur försäkrar ni er kamerautrustning?

Hej,
Jag har precis köpt ett undervattenshus till min Olympus C5050 och letar efter en lämplig försäkring. Det verkar dock lite motvilligt hos vanliga försäkringsbolag (Trygg-Hansa, Folksam m fl), att genom en allriskförsäkring, täcka för ett eventuellt läckage. Vilka erfarenheter/rekommendationer har ni?
 
Garanti?

Hej,

jag funderar på att köpa ett UV-hus till min C3030... och har gått i samma tankar som du. Jag har resonerat så att den garanti som lämnas på UV-huset torde kunna täcka skador på kameran om den skadas som en följd av att UV-huset läcker? Dessutom gäller väl den vanliga hemförsäkringen?

Mvh
Niklas
 
Försäkringar o UV kameror

Hej,

om du har det som kallas drulle försäkring på din hemförsäkring bör den gälla om du strular till det. Jag ersättning för det krav från uthyrningsfirman på den Sea&Sea Motormarine II som jag hyrde av dem och som sprang läck.

Dock är jag tveksam om UV-husets garanti skulle hjälpa dig. Köpte nämligen ett UV-hus till min Canon Powershot A70 tidigare i somras och det började läcka. SOm tur var uptäckte jag det tidigt och kameran kom inte till skada men jag läste igenom manualen nog då vad den sa om läckage. En sak de påpekade noga var att Canon inte ansvarade för något som gått sönder pga läckage. Dock har jag sett att riktiga UV-hus tillverkare som Sea&Sea lämnar faktiskt garanti på det man stoppar i. Alltså skulle huset läcka och det där i går sönder lovar de ersättning om läckaget inte berodde på slarv från användaren.

Ett bra tips som jag fick lära mig i samband med den dränkte MM II var att alltid så fort ett dyk är avslutat att lägga kameran/huset i vatten så det inte får torka. Det tränger nämligen alltid in lite vatten mot o-ringarna och låter man det torka tex mellan två dyk så bildas det saltkristaller och där med läckage vid nästa dyk. Så ha alltid en spann med sötvatten med dig när du dyker, det är mitt tips.
 
Den vanliga "plus" eller "drulle" fösäkringen täcker dina skador upppt till ett hyfsat belopp. Jag har Länsförsäkringar och dom täcker upp till 35 000 för kamera utrustning men villkor kan vara annorlunda för andra bolag. Villkoren är som vanligt att du inte behanlat något vårdslöst etc. Eftersom jag har fotoutrustning som är värd betydligt mer än 35 000 har jag tecknat en separat försäkring som täcker i stort sett allt. Själva täckningen av utrustningen är dock fortfarande liknande. Ring din färsäkringsrep. och fråga vad som gäller

H
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.