Grovt jaktbrott

Precis. Då är du enig med mig om att dagens rovdjurspolitik måste kraftigt förändras.

Vi har idag ca 400 vargar i mellansverige (den enda del av Sverige som ska hålla landets population) dagligen så observeras vargar inne i villaområden, på skolgårdar osv. Det är verkligen snudd på märkligt många vargar som stryker omkring i samhällen.

Dessa vargar kommer yngla av sig, snabbt. Vi har snart 1000 vargar, eller som vissa vill - flera tusen. Alla dessa vargar kommer sålunda att, som valpar, lära sig av sina föräldrar att det är lika naturligt att vistas i villaområden som i skog. Ingen jakt = människan är ofarlig.

Samtidigt som vargen blir fler så sjunker platserna för revir (vissa forskare menar ju att det redan är fullt) och byten - vargen trycks inte enbart in i samhällen av sin uppfostran, den måste dit för föda.


Detta betyder kaos. Eller ännu värre.


Då står landsorten inför två val:
a) Lösa problemet.
b) Lösa problemet.


Detta är ingen åsikt eller värdering - detta är en konsekvensanalys. Ungefär samma analys som svenska staten gjorde då den bestämde tak på 220 st, samt att de som påverkas av varg skall vara med och fatta besluten.




Så, är du en sann djurvän så skall du kräva att vargen skall leva i vildmarken. Inte i villaområdet. Annars är du bidragande till att massvis med varg kommer att tjuvjagas, med allt vad det innebär.

Då står landsorten inför två val:
a) Lösa problemet.
b) Anpassa sig.
Varför är det alltid landsortsmänniskor som saknar förmåga att anpassa sig?

Om du byter ut ordet Varg mot vilket annat vilt djur som helst så hör du hur löjlig du låter. Den maximala vargstammen är ju avhängig på den maximala mängden föda. Det är där man hittar balansen. Det gäller allt annat i naturen förutom oss människor då vi är de enda som kan tillskansa oss föda på artificiell väg. Om vår stam vore på de 40000- 100000 individer som de ickeartificiella resurserna kan föda: Hur skulle då vargfrågan te sig? Skulle det finnas skolgårdar, villaområden, osv för vargen att stryka runt i? Våra samhällen är natur som alla andra platser. Kanske ska vi acceptera att vi inte alltid står högst i näringskedjan? Det finns väldigt mycket mat till vargen i våra samhällen. De få individer som eventuellt stryker med gör det för den biologiska mångfalden. Det sistnämnda är det finaste som finns. Möjligen med undantag för vissa människor.
 
Släpp vargarna loss....

Jag halkade in på den tråden av en ren tillfällighet eftersom jag såg ordet tjuvjakt och jaktbrott.

Jag har jagat tjuvjägare och andra faunabrottslingar i ca 25 år, det har varit tjuvjakt på björn, järv eller lodjur med eller utan skoter. Jag gillar inte folk som jagar djuren med skoter....

Jag har också jagat djur själv eftersom jag är jägare, jag är i den ålder som någon tyckte inte har så långt kvar så min röst räknas inte osv.. Förmodligen anses jag också tillhöra gruppen mindre begåvade /eftersom jag är jägare) och tillråga på allt så bor jag på landbygden OCH är medl i ett jaktlag. Jag har allstå alla odds emot mig, Det måste vara nått fel när jag får rösta nu i sept...

Många har så lätt att kasta skit på jägarkåren, döma och idiotförklara. Det är lätt att göra det när man själv har en ganska begränsad och smal kunskap i ämnet.

Om nu jägarna plötsligt drabbades av en farsot och dog bort , eller bara ställde i bössan i vapenskåpet och slängde bort nyckeln, hur skulle det då se ut om säg 5-10 år i skogen och på vägarna?
Vad skulle hända om ingen sköt ca 90-100000 älgar, eller 90000 vildsvin varje höst och det inte fanns någon jägare som tog hand om alla eftersök på skadade djur i trafiken osv osv. Eller menar ni kanske att det i någon låst garderob skall finnas jägare man kan släppa ut när behovet uppstår, eller hur tänker ni er den framtiden ?

Vad skulle hända om varg- och björnstammen fick växa fritt ?

Jag säger inte att jag har svaret, men tom jag med min begränsade tankeförmåga kan ana hur det då kommer att se ut om säg 10 år..
Jag sjunker inte till sandlådenivån och börjar kalla andra för olika saker men jag hoppas någon, som inte är jägare, som är ung och som inte bor å landsbygden kan lämna ett svar på hur vi skall lösa den situationen som kan/kommer att uppstå om era viljor släpps loss.

Jag är själv bara 62 år så jag räknar med att leva och få vara hyffsad aktiv i skogen och på fjället i minst 20 år till, så tyvärr kommer jag att hinna uppleva det jag fruktar....
Ha de gott
 
Nu räknas jag väl knappast till de unga längre, men yngre än du är jag...

Det är väldigt få som är motståndare till jakt. Det finns säkert några stycken, men...många är det inte. Däremot finns det väl all anledning att fundera över hur det står till i en natur där 80 000 älgar behöver skjutas varje år?

Fler rovdjur behöver inte betyda att all jakt ska skötas av dem. Dessutom betyder livskraftiga stammar av rovdjur att även de jan jagas, utan att protesterna blir stora (jmfr med England, där protesterna väl mest har gällt HUR rävjakten bedrivits, inte ATT den bedrivits).

Sedan har jag personligen svårt att förstå den svenska vurmen för löshundsjakt. Vill man inte ha jycken vargbiten eller överkörd får man väl hålla den kopplad?

Fast det är väl en annan diskussion.
 
Det är skrattretande detta påstående att jägarna skapar livskraftiga stammar och att naturen inte kan ordna det själv. Det tyder på en självbild som ligger långt bortom verkligheten.
 
Det är skrattretande detta påstående att jägarna skapar livskraftiga stammar och att naturen inte kan ordna det själv. Det tyder på en självbild som ligger långt bortom verkligheten.

Wow, jag saknar ord. Nä, förresten tycker det låter som en bra ide att låta kombibilar och rovdjur sköta jobbet istället.
 
Jovisst, och därför är också allt som människan gör "naturligt" vare sig det är nedskräpning eller utsläpp i naturen?
Beror nog på vem du frågar.
Jag anser att vi har ett ansvar över vad vi gör (och inte gör) att ta hand om den miljö vi lever i, just för att vi ÄR en del av naturen.
Min högst personliga åsikt är också att älgstammens reglering genom jakt är naturlig.
Bland annat för att vi/man/Sverige/gemene man/allmänheten/majoriteten knappast vill ha ha den rovdjurspopulation som krävs för att det ska skötas utan mänsklig inblandning. Hur många tusen vargar skulle behövas då?
 
Absolut. Slarvig formulering men har man inget förståndshandikapp borde budskapet kanske gå fram ändå...
En smiley hade underlättat, nu blev det lite väl lätt att tolka som peronangrepp?
Det är min åsikt att insikten att vi är en del av naturen är avgörande för att vi ska ha vett nog att ta hand om den. Om det då föser in mig i de förståndshandikappades fålla så får det väl vara så.
 
Kommer alltid...

... personangrepp när man inte längre hänger med i debatten. Det verkar vara speciellt vanligt i debatterna som gäller jakt, rovdjur och speciellt när det handlar om vargen.

Jag ställde några enkla frågor i ett tidigare inlägg, men inte fasen kom det några svar på dem. Det vore intressant att få höra svaren från någon av de som är emot all jakt.

Skall det behöva vara så svårt ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.