Vakumpacka (vacuum bag) glasfiber/epoxibygge? Tips sökes...

Funderar på att bygga en ny trä/glasfiber/epoxi kajak. Då jag bor i en bostadsrättsförening och har tillgång till ett hobbyrum insåg jag att det skulle kunna vara rimligt att dra igång ett bygga men skulle vilja minimera alla epoxigaser och har därför funderat på vakumpackning som jag sett vissa använda sig av.

Jag letar därför efter nybörjartips på vakumpackning/"vacuum bag" vid bygge av större saker, såsom kajaker ... , innan jag drar igång det hela. Något tips? Jag tänkte försöka bygga med denna metod för att genom att vakumpacka kajaken när epoxin ska härda så har jag förstått det som att (i teorin) så får man ett jämnare tryck och bättre härdning men jag är mer ute efter att försegla in alla epoxi gaser som avges.

Tackar på förhand!
 
Epoxi avger inte speciellt mycke gaser. Däremot är det starkt allergent man måste skydda huden. Och slipdammet är ett stort problem. Andas man in det kan man få problem med lungorna typ astma. Epoxi tar relativt lång tid att genomhärda och innan dess bör man undvika kontakt.
Hans Friedel
 
Om du utan täta, helformar försöker dig på vacumhärdning är jag ganska säker på att du kommer att få flera icke planerade men intressanta mönster i epoxien. Precis som proffsen avråder jag. Läs gärna på hur andra gjort. Planera väl och håll slipdammet utanför dina luftvägar.
go tur.
 
Funderar på att bygga en ny trä/glasfiber/epoxi kajak. Då jag bor i en bostadsrättsförening och har tillgång till ett hobbyrum insåg jag att det skulle kunna vara rimligt att dra igång ett bygga men skulle vilja minimera alla epoxigaser och har därför funderat på vakumpackning som jag sett vissa använda sig av.

Jag letar därför efter nybörjartips på vakumpackning/"vacuum bag" vid bygge av större saker, såsom kajaker ... , innan jag drar igång det hela. Något tips? Jag tänkte försöka bygga med denna metod för att genom att vakumpacka kajaken när epoxin ska härda så har jag förstått det som att (i teorin) så får man ett jämnare tryck och bättre härdning men jag är mer ute efter att försegla in alla epoxi gaser som avges.

Tackar på förhand!

Har du byggt en kajak förut utan att vakumpacka? Det kan nog vara bra att börja med det. Epoxi luktar knappt, men ha på dig gasmask och gärna skyddsglasögon. Kör sedan med vanlig roller.
 
laminatepoxi avger inte mycket gaser. har själv jobbat i en källare fylld med kajakbyggen utan mask. Inga problem. Däremot är slipdammet ett litet h-e, räkna med att slipa för hand om du vill minimera dammet.
Vakuumbagging. är mest för att minska. andelen. bindmedel (epoxi) i hobbytillverkning, möjligen gör vissa det för att det är kul att testa och för att binda ovanligare material som kanske kolfiber.
Läs Björn Thomassons byggmanual, där finns svar på det mesta.
 
Epoxi luktar knappt, men ha på dig gasmask och gärna skyddsglasögon. Kör sedan med vanlig roller.

Som Hassex skriver är det framförallt vid kontakt med hud, lungor (slipdamm) osv som epoxin är allergiframkallande. Inget fel att köra med gasmask men det viktigaste är att skydda händerna när du blandar och applicerar och lungorna mot slipdamm. Googla tex på arbetsmiljöverket epoxi så hittar du viktig läsning.

Lycka till, Klas
 
Har byggt ett stripbygge innan med glasfiber-trä-epoxi. Om jag kommer ihåg rätt så gav härdningsmedlet av ordentligt med gaser, köpte från något skånskt företag som nu levererar till Biltemas standardepoxi. Vad gäller allt det allergena är det tyvärr något som jag fått uppleva så kommer tvingas vara ordentligt mycket försiktigare vid detta bygge. Sen kan det ha varit också att det låg en gammal burk med härdare till glasfiber-epoxi pulka som hade tillverkats tidigare o lokalen. Men av vad jag kommer ihåg rätt så "doftade" epoxin ganska kraftigt.

Men som sagt, om det är som ni säger att dt inte doftar speciellt mycket borde det inte bli någr problem att bygga nere i källaren för min bostadsrättsförening. Jag känner att jag måste ha lite koll på det så att det inte stinker ute i korridoren/doftar för kraftigt till lägenheten ovanför hobbyrummet.

Men skulle gärna lära mig mera om vakumpackning ändå. Har ni nå intressanta länkar? Hittat en del om att vakumpacka små saker men inte tekniker för ett helt skrov. Så denna länk från B. thomasson o det var den som fick in mig på spåret...
Roar Berge (facebook): https://www.facebook.com/roar.berge...75233102304.1073741827.100001495008224&type=1
 
Men av vad jag kommer ihåg rätt så "doftade" epoxin ganska kraftigt.

Men som sagt, om det är som ni säger att dt inte doftar speciellt mycket borde det inte bli någr problem att bygga nere i källaren för min bostadsrättsförening. Jag känner att jag måste ha lite koll på det så att det inte stinker ute i korridoren/doftar för kraftigt till lägenheten ovanför hobbyrummet.
[/url]

Ursäkta en fråga, det är inte polyesterplast du använt tidigare? För den luktar kraftigt av lösningsmedel. Om inte annat kan du skilja på polyester och epoxi mha blandningsförhållandet. Polyesterplast blandas typiskt 50:1 (bas:härdare) medans epoxi blandas 2:1 och liknande.

Vad gäller vakuumpackning undrar jag om gaserna minskar såvida du inte blåser ut dem utomhus. Härdprocessen ändras väl inte?

Min lösning för att inte sprida epoxi- eller lösningsmedelångor från garaget till resten av huset är att montera en kraftig fläkt i garaget. Fläkten evakuerar luften från garaget till utomhus och håller undertryck i garaget relativt resten av huset. På så vis sipprar gaserna inte in i huset. Med fläkten igång tas luften till garaget alltså via springor från resten av huset.
Fläkten kan du koppla till ett friskluftsintag som normalt är till för att släppa in luft i garaget. Eller så ersätter du ett fönster med en träskiva och kopplar fläkten till ett utblås i träskivan. Jag har valt en gammal ventilationfläkt från mitt förra hus. För att inte sprida fläktbuller i huset har jag satt en slang mellan fläkten och utblåset och fläkten ligger på en bit skumgummi.
Nu kanske någon invänder att fläkten bör vara ex-klassad men jag är ganska övertygad om att det krävs att man sprutar färg/plast för att nå upp i explosiva lösningsmedelskoncentrationer och använder man dessutom epoxi ingår där inga lösningsmedel.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Tackar Klas, har funderat på att använda något typ av fläktsystem under själva gjutningen också om jag inte använder vakuumpackning. Som du skriver, vilket jag inte tänkte på, så bör härdningsångorna stanna kvar innanför vakuumpackningen och när man då bryter den bör det bli en jäkla koncentrerad ånga man släpper ut som säkert kan dofta mumma.

Vad gäller det tidigare arbetet så har jag ingen aning. Jag gick på folkhögskola och de hade använt lokalen tidigare till att gjuta glasfiber pulkor (typ liknande som glasfiberkajaker). Har ingen aning om exakt vad de använde för material till de däremot, bara att härdaren luktade förjävligt mycket.
 
Då änvände dom polyester. Eller epoxi med lösningsmedel. Jag håller själv på och bygger en kajak nu och den lösningsmedelsfria epoxin är verkligen luktfri. Jag får huvudvärk när jag går förbi doftljusen på ica men kan plasta med epoxin utan att känna av den.
Däremot behöver du en mask med partikelfilter när du ska slippa om du inte väntar en vecka efter varje plastning.
 
Jag misstänker också starkt att du blanda ihop polyester med epoxi. Epoxi kan man teoretiskt håller på med i sin lägenhet utan att det skapar problem så länge du inte få direkt hudkontakt för då kan det utlösa allergier.
Slipdamm är dock inte så hälsosamt nånsin, även efter ordentlig härdning sätter den sig gärna i lungorna och vill helst inte kommer ut igen.
Tänk även på att om du slipar kolfiber - själva kolfibret i sig är el-ledande och när man slipar det leta dammet sig snabbt in i elektriska prylar och kan förstöra dessa med kortslutning osv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...