Skor för minimalistisk vinterlöpning

Denna vinter har jag tänkt hålla igång löpningen bättre än förra och eftersom jag blivit biten på att springa barfota/minimalistiskt (utan stötdämpning) har jag ingen lust att införskaffa ett par tunga tjocka skor som jag förmodligen ändå inte kommer använda.

Förra vintern prövade jag att springa dels i fivefingers vilket blev lite för kallt, dels i badtofflor som man kan få plats med ett par strumpor i, men med båda dessa varianter blev det en hel del "bambi på hal is" vilket hade kunnat få mindre trevliga konsekvenser vid ett fall.

Finns det någon här som har erfarenhet av att springa minimalistiskt på vinter? Vad använder ni?
 
En variant kanske kan vara att skruva dit dubbar. Jag tror inte att utbudet av minimalistiska vinterskor är stort. Inov8 Talon kanske kan funka? Men de kanske inte är tillräckligt minimalistiska. Icebug antar jag är för uppbyggda för din smak.
Problemet är väl att sulan måste vara tillräckligt tjock för att dubbarna inte ska störa.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
En fråga till er som springer med dubbar på vintern: kan ni tänka er att springa utan dubbar eller är det dubbar som gäller när det föreligger halkrisk?
 
Skit i dubbarna. Har du minimalisskor har du också bättre känsla för underlaget. Jag skulle titta på Vivobarefoot om jag var du, en storlek större än normalt så det ryms en socka.

Skickat från mobilen
 
Jag springer mycket på vintern och de senaste åren alltid dubbat. Sommartid använder jag fivefingers men det är inte ett alternativ på vintern. Vintertid är Icebug valet. Känslan för underlaget behålls så gott det går men erfarenhetsmässigt så biter det dåligt på is utan dubbar. Löpningen blir inte avslappnad.

Lösa dubbar kan nog vara ett alternativ.
 
Hej! Jag har sprungit i FiveFingers Bikila (strl 42) de senaste somrarna och har inför senhösten och vintern införskaffat ett par Merrell Sonic Glove med softshell på ovansidan (strl 43). Återstår att se hur de klarar halka, men de står i alla fall helt klart mot väta och kyla mer än FiveFingers.
 
Jag håller med Smogz, med dubbar tappar du det mesta av det minimalistiska.

Som jag ser det är den stora fördelen med minimalistisk löpning att man får en helt annan känsla för underlaget och lär sig anpassa steget efter underlaget. Med dubb kommer du aldrig kunna ha en tillräckligt tunn sula för att känna underlaget.

Jag kör med aquasocks eller merell barefoot GTX goretexsko på vintern och det är väldigt sällan jag måste ta särskilld hänsyn till halkan. Det viktiga är att få plats med extra sockar och hålla sig torr.
 
Tack för alla svar! Det lutar nog åt att jag ger aquasocksen en chans till den här vintern. Om det inte funkar så har jag fått bra tips på vad man kan uppgradera till i alla fall :)
 
För att expandera denna frågeställning något: finns det minimalistiska vinterskor som kan fungera mer allround, inte bara för löpning, men om man vill ha dem överallt, även i snöterräng, utan att bli blöt?

Jag har inte lyckats hitta någonting sådant... av allt jag har hittat när jag sökt runt verkar s.k. japanska Jika-Tabi vara närmast det jag letar efter vad gäller själva designen:

Takesyo%20Zipper%20Black-cover.png


De verkar dock tyvärr inte vara vattentäta, men just att de går så högt upp på underbenet skulle ju göra att inte snö eller vatten råkar krypa ned i skorna (att tårna är tvådelade spelar mindre roll).

Någon som har mer kunskap att delge?

Mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.