Första turen i kajak ... och lite frågor ...

För ett par år sedan var jag med i ett Drakbåtslag på jobbet. Det var en häftig känsla att glida fram på vattnet. Mindre häftigt att bara paddla på en sida. På våra övningsrundor såg jag några långa smala båtar som framfördes av tokstollar med dubbelpaddel. Graciöst och vackert skar dessa flytetyg genom vattnet. Formen på båtarna fick mig att tänka på japanska svärd. Är det där såna där tockninga, öh ... kajaker undrade jag. De mer rutinerade paddlarna i laget visste att det var det visst det.
En sådan skall jag ha tänkte jag. Sedan blev det inte mer med det. Lite då och då kollade jag efter Kajaker på Internet och på blocket. Och hade väl i våras bestämt mig för att till sommaren 08 skulle jag köpa en kajak, en begagnad fin en för typ 10 000. Kanske redan till hösten om priserna sjönk med vattentemperaturen. Dock är det ingalunda säkert att jag genomför allt sådant jag "bestämmer" mig för. I så fall hade jag haft AB CE DE - behörighet, flygsert, egen maskinverkstad, tig-svets, villa, åtta katter, tre hundar, vandrarhem, eget gym, 30 bilar och ett förtiotal motorcyklar. Det säger sig självt att om man jobbar heltid som knegare så har man varken råd eller tid med allt man vill.
Nåväl, för en månad sedan satt jag framför datorn, ledig från jobbet och drack morgonkaffet när jag kollade på blocket. "Point 65" sökte jag på och fick några träffar. En i norrland för 6500 var den billigaste. Sökte på lite andra ord och sedan igen på "point 65" för att kolla den där norrländska annonsen igen. Då dök en ny annons upp. K1R och K1VR, 4000kr/st med paddlar och såna där klänningar.
Jag slängde mig på telefonen, lånade ihop 8000 och körde plattan i mattan till biltema för spännband och takräcke. 15 mil bort hos ett medelålders par vars telefon höll på att överhettas lastade jag på 2 kajaker på taket.
I julaftonsruset jag kände så missade jag vilken av kajakerna som var vilken. Jag fick dock för mig att herrn i huset sade att den som var mest "platt" i botten var den som var lättast för nybörjare. Den andra krävde lite mer vana och balans.
Hursom, efter införskaffande av skor, flötör, länspump, väst och en massa snören och påsar av allsköns slag samt ivrigt surfande på nätet där snälla människor beskriver hur man kommer i och ur i olika situationer kände jag mig redo för premiärturen igår. Solen sken och framemot eftermiddagen var det bara lite vita skum på några vågor här och där. Det är ju inte så farligt, det är ju en HAVSkajak jag skall paddla i. Ner till varvet här hemma och i med kajaken vid "kanotbryggan". Jevlar vad den guppar tänkte jag när jag satte ena foten framför den andra med ena handen på bryggan och den andra i linje med fötterna om sittbrunnssargen, mitt i kajaken. Men jag gled ner lätt och fint trots att det känndes lite märkligt. Tack Internet. Nu började det dock bli lite spännande. Vågorna slog in rakt från sidan och ville ha in kajaken under bryggan. Höll på att välta flera gånger medans jag trasslade med att få klänningen på plats runt sittbrunnen. Vid det här laget började jag bli förbannad. Helvetes båtdjevul. Och vingligt som fan var det. Är det här verkligen den stadiga kajaken? Hur vinglig är då den andra i så fall? Till slut var klänningen på plats. Tur att jag suttit hemma på gräsmattan och torrövat. Rakt fram ett par meter sköljde vågorna över en hög med stenar så det var skarp vänster som gällde. Trampade på rodret som man vrider ett cykelstyre och tog ett rejält tag med vänster blad, gled längs bryggan och rämde fören rakt in och upp över stenarna. Fick tag i bryggan precis innan jag välte omkull. *könsord!* Kollade bakåt och såg att rodret stod åt precis fel håll. Backade upp med en paddelteknik som skulle få papphammar att se proffsig ut. Ställde rodret rätt och tog sats igen. Resultatet blev att jag träffade stenarna 5 cm längre åt vänster. Jag upprepade det hela åtta gånger innan jag kom fram till att rodret har ingen effekt alls i låg fart och att jag kan paddla hur mycket jag vill på vänster sida - så länge vågorna träffar mig bredsides kommer jag inte kunna styra upp mot dem. Inte så länge jag ligger jämsides med bryggan i alla fall. Med hjälp av händerna drog jag mig fram i ekor och andra båtar som låg förtöjda tills framänden pekade mot vågorna. Med ens blev det bara hälften så vingligt. Nu skall det paddlas! Hej och hå. 10-15 meter ut från alla bryggor försökte jag svänga lite för att paddla längs stranden. Vilket medförde en massa nära-döden-upplevelser. Nå, kanske inte döden, men åtminstonde nära-kantrings-upplevelser. Bara att svänga upp mot vågorna igen. Knepigt med rodret, det svänger ju åt fel håll hela tiden. Ännu värre var det med min kurs. Snett ut från land. Vända är inte att tänka på, då lär jag trilla i plurret. Badkruka har jag alltid varit. Tur att jag är i mälaren i alla fall. Det kommer ju alltid land någonstans. Närmare 2 km ut glider jag upp på en liten sandstrad på en ö. Jag går iland mellan badande snorungar som inte fattat att det är iskallt i vattnet, sätter mig ner och hämtar andan. Pillar in en prilla och konstaterar att vattnet är mycket lugnare nu. De badande snorgärsen irriterar mig dock så pass att jag, släger av mig västen och går ut och doppar mig. Som jag misstänkte var det svinkallt, men nu var det gjort i alla fall och jag är inte lika rädd för att välta längre. Solen värmer gott och jag slipper frysa ovan vattnet. på med västen, ut med kajaken längs vattenbrynet och så testade jag att kliva i med paddeln som stöd. Något jag också funnit beskrivet på Internet. Funkade bra det med. Längs ön och en bit ut var vattnet så pass lungt att jag vågade testa att ösa på lite. Styrketräningen kom väl väl till pass och jag tyckte jag paddlade i 180 tills jag kom lite snett med paddeln och var nära att dyka i. Skall det vara så här vingligt verkligen? Resten av tillbakaturen gick lugnare och med lite fart var det inga bekymmer att glida in till kanotbryggan. Avstigning som uppsittning fast omvänt känndes läskigt med gick även det hur fint som hellst. Vissa har skrämt mig med att det är svårt att lyfta upp kajaken ur vattnet från en brygga, men inte heller det var svårt. Stelt marklyft med uppvärmningsvikt bara.
Nu vet jag inte riktigt vad jag tycker om kajakpaddling. Det var kul men kändes inte riktigt som jag trott. Något träningspass kändes det inte som, det gick åt alldeles för mycket energi för att hålla balansen för att jag skulle kunna ösa på ordentligt. Kanske löser det sig om man får träna lite mer. Diverse medvetna vältningar och räddningsövningar får vänta tills det är liiite varmare i vattnet.
Men jag undrar ändå, vilken kajak är den stadigaste? vilken är vilken? Är det verkligen tänkt att den "plattbottnade" skall vara en lämplig nybörjarkajak?
 
Hursom med skrovform...

..Är en Havskajak ritad utifrån tanken att den skall vara lastad,prova att söka på Forat hur man gör för att tynga ner den.


peter
 
Aha!

Ungnefär samma sjö idag - skall ut och prova med 16 fyllda petflaskor. Får försöka kila fast dem på något vis - annars blr det väl sju resor värre - om de börjar rulla från sida till sida - kan jag tänka.
 
Re: Aha!

Hederstedt; sa:
Ungnefär samma sjö idag - skall ut och prova med 16 fyllda petflaskor. Får försöka kila fast dem på något vis - annars blr det väl sju resor värre - om de börjar rulla från sida till sida - kan jag tänka.

Det är mer än 1 fartyg som gått under p.g.a. förskjutning av lasten. Surra väl.

Ett tips är att fylla dina PET-flaskor med sand (högre densitet men fortfarande billigt och miljövänligt) istället för vatten. Sand har dock av naturliga skäl dock vissa nackdelar i förhållande till vatten. Som att man inte har tillgång till sand direkt ur närmsta kran eller ur sjön. Om fördelarna med sand överväger nackdelarna får du avgöra själv.


Per Brune
 
Bättre

Jag nöjde mig med 12 flaskor, 18,5 kg. Plötsligt blev det besvärligt att lyfta ner den i vattnet. Men den låg stadigare och lyckade paddla med sidan mot vågorna utan att det känndes speciellt läskigt. Det var först när den där jävla motorbåten promt skulle gasa förbi som det blev lite nervöst. Men längre bort låg de utan motor och fiskade så jag hämnades genom att paddla förbi och plaska mycket med årbladen. Inte så svårt att paddla illa när man är blåbär. hehe.

Det blir definitivt någon smuttare barlastlösning framöver. Plasta fast några fästen i skottens botten som jag kan surra rostfritt stål i. Det torde bli ännu bättre även om jag inte ökar vikten eftersom vikten hamnar lägre. Eller tänker jag fel?
 
Re: Bättre

Hederstedt; sa:
Det blir definitivt någon smuttare barlastlösning framöver. Plasta fast några fästen i skottens botten som jag kan surra rostfritt stål i. Det torde bli ännu bättre även om jag inte ökar vikten eftersom vikten hamnar lägre. Eller tänker jag fel?

Jag gjorde ett ballastfäste när jag var nybörjade

packlucka1_gif.gif


Rostfri rundstång från återvinnigscontainern på jobbet. Jag fick hjälp med att sandblästra stången. Sedan limmade jag fast ett tunt liggunderlag runt stången.

PS
kajaken är nu till salu http://www.utsidan.se/marknad/sok2.asp?medlem=3169


Per Brune
 
haha

Se där, inget är nytt under solen. Jag tänkte förvisso inte på rundstång utan mer någon sorts viktskiva med ett par hål i. Men din lösning är nog bättre. Tack.
 
Re: haha

Hederstedt; sa:
Se där, inget är nytt under solen. Jag tänkte förvisso inte på rundstång utan mer någon sorts viktskiva med ett par hål i. Men din lösning är nog bättre. Tack.

Jag läste Derek Hutchinson’s eminenta bok "The Complette Book Of Sea Kayaking” för bra precis 10 år sedan. Han föreslog ett plaströr (typ vattenledningsrör) med bly i om jag minns rätt. Men bly är giftigt och dyrt.

Ny upplaga av boken för humana 158 SEK
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0762728256


Gamla inlägg

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38107

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=3966

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6859

Per
 
Re: Bättre

Hederstedt; sa:
Jag nöjde mig med 12 flaskor, 18,5 kg. Plötsligt blev det besvärligt att lyfta ner den i vattnet.
... ...
Det blir definitivt någon smuttare barlastlösning f ramöver. Plasta fast några fästen i skottens botten som jag kan surra rostfritt stål i. Det torde bli ännu bättre även om jag inte ökar vikten eftersom vikten hamnar lägre. Eller tänker jag fel? [/QUOTE

Stabiliteten är mest beroende av bredden i vattenlinjen, såvida det inte är en rent extrem V-botten eller rundbotten.
Tänker du fel ? - ja på sätt och vis. Pointar av olika modelle är enligt marknadsföringskonceptet "snabba" (vilket de inte är) och byggs och levereras lite för lång och lite för smal för vettigt bruk. Blir därför något rank (olastad). Men de är bra med skaplig last, vad gäller skrovformen. Går bra i sjö och är absolut inte långsam, snarare med dragning åt det snabbare hållet - så långt är allting helt OK. Kvalitén är dock minst sagt "varierande", men leverantören tyx medveten om detta och har en hyfsad inställning till behövliga reklammationer så det kanske ordnar sig i förekommande fall.
Men man måste ju kunna använda sin båt utan att lasta den med sand! Så även om Pointen är "rank", så försök att vänja dig vid att paddla med en måttlig ballast, d v s de bra-ha-saker som du tar med på nöjesturen. Du får inte bli fixerad vid att du måste ha 15 eller 18 kilo sand i botten, men släng gärna in en genrös utflyktspackning i bakluckan (ganska lätt lastning i framluckan).
Balans och sjövana måste tränas, lägg i lite stabiliserande packning - med betoning på lite!

/Lasse

PS En "smal" kajak kan ibland ha vissa fördelar i sidsjö när man blir van vid den, eftersom vågorna får mindre sidodeplacement att bryta mot, den erfarne paddlaren får lättare att hålla båten upprätt och den kommer att upplevas som komfortabel.
Men återigen - lite grand ballast är bra, för mycket hindrar din utveckling som (till!)paddlare. DS
 
Den imaginära hatten

tar jag härmed av och bockar för Patriks utmärkta och målande beskrivning av en nybörjares huvudbry och vedermödor! Det känns igen...

Det är ta mej f-n det roligaste jag läst på denna site; tack Patrik för ett mästerligt inlägg!

Ciao!

Uffe
[Ändrat av alien 2007-06-03 kl 22:37]
 
Re: Den imaginära hatten

alien; sa:
tar jag härmed av och bockar för Patriks utmärkta och målande beskrivning av en nybörjares huvudbry och vedermödor! Det känns igen...

Det är ta mej f-n det roligaste jag läst på denna site; tack Patrik för ett mästerligt inlägg!

Ciao!

Uffe
[Ändrat av alien 2007-06-03 kl 22:37]

Jag fick mig några leenden, när jag kom hem efter dagens cykeltur.
Så en personlig åsikt. Med några fler radbrytningar skulle den platsa bland publicerade artiklar
http://www.utsidan.se/paddling/index.htm

http://www.utsidan.se/ddb/red/artikel/502.htm

Skicka texten till redaktionen och se vad dom tycker.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agadesign Första turen någonsin Paddling allmänt 7
paddla Äntligen första turen! Paddling allmänt 0
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
m490c Läget första delen av Nissan Paddling allmänt 7
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
svala Första köpet Paddling allmänt 3
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
Tjommee Första kajakturen Paddling allmänt 4
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
turist Nybörjarfrågor om första kajakköp Paddling allmänt 3
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
Röjan Första pagajturen Paddling allmänt 0
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
flajjer Stockholm-Estland i kajak avklarad - första etappen Paddling allmänt 1
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
hassex Dom första långfärdspaddlarna Paddling allmänt 3
Årets första tur Paddling allmänt 0
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...