Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Men som kompromisskniv så anser jag trots allt att det finns bättre alternativ än F1-an. Den finska Peltonen M95 Ranger-kniven är ett sådant exempel. Den finns i en mindre version (M07) men den är pga sitt något kortare blad inte lika allround, enligt min åsikt.

~Paul~

Kanske skulle prova någon gång. Bara det att jag tycker Peltonen M95 är så jäkla ful! ;)

På tal om F1 så snappade jag upp på KF att den slagit igenom ordentligt ute i världen senaste året. De har tydligen problem med att möta efterfrågan. Kul tycker jag!
 
Här kommer min lilla samling,..

Äldst är Karesuandokniven som jag en gång fick i present vilken jag därför aldrig vågat använda. Multiverktyget är från Gerber, minns ej modellnamn men den är väl använd till väldigt mycket. Tyvärr är det ett hack mitt i avbitaren, vet inte om det går att fila till... Dubbelkniven är från Strömeng, kom först helt felslipad och slö men efter kontakt med Paul här på sidan så skickade jag tillbaka den och fick hem den vass och fin. Premiäranvändes under helgen till belåtenhet och den är mycket smidigare att bära än den ser ut, även om det inte kan jämföras med fällkniven längst till höger. En Benchmade Rukus köpt till ett MYCKET bra pris om man kollar vad de kostar i Sverige numera :) Detta är trots att det är en fällkniv en mycket enorm fällkniv och lite väl stor i en hel del lägen. Nästa fällkniv kommer vara betydligt mindre men den har inte börjat säljas än så jag väntar med tålamod.


_DSC9285.jpg


_DSC9287.jpg


Mvh // Johannes som också håller på att försöka tillverka sin egen kniv, det går väldigt långsamt men det får ta den tid det tar.
 
re

Bra knivar. Strömeng är ju lite speciellt :)

Här är en kniv jag gjorde av ett blad från våran medlem Seved hjälm. AEB-L stål ca 10 cm blad längd. Hela kniven ca 21 cm o skaftet gjorde jag av dessert ironwood. Fulltånge.
mvh Kimmo Lilja
fyra-79.jpg

ett-134.jpg

tv-126.jpg
 
Kanske skulle prova någon gång. Bara det att jag tycker Peltonen M95 är så jäkla ful! ;)

På tal om F1 så snappade jag upp på KF att den slagit igenom ordentligt ute i världen senaste året. De har tydligen problem med att möta efterfrågan. Kul tycker jag!
Där ser man. Personligen gillar jag utseendet på Peltonenkniven. Det är helt rent och klassiskt i mina ögon.

Ja, det är kul när ett svenskt företag lyckas på världsmarknaden. F1:an var ju kniven som startade det hela för Fällkniven AB. Jag hoppas på en variant med ett flatslipat blad.

~Paul~
 
Hej Knivnördar. Jag är bara lite avundsjuk att jag aldrig kommer att skapa en tråd så stor som denna. ;)

Jag brukar läsa era trådar då ni gör väldigt fina knivar, MEN ni har också en tråd som ibland får mig att le lite.... tänk att en kniv kan vara så intressant.(jag gör också knivar men inte på eran nivå)

Jag vill dock bara be att ni som läser denna tråd går tillbaks till de första inläggen och kolla in det första debattörerna och deras sammanlagda antal inlägg på utsidan. :)

Med detta vill jag bara säga att den erfarenhets som dessa rävar har gör att de per automatik har rätt.... även när de är helt ute och cyklar.
 
1. tänk att en kniv kan vara så intressant.(jag gör också knivar men inte på eran nivå)

2. Jag vill dock bara be att ni som läser denna tråd går tillbaks till de första inläggen och kolla in det första debattörerna och deras sammanlagda antal inlägg på utsidan. :)

Med detta vill jag bara säga att den erfarenhets som dessa rävar har gör att de per automatik har rätt.... även när de är helt ute och cyklar.
1. Med stigande grad av kunskap blir ämnet intressantare. Med intresse kommer kunskap. Med mer kunskap kommer ännu mer intresse, osv osv. Det jag försöker säga är att med fördjupning i ämnet så inser man hur pass fascinerande ämnet knivar egentligen är.

2. Fast din "insikt" är inte helt och hållet korrekt. När den här tråden startade så hade t ex undertecknad inte speciellt många inlägg gjorda. Därmed är vi tillbaka på punkt 1. ;).

~Paul~

PS Du får gärna presentera några fakta/inlägg där vi, dvs "de gamla rävarna", är helt ute och cyklar ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.