Skillnad mellan löpband och vanlig löpning

´´


HAR NI INTE MISSAT DET VIKTIGASTE:

* MAN BEHÖVER INTE DRA/TA SIG FRAM, BANDET RÖR SIG !

DÅ MAN LÖPER "PÅ RIKTIGT" MÅSTE MAN DRA SIG FRAM GENOM ATT SKJUTA IFRÅN.

ATT SPRINA PÅ LÖPBAND ÄR JU SOM ATT SPRINGA PÅ
SAMMA PUNKT PÅ MARKEN.
(spring på stället, så förstår ni säkert)

EX: DEN SOM ÅKER SKRIDSKO PÅ ETT LÖPBAND, BEHÖVER INTE SKJUTA IFRÅN HAN/HON BEHÖVER BARA LYFTA FÖTTERNA.

DET ÄR STOR SKILLNAD PÅ 1. VERKLIGHETEN DÅ MAN MÅSTE FÖRFLYTTA SIG FRAMÅT OCH 2. DÅ STRÄCKAN/BANAN KOMMER TILL EN "GARATIS" BARA GENOM ATT LYFTA FÖTTERNA.

* LÖPBAND OCH VERKLIG FÖRFLYTTNING ÄR TVÅ HELT SKILDA SAKER DET BORDE ALLA FÖRSTÅ, TYCKER MAN´





´´
 
En annan sak som är jättekonstig är att min stereo låter högre än min brödrost, trots att brödrostens uteffekt är så mycket högre.

(Har även observerat att brödrosten står stilla.)
 
´´


. DU KAN JU KLÄTTRA PÅ EN VÄGG SOM RÖR SIG NEDÅT, SÅ
KANSKE DU FÖRSTÅR ATT DET ÄR SKILLNAD PÅ ATT KLÄTTRA
PÅ EN RIKTIG VÄGG..

* VARFÖR INTE ÅKA SKIDOR PÅ ETT "LÖPBAND". JAG LOVAR
DIG: DU BEHÖVER INTE VALLA SKIDORNA OCH STAVARNA
BEHÖVER DU INTE ANVÄNDA.

¤ DÅ KANSKE DU KOPPLAR SKILLNADEN PÅ ETT 1) LÖPBAND OCH 2) VERKLIG FÖRFLYTTNING, VEM VET....





,
 
Re: teoretisera mera

"Man gör under löpning i konstant hastighet vissa accelerationer/retardationer under själva steget, men där är det nog samma sak på löpband som i naturen"


Det blir inte alls samma sak. Tyngdpunkten rör sig framåt i vanlig löpning. Ej så på löpband. Vilket vi alla är överens om.

De accelerationer och decelerationer som du påtalar finns i båda fallen. Men måste öka när du springer själv. Känns rätt naturligt att så väl kontraktionskraften som den lagrade energin i elastisk komponent blir större om man själv ska förflytta tyngpunkten i tex 25 km/ h jmf med att hålla den still på ett underlag som rör sig med samma hastighet.

Vänd på resonemanget: varför blir det lättare att droppa 1,5 meter med skidor om landningsbanan lutar nedåt än om den är platt? Samma sak där: du får en annan påverkan på stretch / kontraktionscykeln i muskelns arbete vid lutande respektive platt landning.

Min slutsats: löpband är inget för mig.
 
DET BÄSTA OCH ENKLASTE DU KAN GÖRA ÄR ATT SPRINGA I
SAND. GÄRNA LITE BLÖT OCH PACKAD VID SOM DEN ÄR VID
STRANDKANTEN.

.TITTA DÄR PÅ DINA AVTRYCK, SÅ KAN DU FÅ EN UPPFATTNING OM HUR MYCKET DEN FRAMDRIVANDE KRAFTEN ÄR. DVS DJUPET I AVSTAMPEN.

DET KRÄVS KRAFT OCH DÄRMED OCKSÅ ENERGI (ARBETE) FÖR ATT FÖRFLYTTA SIG FRAMÅT DÅ MAN GÅR, LÖPER.

ATT GÅ OCH SPRINGA PÅ STÄLLET KRÄVER MINDRE KRAFT OCH DÄRMED MINDRE ENERGI (ARBETE)!

ATT SPRINGA PÅ ETT LÖPBAND ÄR NÄSTAT EKVIVALENT MED ATT
TRÄNA CYKLING PÅ EN FASTSKRUVAD CYKEL UTAN NÅGOT TRAMPMOTSTÅND.

BARA EN SÅDAN LITEN SAK SOM ATT HÅLLA BALANSEN PÅ EN
CYKEL KRÄVER ENERGI.

DETTA MED LÖPBAND ÄR SMASKENS FÖR EN PERSON SOM ÄR KOMPIS MED FYSIK (FYSIKER) .

OVANSTÅENDE ÄR ETT BRA EXMPEL PÅ HUR NYTTIGT DET ÄR MED LITE "KLASSISK FYSIK".

" SUNDA FÖRNUFTET SVIKER OFTA, ALLTFÖR OFTA TYVÄRR "

***********************
FYSIKEN SVIKER ALDRIG
***********************



´
 
vibbe; sa:
DET KRÄVS KRAFT OCH DÄRMED OCKSÅ ENERGI (ARBETE) FÖR ATT FÖRFLYTTA SIG FRAMÅT DÅ MAN GÅR, LÖPER.

ATT GÅ OCH SPRINGA PÅ STÄLLET KRÄVER MINDRE KRAFT OCH DÄRMED MINDRE ENERGI (ARBETE)!

Lite mer fysik då - ett exempel på att springa på stället på ett löpband. För att undvika ev missförstånd skall det också påpekas att det är den vänstra killen som visar!

http://www.youtube.com/watch?v=eroNZYnyJPk&mode=related&search=
 
vibbe; sa:
´´


HAR NI INTE MISSAT DET VIKTIGASTE:

* MAN BEHÖVER INTE DRA/TA SIG FRAM, BANDET RÖR SIG !

DÅ MAN LÖPER "PÅ RIKTIGT" MÅSTE MAN DRA SIG FRAM GENOM ATT SKJUTA IFRÅN.

ATT SPRINA PÅ LÖPBAND ÄR JU SOM ATT SPRINGA PÅ
SAMMA PUNKT PÅ MARKEN.
(spring på stället, så förstår ni säkert)

EX: DEN SOM ÅKER SKRIDSKO PÅ ETT LÖPBAND, BEHÖVER INTE SKJUTA IFRÅN HAN/HON BEHÖVER BARA LYFTA FÖTTERNA.

DET ÄR STOR SKILLNAD PÅ 1. VERKLIGHETEN DÅ MAN MÅSTE FÖRFLYTTA SIG FRAMÅT OCH 2. DÅ STRÄCKAN/BANAN KOMMER TILL EN "GARATIS" BARA GENOM ATT LYFTA FÖTTERNA.

* LÖPBAND OCH VERKLIG FÖRFLYTTNING ÄR TVÅ HELT SKILDA SAKER DET BORDE ALLA FÖRSTÅ, TYCKER MAN´





´´

Tunga argument du lägger fram... svårt att säga emot någon som använder STORA bokstäver, men det kanske behövs när man bryter mot fysikens lagar? ;-) Att tro att ansträngningen vid löpning beror på att tyngdpunkten förflyttas i konstant hastighet längs med marken strider mot Newtons första lag. Istället är det förluster som tex luftmotstånd, biomekaniska förluster samt hysteres i sula och underlag. Hur kan man då inse att även löpbandet kräver arbete? Först och främst är det viktigt att konstatera att bandet måste ha en lutning (annars kan jag hålla med om att det är ganska meningslöst). Gör tankeexperimentet att du ställer dig på ett band som kan glida helt friktionsfritt. Eftersom bandet lutar kommer du att åka av pga gravitation. (Jämför med ett lutande plan utan friktion.) Det krävs alltså en kraft riktad uppför bandet för att du ska kunna bli kvar. På löpbandet måste du alltså dra dig upp/fram genom att skjuta ifrån. Om bandet är stillastående kommer denna kraft inte att utföra nåt arbete (arbete=sträckan*kraften). Om däremot bandet rör sig kommer fötterna att utföra ett arbete enligt arbete=sträckan*kraften (där kraften och sträckan är parallella).

Ditt exempel om skridskoåkare är felaktigt, eftersom han då bandet lutar kommer att åka av om han inte skjuter ifrån framåt. (Jämför med skidåkare som kan åka nerför backen utan att röra sig!!)

De som såg Gladiatorerna i 4:an för några år sen kanske kommer ihåg att de på den avslutande hinderbanan var tvugna att springa upp för ett löpband med rejäl lutning. Jag tror du hade haft svårt att övertyga deltagarna om att det var jämförbart med att jogga på stället. :)

Att löpband och verklig förflyttning är två olika saker tror jag alla är medvetna om, men inte så olika som du tycks tro. Mekanikens lagar gäller för båda oavsett val av storlek på bokstäverna.
 
Re: Re: teoretisera mera

StoraBerg; sa:
Det blir inte alls samma sak. Tyngdpunkten rör sig framåt i vanlig löpning. Ej så på löpband. Vilket vi alla är överens om.

Rör sig frammåt relativt vad?
Det beror ju på vilket koordinatsystem du väljer?
Vad står still? Löpbandet? Du? Jorden? Solen? Vintergatan?
Är det olika jobbigt att springa med eller mot jordrotationen? Springer du mot jordrotationen så backer du ju... eller?
Vad är det som stå still?

Hastigheten är inte en variabel i Newtons andra lag.
Summan av alla krafter = massan * accelerationen

Jag kan inte se någon anna skillnad än vindmotstånget mellan att springa i naturen eller på rullband (ur rent arbetsperspektiv. fast naturen är ju vackrare). Spring på rullband framför en fläkt om du vill kompensera för det?
 
Re: Re: Re: teoretisera mera

daniol74; sa:
StoraBerg; sa:
Det blir inte alls samma sak. Tyngdpunkten rör sig framåt i vanlig löpning. Ej så på löpband. Vilket vi alla är överens om.

Rör sig frammåt relativt vad?
Det beror ju på vilket koordinatsystem du väljer?
Vad står still? Löpbandet? Du? Jorden? Solen? Vintergatan?
Är det olika jobbigt att springa med eller mot jordrotationen? Springer du mot jordrotationen så backer du ju... eller?
Vad är det som stå still?

Hastigheten är inte en variabel i Newtons andra lag.
Summan av alla krafter = massan * accelerationen

Jag kan inte se någon anna skillnad än vindmotstånget mellan att springa i naturen eller på rullband (ur rent arbetsperspektiv. fast naturen är ju vackrare). Spring på rullband framför en fläkt om du vill kompensera för det?

Klockrent! Svårare än så är det inte.
 
"Bröderna Olsson"* vs "StoraBerg & STORABOKSTÄVER":
1 - 0. På knock!

Inte bara här, så och i min fysikbok.
Tack Anders och tack Daniel.

Från teori till erfarenheter: Jag har precis börjat träna inför eventuell tillfriskning av löpsteget, jag genomför gåträning på löpband som del av rehabilitering.

Min upplevelse säger mig, med stor övertygelse, att StoraBerg och Vibbe är vilse i löp&gå-pannkakan. Jag önskar er bättre lycka nästa gång ni tänker, och såklart även en god fortsättning!

Patric
*) Nä, knappast bröder, jag känner ju Daniels två redan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio coopertest på löpband Löpning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...