Taktik och teknik uppförslöpning?

Jag har anmält mig till terränglopp utanför Karlskrona som heter mardrömmen och där springer man en slinga som är knappt 3km (3 varv dvs cirka 9 km) över stock och sten, genom en bäck några gånger och varje varv avslutas med att man springer uppför lokala slalombacken (Rödebybacken) - nu är vi iofs i Blekinge men det är ändå en uppförsbacke på 320 meters längd och 61 höjdmeter.
För mig som glad löparamatör så behöver jag lite tips om uppförslöpningen - är det lönt för mig som har en sluttid på knappa timmen att springa uppför eller är det bättre att gå raskt uppför och spara energi till nerför och flack-partierna?
Eller ska jag försöka springa uppför också och i så fall - hur springer man ekonomiskt uppför? Korta steg, långa steg, tårna extra isär - som Charlie Chaplin eller på något annat sätt?
Jag har inga problem med att släppa på fart i nerförbackarna även om jag väger cirka 90 kg.

/Patrik
 
hej,

jag lärde mig iaf från friidrottsträningen att man skulle behålla stegfrekvensen men korta stegen. Vetenskapen har kanske utvecklats sedan dess, men det funkar för mig. Backar stjäl tid dock, enligt boken "Lore of Running" tar normala backar 7% längre tid om jag minns rätt.

Riktigt branta backar i betydningen "rett opp" lopp i Norge t.ex. kan bara den absoluta eliten behålla löpsteget i. Alla andra går så fort de kan (som mig t.ex :) )

Jag tror du kommer känna av vad som lönar sig när du är mitt i det - lycka till!
 
Beror på

hur vältränad du är. Min fru och jag tränar en del uppförslöpning i slalombacke (Hammarbybacken i Stockholm, tanken är att träna styrka och hjärta utan att äventyra lederna). Skillnaden mellan gång och jogging blir rätt liten men det går för oss lite fortare att jogga än att gå med liknande ansträngningsgrad (vi använder mestadels ett stråk med måttlig stigning). Fördelen med att gå är att det är lättare att hålla ett tempo hela vägen som undviker mjölksyra och min tanke är att det kan vara effektivare för dig att gå uppför slalombacken i och med att du då kommer att orka bättre att springa resten av banan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio återfå teknik och styrka Löpning 18
camoscio teknik om bakfoten Löpning 29
camoscio Teknik Löpning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...