Torka mat

Jag skrev ju att eftersom boken fokuserade på det som var lämpligast så saknade den torkning av kött (eftersom det inte är en så optimal konserveringsmetod för kött).
 
Ska man steka lök/svamp/rotfrukter i massa smör innan man sätter dom i torken eller är det överhängande risk att det blir härsket snabbare?
 
Svamp ska man väl undvika att steka om man ska torka i alla fall.

Jag gissar att det är större risk att det härsknar om man tillsätter fett, men förvarar man det vakuumförpackat eller i inert atmosfär så klarar det sig väl rätt ok (härskning är väl en oxidering, d.v.s. orsakas av kontakt med syre).
 
Jag har en tork men ingen möjlighet att vakumförpacka.

Är det någon som har testat att förvara torkad mat med fett i vanliga zip-lockpåsar?
 
Jag har en tork men ingen möjlighet att vakumförpacka.
Är det någon som har testat att förvara torkad mat med fett i vanliga zip-lockpåsar?
Ja, men ännu hellre i extra kraftiga fryspåsar med påsklämma. Och ännu hellre i tvättade påsar efter frysta grönsaker och -bär, som är riktigt kraftiga. Tycker det är lättare att få ut luft ur påsen, när man stänger med klämma än med zip-lock. Ur små förpackningar kan man hjälpa till genom att helt enkelt suga ut luften; för större påsar med "luftigare" innehåll har jag ibland tillgripit dammsugaren :).

Jag har inte heller vakuumförpackare. Haft funderingar på att skaffa, mest för att få ner volymen på min packning, men kommit fram till att det inte gör så stor nytta när nästan inget av min proviant packas i enportionsstorlek. De påsar man öppnar många gånger är det ju inte någon större vits med att vakuumförpacka inför själva turen, däremot kanske vid ev. långtidsförvaring.
 
Ska man steka lök/svamp/rotfrukter i massa smör innan man sätter dom i torken eller är det överhängande risk att det blir härsket snabbare?
Jag har ju svarat dig privat, men tycker frågan återkommer och har allmänintresse, så jag klistrar in valda delar:

Jag har i årtionen torkat fetthaltiga råvaror och maträtter utan att varken jag, vandringskompisar eller barn jag matat med "resultatet" någonsin råka ut för problem, eller klagat på att det smakar ofräscht. Det handlar nog bara om rimlig hantering. Jag förvarar inte ens det färdigtorkade i vakuumförpackning, men ändå så lufttätt som möjligt, kallt och - inte minst - skyddat för ljus (jfr det gula härskna ytskiktet i en bortglömd smörbytta, med helt fint smör undertill).

Fetthaltiga saker blir ändå säkert lite fräschare, ju närmare avfärden man torkar, så måste man vänta i månader är det inte fel att förvara förpackningarna i frysen. Det stoppar inte helt härskningsprocessen, men fördröjer den dramatiskt.
Jag fixar det mesta strax före avfärd, men det har hänt att min färdigtorkade fetthaltiga mat fått vänta i ett par månader, och t o m att en del överblivna påsar legat i frysen till nästa säsong. Jag hårdsteker aldrig något, inget får bli brunt, och det kanske också hjälper till, men det är bara min egen hypotes.

Många grönsaker blir både godare och nyttigare med lite fett vid tillagningen, t ex får man i sig mer av lykopener från tomaterna. Resten ät fråga om tycke och smak. Själv har jag nästan alltid med olivoljestekta auberginetärningar, dito purjolöksringar och torkade finmixade svarta oliver. Hemtorkad hummus med stor andel fettdrypande tahina är basen i mitt näringsintag. Jag tar med (färdigköpt) torkad sill och fettmättar bulgurkorn, bönpasta och frukostblandning genom försiktig rostning i skirat smör. Har aldrig märkt några problem.

Vi skulle inte kunna äta nötter året om, inte heller choklad, halva, jordnötssmör etc, eller ha en olivoljeflaska stående i köket, om det var så omöjligt att långtidsförvara fett.
 
På tal om torkade oliver... Jag har torkat oliver genom att bara lägga dem på en tallrik och micra ett litet tag. De blir knastertorra! Finns det någon nackdel med att torka så jämfört med att torka i t ex varmluftsugn på låg temperatur med luckan på glänt?
 
Senast ändrad:
På tal om torkade oliver... Jag har torkat oliver genom att bara lägga dem på en tallrik och micra ett litet tag. De blir knastertorra! Finns det någon nackdel med att torka så jämfört med att torka i t ex varmluftsugn på låg temperatur med luckan på glänt?
Jag skulle av princip välja det sätt, som utsätter oliverna för lägsta möjliga temperatur, men vet egentligen inte om det spelar så stor roll i detta fall. Kanske tappar man minimalt mer av något näringsämne. Olivolja är ju ganska värmekänslig, men då handlar det om betydligt högre temperaturer.
 
Har tipsat om den här lilla vakuumpumpen förut. Inte lika effektivt som en riktig vakuummaskin som smälter ihop påsarna, så klart. Men det blir förvånansvärt bra och man behöver bara vanliga fryspåsar. Den är billig, liten och enkel att använda. Så det blir av. Använder den mycket hemma, för att få tajta paket i frysen. Stor skillnad på hur länge t.ex. skivade bananer håller sig fräscha. De blir ganska fort bruna om man inte får ut luften ur påsen. Banan är en bra måttstock för det syns så tydligt på dem om de bli lite ankomna.

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85613
 
Årets favvo-grönsaker

I år har jag rensat rejält i min torkade grönsaksflora och bara behållit de absoluta favoriterna. Från vänster till höger på bilden:
  • strimlad purjolök (lätt "glaserad" med litet smör i mikrougn före torkning)
    skivade champinjoner (råa)
    grovmixade svarta oliver
  • strimlad purjo enligt ovan
    hackad spenat (djupfryst, tinad i mikrougn och slungad i lite smör)
  • strimlad purjo enligt ovan
    auberginetärningar (urvattnade genom saltning/avrinning, lätt olivoljemättade och tillagade i mikrougn)

Champinjon/oliv-mixen går bra ihop med bulgur och antingen fetaost eller hummus som proteinkomponent.
Spenat-mixen blir fin till den matiga proteinrika bönpasta, som då kokas upp med kokosmjölkpulver och ev. torkade fiskstrimlor på toppen.
Aubergine-mixen passar till allt :)

Färska vitlöksklyftor, rejäla skopor med smör i kolhydratuppkoket och nävar med smulade valnötter att toppa med är underförstått :)

Jag hade också med rejält med "tomatsåspulver", blandat av två hela tuber torkad/finmixad tomatpuré, lite spiskummin, koriander, örtkryddor och en gnutta socker, som jag tänkt som smakförstärkning - men insåg att den starka tomatsmaken tog över för mycket och avstod snabbt ifrån att blanda "såsen" med andra grönsaker. Men den var urgod ensam, med bara bulgur och fisk alt. fetaost till.

De röda flagorna i alla tre mixerna är torkad paprika, som de också hade klarat sig lika bra utan. Utgår nästa gång! Ö h t ska man vara restriktiv med att blanda ihop för många smaker, när allt ska återvattnas i samma vätska - det blir gärna så att delarna försvinner i en obestämbar helhet.

Av samma anledning blir det godast, om man inte redan i början rör ner grönsakerna i t ex bulgur- eller bönpastavattnet. Jag överdoserar vattenmängden lite, kokar upp kolhydratkomponenten först och bara lägger grönsakerna i en samlad hög ovanpå, precis innan jag tar grytan från lågan för att stänga in den för svällning i grytmysaren. Vattenöverskottet sugs då upp av grönsakerna, som håller sig fräscha och krispiga.


Allt ovan går faktiskt att tugga på direkt som "snask" (särskilt chassmpinjonskivorna och auberginetärningarna är mums), eller återvattna i kallt vattten utan kokning. Eftersom samma gäller hela min frukost (torkad kvarg + "powermusli"), allt jag äter under dagen (nötter, mandel, rostade kikärter), samt för kvällen matfett, kokosmjölkpulver, torkad fetaost och dito fisk, samt inte minst det ansenliga lasset av hummuskoncentrat, så skulle jag klara mig väldigt bra även om min lilla gasbrännare råkade haverera (det enda som fortfarande kräver ett kort uppkok är kolhydratkomponenterna, oftast bulgur och bönpasta, men det finns icke-kokningskrävande alternativ även där).
 

Bilagor

  • 18 006.jpg
    18 006.jpg
    54.5 KB · Visningar: 596
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...