x y koordinater till wgs

sparade waypts

Den ena koordinaten är 1. N 58 06.138 E 011 54.323, den andra 2. N58 06.108 E011 54.189
(1. x949.50 y1006.48) (2. x859.71 y742.80) detta är var pinnarna står nu.
 
Har du Mapsource i datorn?
I så fall kan du transformera dina punkter där.
Iofs inte med den bästa omräkningen, men det ger dig en hint om vilket format du har orginalpunkterna i.
 
Den ena koordinaten är 1. N 58 06.138 E 011 54.323, den andra 2. N58 06.108 E011 54.189
(1. x949.50 y1006.48) (2. x859.71 y742.80) detta är var pinnarna står nu.

Här är något som inte stämmer. Avståndet mellan GPS-punkterna är 143 meter men avståndet mellan kartpunkterna är 279 meter.
 
Den ena koordinaten är 1. N 58 06.138 E 011 54.323, den andra 2. N58 06.108 E011 54.189
(1. x949.50 y1006.48) (2. x859.71 y742.80) detta är var pinnarna står nu.

Skillnaden i latitud är 0,03' vilket motsvarar 56 meter
Skillnaden i longitud är 0,134' vilket motsvarar 131 meter (inkl. en faktor cos(58,1°) )

Skillnaden i X är 89,79
Skillnaden i Y är 263,68

Så frågan är vilken enhet som X och Y är mätta i. Det verkar vara något annat än meter .....

Det bästa måste vara att du kontaktar Lantmäteriet för den ytterligare information som man måste ha för att komma vidare i denna fråga.


En annan möjlighet kan vara om du hyr en metalldetektor för att leta reda på de gamla gränspinnarna vars "fötter" fortfarande kan ligga begravda i jorden. Leta där du tror de bör vara - om du har rätt kan du att hitta dem.
 
Om kartan är från 1967 så är geodetiskt datum förmodligen RT38. Det finns en transformationstjänst på Lantmäteriets webbplats, men transformation från RT 38 finns inte där. Det som finns är RT 90 som är ganska lika, så om du inte behöver en extrem noggrannhet kan du använda den i stället.

Skillnaden mellan RT38 och RT90 är typiskt 1-2 meter och max 5 meter. RT38 är ett inhomogent nät och det finns inga generella transformationsformler mellan RT38 och RT90. Från Lantmäteriet kan man dock få tag på regionala transformationsformler länsvis.

Mer info om RT38 och RT90 finns här:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4954
 
Skillnaden i latitud är 0,03' vilket motsvarar 56 meter
Skillnaden i longitud är 0,134' vilket motsvarar 131 meter (inkl. en faktor cos(58,1°) )

Skillnaden i X är 89,79
Skillnaden i Y är 263,68

Så frågan är vilken enhet som X och Y är mätta i. Det verkar vara något annat än meter .....

Det bästa måste vara att du kontaktar Lantmäteriet för den ytterligare information som man måste ha för att komma vidare i denna fråga.


En annan möjlighet kan vara om du hyr en metalldetektor för att leta reda på de gamla gränspinnarna vars "fötter" fortfarande kan ligga begravda i jorden. Leta där du tror de bör vara - om du har rätt kan du att hitta dem.

Skillnaden beror nog på att pro101 har förväxlat två punkter. Jag har hittat gränsen på den ekonomiska kartan från 70-talet som finns att beskåda under Historiska kartor hos Lantmäteriet. Det är en knappt 300 meter lång linje som är den södra gränsen för fastigheten Bräcke 1:15. GPS-koordinaterna för punkt 1 stämmer bra med den östliga ändpunkten. Däremot stämmer GPS-koordinaterna för punkt två inte med den västliga. De verkar peka på en punkt där gränsen passerar en väg. Avståndet mellan de två kartpunkter som pro101 anger stämmer dock bra med gränslinjens längd.
 
Det ni kommer att få göra är att ta dit en lantmätare för att fastställa gränsen.

Lantmätaren har en ställning något högre än gud och debiterar ännu högre taxa för sina tjänster.
Troligen blir det du som får betala eftersom det är du som begär förättning.
Men det är det enda sättet att få en giltig tomtgräns utsatt.

/Ulf
 
Det ni kommer att få göra är att ta dit en lantmätare för att fastställa gränsen.

Lantmätaren har en ställning något högre än gud och debiterar ännu högre taxa för sina tjänster.
Troligen blir det du som får betala eftersom det är du som begär förättning.
Men det är det enda sättet att få en giltig tomtgräns utsatt.

/Ulf
Det har vi kommit fram till tidigare i tråden, men pro101 vill veta om det är värt pengarna, d.v.s om det finns någon grund för hans misstanke om att gränspinnarna är flyttade. Gör det inte det så är det bortkastade pengar att ta dit en lantmätare.
 
hej igen... efter lite efterforskning har jag koordinater i rt90.
Nu har jag ett problem till som jag hoppas någon som har lite kunskap och tid över kan lösa?

Jag skulle vilja få koordinaterna utprickade på ex, googlemaps (satelitbild) och sen spara den. hur gör jag detta? Jag har inga problem mad att få med EN av koordinaterna på kartan, men fler blir krångligt.. =(

Jag skriver upp koordinaterna här och hoppas nån vänlig vill hjälpa mig.

1. x 6448689 y 1270124
2. x 6448669 y 1270068
3. x 6448642 y 1269993
4. x 6448633 y 1269967
5. x 6448629 y 1269957
6. x 6448626 y 1269950
7. x 6448595 y 1269864

om någon kan få in dessa punkter på en satellitbild och skicka den till mig på surfsmurf73@hotmail.com vore jag evigt tacksam.

Mvh
Andreas
 
Tack för alla svar

Måste tacka för alla svar jag fått... nu fick jag fram sweref99 koordinater från lantmäteriet tack vare er och har översatt dom till rt90 ( vilket kanske inte var nödvändigt) men jag har min garmin oregon 300 inställd på wgs84 och att ändra till rt90 var simpelt.

Nu har jag lite koll på egna utmätta punkter kontra lantmäteriets utmätta punkter...
Nu ska jag bara sondera terrängen lite själv och sen får vi se om det blir nån riktig mätning eller inte.

Bugar och bockar allehopa!

Andreas aka pro101
Geocaching is your friend =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
irrbloss GPS-koordinater till tunnelbanestationer? Navigering 21
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
bertilstenfeldt GPS-koordinater mm Navigering 0
Dertz KARTA, KOORDINATER OCH GPS Navigering 5
3313 Koordinater Navigering 2
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
epsu Storlek på koordinater ? Navigering 1
Idolf Koordinater på nätet Navigering 0
P.D Hemsida för koordinater Navigering 12
salgo60 Reserapporter med GPS koordinater Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...