Dela med sig av spår

Hej!
Har kommit fram till ett mycket bra användingsområde av GPS-tekniken men behöver någon kunnig som kan förklara.

Jag är cyklist och aktiv i en cykelklubb som om några veckor ska arrangera ett långlopp i komunen (MTB Skogscykling)
Jag tar med mig min GPS Oregon 300 och cyklar banan och spelar in det som ett spår.
Så långt har jag lärt mig att jag när jag kommer runt kan spara det spåret i min GPS och döpa det till exempelvis "tävlingsbanan 2010" och ser då all info så som distans, höjdkurva mm.

Men nu vill jag ju då dela med mig av det här spåret till kompisar som kommer från land och rike runt för att prova banan inför tävlingen.
-Hur sparar jag det här spåret och hur för jag över det till deras gps-enheter?
-Vad för apparater krävs det att dom har?
-Krävs det att jag eller dom har några särskilda kartor eller spelar det ingen roll?

Mvh Sebastian
 
Hej igen! Och Tack för att ni tog Er tid och svarade och vill hjälpa till.
Nu har jag fått det bekräftat att det är möjligt.

Jag behöver lite mer raka instruktioner för hur jag ska gå tillväga med detta... :

-Hur sparar jag mitt spåret som en gpx-fil och för över det till datorn?
-Vad för apparater krävs det att jag/dom har?
-Krävs det att jag eller dom har några särskilda kartor eller spelar det ingen roll?


-Om jag vill lägga in ett sådant spår som någon annan gjort, hur lägger jag in det i min gps och hur "aktiverar" jag det? Kan jag få det att läggas i "spårhanteraren", precis som om att jag spelat in spåret själv?
 
-Hur sparar jag mitt spåret som en gpx-fil och för över det till datorn?
Det framgår av manualen till din GPS.
-Vad för apparater krävs det att jag/dom har?
Du sparar ner spåren från din GPS, de behöver en GPS eller ett kartprogram som har stöd för GPX-formatet. Om deras GPS inte klarar GPX så får man nog anse att konverteringsproblemet är deras.
-Krävs det att jag eller dom har några särskilda kartor eller spelar det ingen roll?
Spåret är fristående, det går att visa ovanpå vilken karta som helst för det aktuella området.
 
Använd Mapsource

som du får med kartor om du köpt kartor till din GPS. Där kan du importera färdspåret från GPSen och spara som GPX. GPX-spår kan du tanka ned från nätet och exportera till GPSen och använda som en rutt för att navigera längs med färdspåret inklusieve alla kurvor.

Har du inte Mapsource finns många andra program som hanterar färdspår.

Nån karta behövs inte för att navigera utmed ett nedladdat färdspår men naturligtvis blir det tydligare med en karta.

Thure
 
Tack snälla ni!
Jag har nu provat mig fram lite. Men inte lyckats fullt ut.
Jag har Mapsource och experimenterat lite där i men inte lyckats.
jag har varit ute med min GPS och gjort lite olika spår. Som jag har sparat och döpt. De finns i listan under "spårhanterare" i gps:en men kommer inte in under fliken "Tracks" i mapsoruce när jag väljer "transfer" - "Receive from device"
-Jag får bara in ett "aktuellt spår" som är en runda jag tog för några dagar sedan, men det har jag inte sparat och döpt till något i gps:en.

Vad gör jag för fel?
 
Om du

tar emot spår från din enhet så blir det alla spår som du registrerat sedan du tömde internminnet.

Du kan också ta emot spårfiler som du sparat i enheten till "rutter" men sparfunktionen tar bort en del info i filen varför det är bättre att spara den aktuella filen i stället.

Du kanske inte valt att tanka även rutter från GPSen till Mapsource?

Du kan om du har minneskort i enheten ställa om GPSen till USB-läge och då direkt med utforskaren i windows tappa spåren som lagrats som gpx-filer om du har enheten inställd på att lagra spåren på minneskortet.

(Så här funkar det på Etrex med minneskort borde vara liknande på Oregon även om den är lite mera basic.)

Thure
 
Om du tar emot spår från din enhet så blir det alla spår som du registrerat sedan du tömde internminnet.

Det beror på mjukvaran som tar emot spåren.

Shareware-programmet GarTrip ger dig alternativ att välja på: om du har spår från flera olika dagar i din GPS-enhet låter GarTrip dig välja om du vill läsa spårinfo från bara en av dagarna, eller om du vill läsa all spårinfo från GPS-enheten. Klart smidigt om man har varit ute några dagar och har spår från olika dagar i samma GPS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ADV-Hampe Farbara spår Kola att dela med sig av? Navigering 5
aksello Dela med sig Track, waypionts, gpxfiler mm. Navigering 6
Haddock Hur dela med sig av Waypoints Navigering 1
roger_madsen Dela med sig av info. Navigering 3
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
salis Dela på licens, Cityselect Navigering 1
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
frni Att dela på en Vista Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
Ehrsa Stänger er GPS av sig omotiverat? Navigering 10
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
Qruella Novis som inte förstår sig på GPSen.... Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
mipert Hur hitta satelliter bäst, stå still eller röra på sig Navigering 12
grönis Exlporer 600 som hänger sig! Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
Tony_Avesta Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!! Navigering 31
flamma Lära sig använda GPS Navigering 5
apersson850 Garmin lär sig! Navigering 2
123456 Etrex stänger av sig själv Navigering 2
Tony-Avesta Nybliven GPS-ägare försöker lära sig mer!! Navigering 7
maskon App för att följa spår Navigering 3
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
majjen Visa spår? Navigering 3
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
majjen Redigera spår? Navigering 9
EvaR Gå sparade spår? Navigering 10
sih Spår från telefon->dropbox->kartprogram (arcgis explorer) Navigering 4
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
thureb Spår från smartphone till skridskonätet Navigering 0
salgo60 GPS spår Iphone 4 vs 4S Navigering 3
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
pal2 Nätkarta med möjlighet att se spår? Navigering 4
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
Kaj Yak Spår kortas när de förs över till GPS Navigering 1
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
Jonas.O Geotagga bilder utifrån GPX spår? Navigering 7
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
Ehrsa ändra färg på "rutt-spår"? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.