Varför dör kompasser?

Jag har ett par tre stycken kompasser, de är alla av olika årgång. När jag senast skulle använda en (den nyaste) visade sig att den hade utvecklat en osund luftbubbla inne i huset, den hindrade nålen från att röra sig fritt. Samma sak med nästa, som är betydligt äldre. Den tredje som är äldst hade klarat sig. Samtliga är från Silva. Jag upplever det konstigt att de helt plötsligt har självdött på en tidsperiod mindre än 2 veckor, hur kan det hända? Är det ett användarfel? Hur lång tid ska en kompass hålla sig hermetiskt tät?
 
Man kan nästan tro att det är ett inbyggt fel, men hur väl man än försöker så är det svårt att inte lösa luft i vätskor. Vid lågt lufttryck så samlas det i en större bubbla.....och hindret är där.
Vill man undvika problemet får man sköta påfyllningen i undertryckskammare och det är mycket praktiskt besvär förenat med det.
Med tanke på att en liten syftkompass är relativt billig på CO mfl så köp dig en ny, tills det blir dax igen eller lev med en liten bubbla, det fungerar faktiskt trots allt....
 
Dör är väl mycket sagt

Centrera bubblan så ställer den inte till med så mycket.

Naturen brukar gilla att försöka utjämna skillnader, så de måste åstadkomma absolut gastätt under mycket lång tid. jag gillar att använda en armbandskompass och är den från förre ägarens mest aktiva tid så talar vi 30-tal.
 
Nu snackar vi en bubbla som upptar en tredjedel av volymen i kompasshuset...

Hmm, låter som en reklamation tycker jag. En liten pyttebubbla spelar ju ingen roll, men när en tredjedel av kompasshuset är fyllt med luft så borde det bedömas som ett fel.

...själv använder jag sedan 10 år bara suunto och har aldrig haft problem..;)


//J
 
Jag har ett par tre stycken kompasser, de är alla av olika årgång. När jag senast skulle använda en (den nyaste) visade sig att den hade utvecklat en osund luftbubbla inne i huset, den hindrade nålen från att röra sig fritt. Samma sak med nästa, som är betydligt äldre. Den tredje som är äldst hade klarat sig. Samtliga är från Silva. Jag upplever det konstigt att de helt plötsligt har självdött på en tidsperiod mindre än 2 veckor, hur kan det hända? Är det ett användarfel? Hur lång tid ska en kompass hålla sig hermetiskt tät?
Undertecknad har dåliga erfarenheter av Silvas kompasser! De får alldeles för fort stora och störande luftbubblor i kompasshuset.
Se tidigare tråd! http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54175&highlight=bubblor
Köp en Suunto-kompass istället!

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kincop Garmin 60CSx dör..! Navigering 9
Siggebo Vistan dör Navigering 6
Frettan Kompasser Navigering 8
dacartman Elektroniska kompasser-hur säkra? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.