Suunto eller Garmin ?

Och till sist en 400 m-bana. Här är precisionen ovanligt dålig, av okänd anledning.
 

Bilagor

  • ScreenHunter_04 Apr. 05 16.57.jpg
    ScreenHunter_04 Apr. 05 16.57.jpg
    65 KB · Visningar: 314
Allra sist rundeln i pildammsparken i Malmö. Man springer under lövtak runt en rätt stor öppen, cirkulär gräsmatta.
 

Bilagor

  • ScreenHunter_05 Apr. 05 17.07.jpg
    ScreenHunter_05 Apr. 05 17.07.jpg
    69.3 KB · Visningar: 318
En diagrambild från SportTracks. Den visar hastighet, höjd och puls. Jag har markerat sträckan 4,14 - 7,82 km och ser då distans, total stigning (mycket opålitlig), snitttempo och snittpuls för den delen av rundan.
 

Bilagor

  • ScreenHunter_06 Apr. 05 17.32.jpg
    ScreenHunter_06 Apr. 05 17.32.jpg
    55.2 KB · Visningar: 291
"Jag har aldrig haft problem inne i stan. Programvaran filtrerar bort snabba lägesförändringar på ett bra sätt. Precisionen är vanligtvis så bra att man "placeras" på rätt sida på den gata man springer på. Se stadsbilden. De fel man får är vanligtvis systematiska, är man på "fel sida av vägen" så är man det hela vägen, dvs absolut position är några meter förskjuten, men relativ position (mätpunkterna i relation till varandra) är mycket exakt. Stora fel uppstår (~25-50 m) enigt min erfarenhet bara vid start, när man startar innan man har riktigt bra satellittäckning, och försvinner efter några hundra meter."

Ja på bild brukar programmen filtrera bort det problemet även inne i stan, men i vissa program där man kan se på måtpunkt för mätpunkt så kan man se att rådata blir konstiga (hastigheterna ryckiga t ex, jag ha under någon sekund ibland sprungit snabbare än 100 km/h), men om det beror på gps-en eller programmet som läser av och presenterar det vet jag inte så noga för det spelar mindre roll för mig.

Jag håller med om att precisionen i stort är utmärkt och inte är några problem, men det kan ibland noteras vara lite ojämn mottagning, dock som påpekats så fungerar gps dåligt som höjdmätare. Framför allt är det kul att kolla på efteråt, så de små avvikelser som blir är knappast störande.
 
t ex, jag ha under någon sekund ibland sprungit snabbare än 100 km/h), men om det beror på gps-en eller programmet som läser av och presenterar det vet jag inte så noga för det spelar mindre roll för mig.

Framför allt är det kul att kolla på efteråt, så de små avvikelser som blir är knappast störande.
Det beror nog på programmen som använder GPS-data för sin presentation. SportTracks tex visar nästan alltid nån sekund långsammare snittid än Garmin och distansen kan skilja mellan dem några tiotal meter på milen. Antar att det beror på att SportTracks filtrerar bort avvikande data hårdare än Garmin.

Håller verkligen med om det sista. Analyserar man data i hög upplösning kan det se konstigt ut. Men i praktiken märker man inte det. När jag springer på bana stämmer den visade distansen utomordentligt väl med varven. Slår det en meter fel på ett varv så stör det inte mig och kan lika gärna bero på att jag inte springer kortaste vägen runt banan.
 
Hej, lite off topic men en kommentar till dom statiska felen som ni detekterat i bilderna ovan typ ovalbanan. Det kan vara lite vanskligt att ta bilderna för verkligheten, vad jag ser är det flygfoton och dom innehåller troligtvis projektionsfel redan i fotograferingen och har sedan passats in i kartdatabasen. Vill ni få bra koll på hur exakt gps'n är så leta rätt på en 15x15 cm gatubrunn med triangel på dom innehåller en fix som ni kan få tag på koordinaterna på hos gissningsvis länstyrelsen eller lantmäteriverket och placera er över den ett tag och logga. Annars ser det ju ut som om klockan fungerar fint för dom upprepade varven ligger ju snyggt på samma ställe.
/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
Kolkritan Suunto modellbetäckningar Navigering 5
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
johre Suunto Ambit Navigering 11
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
Jakob.s Gps klocka Suunto X10 vs Forerunner 610 Navigering 4
kalalokki Suunto t6c Navigering 3
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
Morgan Suunto Navigering 14
Aldrx Suunto X9i som GPS? Navigering 3
höjdrädd Suunto X9i Navigering 12
mrhandley Suunto X9 Navigering 1
matteericsson Suunto Navigering 0
matteericsson Suunto med pulsmätare? Navigering 0
Suunto klocka,något att ha? Navigering 0
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
kanotisten Skröna eller sant Navigering 1
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
djwalle bra eller dåligt? Navigering 1
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...