Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter

Det här var bland det sjukaste jag hört.
Bra att du anmält så att det belyses, kanske kommer Garmin till sans då dom lär förlora potentiella kunder med ett sånt agerande.

Hm, konstigt att folk använder crackade program.
 
F.o.m Ver 2 i Friluftskartan Pro får du med ett SD-kort som kan användas i hur många olika enher som helst. (så detta problem gäller endast äldre vers.
Det är först på senare år som GPS-enhterna kommit med en SD-Kortläsare.
Du behöver inte destruera enheten för att avregistrera den, bara skicka in den för att radera.
Annars skulle ju Kalle kunna sitta på kammarn och installera kartor på en enhet sälja den, köpa ny GPS intallera kartorna på den sälja den i all oändlighet.
Lycka till hos KO!
 
F.o.m Ver 2 i Friluftskartan Pro får du med ett SD-kort som kan användas i hur många olika enher som helst. (så detta problem gäller endast äldre vers.
Det är först på senare år som GPS-enhterna kommit med en SD-Kortläsare.
Du behöver inte destruera enheten för att avregistrera den, bara skicka in den för att radera.
Annars skulle ju Kalle kunna sitta på kammarn och installera kartor på en enhet sälja den, köpa ny GPS intallera kartorna på den sälja den i all oändlighet.
Lycka till hos KO!

SD korten är inget nytt och säg att garmin haft SD kortläsare i nästan 10 år.

Varför många vill kartorna är att du vill ha friheten att göra dina egna SD kort medkanske fler olika kartor på samma område. ex gröna kartan och sjö kort.

Förprogrammerade SD kort är ett dåligt försök att styra oss kunder att spendera mer pengar på för dem billigare produkter, och för oss mindre frihet att bestämma själv. Jag tror att de på garmin tror att de ska bli av med crackade kartor på detta sättet då vissa dvd skivor innehåller flera olika områden som du sedan får lösa upp för en avgift. Men det blir tvärt om. tryck skapar mot tryck.
Och din version att någon skulle kunna mass kopiera kartor till olika gps är fel som satans efter som upplåsnings koden du får är ett resultat av kartans kod och din gps serienummer.
Var får di dina uppgifter ifrån?

Jag tror att du inte har en Garmin eller så jobbar du där och försöker fjäska till dig en bättre pos.
eller så är hjälmen för hårt spänd.

Vad gör det dig om han vill gå till KO ????
 
Gratis?

Håller helt med! Hoppas att de fälls!
Egentligen tycker jag att de får ta och bestämma sig för om det är hårdvara eller mjukvara de vill ta betalt för. Känns urdumt att de tycker att man ska betala så mycket för kartorna när man redan betalt löjligt mycket för gps:en.
Betalar man 1500 för en karta som helt baseras på offentlig information från Lantmäteriet så borde man åtminstone få behålla den när man byter apparat.

Här måste jag nog gå in och försvara våra kära konkurrenter.
Att kartan "helt baseras på offentlig information" låter som att den är gratis. Det är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.
Lejonparten av kostnaden för kartan går till Lantmäteriet. Dom har i sin tur krav på att inte materialet skall kunna spridas vidare till höger och vänster.
Så att gapa på Garmin eller på oss (GEAR/Magellan) kanske inte hjälper. Det är inte i det ledet den stora stoppklossen sitter...
 
SD korten är inget nytt och säg att garmin haft SD kortläsare i nästan 10 år.

Varför många vill kartorna är att du vill ha friheten att göra dina egna SD kort medkanske fler olika kartor på samma område. ex gröna kartan och sjö kort.

Förprogrammerade SD kort är ett dåligt försök att styra oss kunder att spendera mer pengar på för dem billigare produkter, och för oss mindre frihet att bestämma själv. Jag tror att de på garmin tror att de ska bli av med crackade kartor på detta sättet då vissa dvd skivor innehåller flera olika områden som du sedan får lösa upp för en avgift. Men det blir tvärt om. tryck skapar mot tryck.
Och din version att någon skulle kunna mass kopiera kartor till olika gps är fel som satans efter som upplåsnings koden du får är ett resultat av kartans kod och din gps serienummer.
Var får di dina uppgifter ifrån?

Jag tror att du inte har en Garmin eller så jobbar du där och försöker fjäska till dig en bättre pos.
eller så är hjälmen för hårt spänd.

Vad gör det dig om han vill gå till KO ????

Lägg ner, du gör dig bara dum, t.e.x GPSMAP 60 har inte SD läsare på de första modellerna, men på de senare.
Du kan inte utan vissaa kunskaper lägga in den på flera enheter men....
Som jag beskrev, fast jag kanske ska förtydliga.

1 Kalle köper GPS
2 Kalle Köper Friluftskartan
3 Kalle installerar Friluftskartan på en dator skaffar upplåsningskod till den GPS han just köpt.
4 Kalle för över kartan till sin GPS eller till ett SD kort
5 Skulle kalle kunna avregga sin GPS efter detta, själv online obegränsat så kan:
A Kalle sälja GPS'n med kartor för ett attraktivt pris.
B Kalle köper en ny GPS och gör samma sak igen, och igen.

Och gillar du inte Garmins produkter, strunta i och köp dom din lede fåne.
Och nej, jag jobbar verkligen inte åt Garmin men äger en GPS 12XL, GPSMAP 60 CS, Quest, Nüvi 500 och en Zümo 660 alla från Garmin.
Sedan har jag haft en Magellan Explorist Xl, samt en Magellan crossovermodell jag inte kommer ihåg betckningen på. En Navigon i bilen, och några telefoner med olika GPS varianter nu senast en Nokia med Garmin XT.

Och det finns inga skivor med flera produkter på från Garmin, 1 skiva=1 område.

Sedan kan du gå och dra åt skogen med dina oförskämdheter om hårt spända hjälmar, du kan sitta hemma där hemma på kammarn och vara kaxig vilket oftast tyder på ett vekt psyke.
IRL skulle du nog inte vara så kaxig....
 
Lägg ner, du gör dig bara dum, t.e.x GPSMAP 60 har inte SD läsare på de första modellerna, men på de senare.
Du kan inte utan vissaa kunskaper lägga in den på flera enheter men....
Som jag beskrev, fast jag kanske ska förtydliga.

1 Kalle köper GPS
2 Kalle Köper Friluftskartan
3 Kalle installerar Friluftskartan på en dator skaffar upplåsningskod till den GPS han just köpt.
4 Kalle för över kartan till sin GPS eller till ett SD kort
5 Skulle kalle kunna avregga sin GPS efter detta, själv online obegränsat så kan:
A Kalle sälja GPS'n med kartor för ett attraktivt pris.
B Kalle köper en ny GPS och gör samma sak igen, och igen.

Och gillar du inte Garmins produkter, strunta i och köp dom din lede fåne.
Och nej, jag jobbar verkligen inte åt Garmin men äger en GPS 12XL, GPSMAP 60 CS, Quest, Nüvi 500 och en Zümo 660 alla från Garmin.
Sedan har jag haft en Magellan Explorist Xl, samt en Magellan crossovermodell jag inte kommer ihåg betckningen på. En Navigon i bilen, och några telefoner med olika GPS varianter nu senast en Nokia med Garmin XT.

Och det finns inga skivor med flera produkter på från Garmin, 1 skiva=1 område.

Sedan kan du gå och dra åt skogen med dina oförskämdheter om hårt spända hjälmar, du kan sitta hemma där hemma på kammarn och vara kaxig vilket oftast tyder på ett vekt psyke.
IRL skulle du nog inte vara så kaxig....

Vekt psyke :) ja kan ju stämma. Har du hört ordspråket " man ska inte kasta sten i glashus" Om inte kan jag förklara. Du sitter hemma på kammaren och ger dryga svar helt anonymt. Så du får tåla om någon gör sig lustig och gör exakt likadant... Och så måste jag skriva - lägg ner du gör dig bara dum :)

Visst finns det modeller utan korthållare men jag skrev att det har funnits korthållare länge. vilket innebära att det inte är något nytt som du påstår.

Men nu till kalle. Varje gång kalle gör detta måste han rega online då ser garmin att samma karta används om och om igen. och kan utan problem stoppa kalle. kanske genom att stoppa kartan med hans serie nummer.
Om kalle gör på ditt sätt är han dum i huvudet, för det är tyvärr möjligt redan idag för kalle att sälja gps med falska kartor på andra sätt.

Det som händer är att Garmin straffar sina konsumenter för att några är tjuvar. Tänka om ica skulle gjort samma sak... Alla varor skulle bli dyrare och själv skanningen skulle inte finnas.

Man kan inte straffa alla för att en är olaglig.

Jag kommer aldrig någonsin att köpa Garmin igen.

Till Ola@GEAR

Jag tror de flesta vet att information från lantmäteriet inte är gratis. De säljer ju sina egna kort för ungefär samma pris.
Men har ni samma regler för hur kartan används som garmin. Låt oss säga om jag uppdater mig till en annan gps måste jag då också till slut köpa nytt kart program. Är det så är ni lika dåliga och då kan ni gott hålla varandra om ryggen.

Ända anledningen att köpa ny kartprogram borde vara att jag som konsument känner att den nya varan är så bra att jag hellre vill ha den.
 
Gör en jämförelse med Windows och Microsoft:

1. Du köper en dator med Windows Vista.
2. Du köper en ny dator utan vista, borde man inte kunna föra över koden ifrån sin gamla till den nya? Menar dem seriöst att du måste betala för Vista IGEN?

Ge dig på Windows för detta är fan katastrof hur dem jävla Windows jobbar och lurar oss!

Aldrig mer Windows!
 
Gör en jämförelse med Windows och Microsoft:

1. Du köper en dator med Windows Vista.
2. Du köper en ny dator utan vista, borde man inte kunna föra över koden ifrån sin gamla till den nya? Menar dem seriöst att du måste betala för Vista IGEN?

Ge dig på Windows för detta är fan katastrof hur dem jävla Windows jobbar och lurar oss!

Aldrig mer Windows!

Menar du att det inte går att installera ditt gamla vista på den nya dator ????
 
Gör en jämförelse med Windows och Microsoft:

1. Du köper en dator med Windows Vista.
2. Du köper en ny dator utan vista, borde man inte kunna föra över koden ifrån sin gamla till den nya? Menar dem seriöst att du måste betala för Vista IGEN?
Dra inte in Microsoft i den här röran. Det verkar som folk här har problem nog att förståt hur det funkar med Garmin.

Men... Microsoft har har några licenser som tillåter (med vissa restriktioner) att du installerar ditt gamla operativsystem på en ny dator. För att aktivera så ringer man ett telefonnummer. Jag har gjort det på flera datorer efter uppgradering av tex moderkort.
 
F.o.m Ver 2 i Friluftskartan Pro får du med ett SD-kort som kan användas i hur många olika enher som helst. (så detta problem gäller endast äldre vers.
Problemet finns fortfarande på "mjukvarukartan". Det är t.o.m större i v2 eftersom du bara får registrera en GPS. Men inte ens den lilla informationen skriver de ut i sina "specifikationer" på Garmin.se eller hos återförsäljarna. Det är däför jag tycker de förtjänar en anmälan.
Du behöver inte destruera enheten för att avregistrera den, bara skicka in den för att radera.
Tyvärr så är det destruering som gäller enligt Garmin. Citatet jag skickade med är från Garmins kundtjänst:

"Det enda sättet vi kan frigöra Din redan gjorda upplåsning av kartkod på, är genom att Du skickar in Din GPS (som kartan låsts upp till) till Garmins serviceavdelning som skrotar den."
Annars skulle ju Kalle kunna sitta på kammarn och installera kartor på en enhet sälja den, köpa ny GPS intallera kartorna på den sälja den i all oändlighet.
Det finns redan massor med GPS:er på Blocket där det "ingår" en karta. Det är inte svårt att piratkopiera Garmins kartor.
 
Till Ola@GEAR

Jag tror de flesta vet att information från lantmäteriet inte är gratis. De säljer ju sina egna kort för ungefär samma pris.
Men har ni samma regler för hur kartan används som garmin. Låt oss säga om jag uppdater mig till en annan gps måste jag då också till slut köpa nytt kart program. Är det så är ni lika dåliga och då kan ni gott hålla varandra om ryggen.

Ända anledningen att köpa ny kartprogram borde vara att jag som konsument känner att den nya varan är så bra att jag hellre vill ha den.

Nu är jag inte Ola, men Magellans friluftsbarserade kartor (Topo+) finns bara på SD-kort - som går alldeles utmärkt att flytta mellan olika kompatibla enheter! Dock kan du bara använda kartorna till en gps-mottagare åt gången...

Önskas flera kartor på ett och samma SD-kort, får SD-kortet skickas in till GEAR för att fixa detta - mot avgift!

Kartorna kan uppdateras till senaste utgåva, genom att skicka in dem till GEAR. Uppdateringen kostar dock en slant.

Kartorna kan studeras på en PC genom gratisprogrammet Vantage Point. (som dock behöver uppdateras med avseende på brytpunktshanteringen).

/Niklas - Magellan XL-ägare
 
Nu är jag inte Ola, men Magellans friluftsbarserade kartor (Topo+) finns bara på SD-kort - som går alldeles utmärkt att flytta mellan olika kompatibla enheter! Dock kan du bara använda kartorna till en gps-mottagare åt gången...

Önskas flera kartor på ett och samma SD-kort, får SD-kortet skickas in till GEAR för att fixa detta - mot avgift!

Kartorna kan uppdateras till senaste utgåva, genom att skicka in dem till GEAR. Uppdateringen kostar dock en slant.

Kartorna kan studeras på en PC genom gratisprogrammet Vantage Point. (som dock behöver uppdateras med avseende på brytpunktshanteringen).

/Niklas - Magellan XL-ägare

Du skulle kunna vara Ola på GEAR. Jag lämnar ditt citat som mitt svar.

//Ola
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.