Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter

Nu har jag anmält Garmins licensregler till konsumentverket.

Jag godtar inte deras tillägg som säger att de vill att du skickar in din GPS till Garmin för destruering för att de ska ta bort en kartregistrering på tex Friluftskartan Pro. Det står inte någonstans på deras hemsida, hos återförsäljarna eller på omslaget till kartan att det är en engångslicens du köper men om du mailar till dem om avregistrering så får du det svaret.

Det är helt okej att ha registering av GPS:erna men då ska man även tillåta avregistrering.
Om det är någon mer som vill anmäla:
http://www.konsumentverket.se/Klaga/Anmala-till-Konsumentverket/
 
Kan du förklara varför, eller gillar du att gnälla?

Det var ett väldigt gnällit inlägg.

Om du köper en ny gps(hårdvara), och redan registrerat kartprogram(mjukvara) till två gpser (hårdvaroror)sen tidigare. Då kan du inte använda din köpta karta till din nya maskin.

Men kan du då avregistrera en gammal gps borde du ju kunna använda din köpta mjukvara till din nya hårdvara. Vilket du tydligen inte kan.

Prova att inte spänna hjälmen för hårt det kan hindra att blod kommer upp till hjärnan vilket den behöver för att tänka klart.

Så svar på din fråga NEJ! han gillar inte att gnälla.
 
Kan du förklara varför, eller gillar du att gnälla?
Ja.

Jag tar Friluftskartan Pro som exempel. Från återförsäljare får du följande information innan köp när det gäller kopplingen mellan kartan på CD och GPS:
"Med MapSource kan du förutom att ladda över detaljerad kartografi till din Garmin GPS..."

På förpackningen står det inget om hur det funkar.

Efter du har brutit plomberingen och läst installationsanvisningarna så står det att man kan registrera upp till två GPS:er för att få upplåsningskoder. Ingenstans står det något om hur man gör för att avregistrera en GPS. Jag mailade supporten om avregistrering och de svarade:

"tyvärr är licensen förbrukad när kartan har låsts upp till en GPS"

"Det enda sättet vi kan frigöra Din redan gjorda upplåsning av kartkod på, är genom att Du skickar in Din GPS (som kartan låsts upp till) till Garmins serviceavdelning som skrotar den."

Eftersom de inte har upplyst om detta innan så anmäler jag dem till Konsumentverket. Baserat på den information jag fått fram tills jag frågade om avregistrering så förväntar jag mig att kunna använda kartan till vilka (upp till två) registrerade GPS:er jag vill.

Tex: Om jag köper en tredje GPS och vill använda kartan i den istället för den första så vill Garmin att jag skickar in den första för destruktion.
 
Tex: Om jag köper en tredje GPS och vill använda kartan i den istället för den första så vill Garmin att jag skickar in den första för destruktion.

Fullständigt sanslöst! I synnerhet om det inte framgår nånstans före köpet. Det kanske finns en och annan GPS-användare därute som inte hänger i Utsidans navigationsforum. :) Vi som gör det vet ju detta nu. Tack!
 
Viktigt att tänka på innan du kontaktar konsumentverket är VEM du har fått informationen ifrån.

Du skriver "Hos återförsäljaren" säger dem inget gällande kopplingen till en/två enheter. Är det Garmins fel då att du har blivit fel informerad? Borde du kanske inte hugga återförsäljaren?

Nu har jag inte fodralet/manualen för Friluftkartan Pro framför mig men kan lova att det finns allt någon text där som förklarar att den endast kan låsas till två enheter.

Att Garmin erbjuder att "skrota" enheten är, enligt mig, en bra lösning ifall man har en gammal enhet som tar upp en licens - om man vill köpa en ny enhet.

Lätta på foten lite nu va? :)
 
Jag tycker att du gör helt rätt i att anmäla detta till konsumentverket. jag kan köpa att licentent för kartan bara gäller 2 enheter. men det skall vara fritt för mig som kund att välja vilka enheter jag vill använda och enkelt kunna byta mellan dem.
 
Håller med

Jag tycker att du gör helt rätt i att anmäla detta till konsumentverket. jag kan köpa att licentent för kartan bara gäller 2 enheter. men det skall vara fritt för mig som kund att välja vilka enheter jag vill använda och enkelt kunna byta mellan dem.

Håller med om detta också!
Det borde ju vara en fördel för Garmin också om man som kund kan välja vilka 1 eller 2 enheter man vill använda sin licenser. Detta skulle ju kunna få oss användare att vilja byta GPS lite oftare, som det är nu "tvingar" ju Garmin oss kunder att hålla fast i sin gamla för den har man ju kartor till! Man kanske inte vill "skrota" sin/sina gamla, den kanske funkar bra i nåt sammanhang utan kartor eller som backup och då vill man kanske kunna ladda in sina kartor.
Ett kit med kartor kostar ju lätt som en GPS, tom kanske som flera...
 
Att Garmin erbjuder att "skrota" enheten är, enligt mig, en bra lösning ifall man har en gammal enhet som tar upp en licens - om man vill köpa en ny enhet.

Lätta på foten lite nu va? :)

Varför skulle detta vara bra? Slit och släng är ute nu om du inte missat det. Sen vore det bra om man kunde avregistrera och sälja sin enhet.

Garmin har inte anpassat sig till att värden inte tänker som USA. Samt att om Garmin hade ett enklare och givmildare system så skulle inte de så kallade datahackers anstränga sig så mycket för att knäcka deras koder. Blir folk irriterade på ett företag minskar genast viljan att gynna dem. Men har företaget bra produkter köper kunderna dessa och letar sedan upp fusk.

(inte att rekommendera att ta hem knäckta kartor då det kan finnas otrevligheter i dem och så är det ju olagligt.)

Så gasa på anmäl dem. om jag orkar engagera mig är jag på, anväder dock inte min garmin längre pga av liknade sits. Garmin behöver ändra sitt sätt mot kunderna för att behålla oss gamla kunder. Ni vet väl att det finns andra bra märken på gpser.
 
Håller med

Håller helt med! Hoppas att de fälls!
Egentligen tycker jag att de får ta och bestämma sig för om det är hårdvara eller mjukvara de vill ta betalt för. Känns urdumt att de tycker att man ska betala så mycket för kartorna när man redan betalt löjligt mycket för gps:en.
Betalar man 1500 för en karta som helt baseras på offentlig information från Lantmäteriet så borde man åtminstone få behålla den när man byter apparat.
 
Du skriver "Hos återförsäljaren" säger dem inget gällande kopplingen till en/två enheter. Är det Garmins fel då att du har blivit fel informerad? Borde du kanske inte hugga återförsäljaren?
Ifall det hade varit något som återförsäljaren rimligt borde vetat om så skulle jag gått dit först men jag är övertygad om att Teknikmagasinet inte har någon aning om vilken inställning som Garmin har till avregistrering.
Nu har jag inte fodralet/manualen för Friluftkartan Pro framför mig men kan lova att det finns allt någon text där som förklarar att den endast kan låsas till två enheter.
Inte på fodralet men som jag skrev så står det i "installationsguiden" att du kan registrera upp till två GPS:er. Det står inte vad som händer om du vill avregistrera.

Om de vill ha den typen av engångslicens/aktiveringskod så får Garmin tydligt skriva det på utsidan av förpackningen och i all information om produkten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.