Mäta vertikal hastighet på skidor med GPS?

Precis så kan du göra under förutsättning att du är säker på att det är det HORISONTELLA avståndet du har. Jag kan på tok för lite om GPS för att säkert kunna uttala mig om de verkligen bara mäter horrisontellt avstånd.

Jag kan inte heller nånting om hur de funkar rent tekniskt. Nästa steg vore väl att sätta upp fotoceller och mäta den faktiska hastigheten och jämföra med gps´en under ett stort antal åk och se hur stor avvikelsen är. Låter som ett lite kul projekt ändå, jag kanske gör det senare om jag pallar. :)
 
http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_0183
NMEA är protokollet som mottagarna använder.
För att få se den i sin helhet behöver man oftast ansluta en dator som sparar ner filen.
En hel del handdatorer med inbyggd mottagare kan göra detta med tilläggsprogram.
Tyvärr så reduceras datamängden när de flesta mottagarna spar data till spårminnet.
 
De dyrare GPSerna med lufttrycksbaserad höjdmätning kompenserar i regel för lutningen. Läs manualen. [/url]

Manualen för Garmin Edge 705 avslöjar inte hur farten beräknas. "har en barometrisk höjdmätare för noggranna höjdförändringsdata och vertikala profildata". Garmins Knowledge base gör mig inte klokare. Vissa modeller anges använda en kombination av Z-led och barometer, medan andra enbart använder barometern för att plotta höjdprofil.

Har noterat att positionsangivelsen i skog inte är speciellt exakt. Skidade två varv på ett motionsspår i skogen och fick "stora" skillnader på GPS-spåren. Som mest var spåren 80 meter från varandra. På vägar och vatten prickar min GPS oftast rätt på någon meter.
Med tanke på att lutningen oftast har förhållandevis liten inverkan på verklig fart, tror jag att friluftsGPSerna bara räknar fart och sträcka i 2D. Inblandning av z-led kan nog öka osäkerheten på fart än förbättra.
Jag har skickat en fråga till Garmin för att få klarhet i vad som gäller för min GPS gällande fart och sträckmätning. Antar dock att den bara mäter fart och sträcka i 2D.
 
vindmätare

Ett annat sätt att ungefär mäta hur snabbt man åker är att skaffa sig en vindmätare, t ex från Silva -

http://www.silva.se/sv/Produkter/Outdoor-Instruments/Atmospheric-Data-Center/?productId=55250

då får du ju hastighet relativt luften men givetvis ökar motvind då visaf hastighet och medvind sänker visad hastighet - du får det seglarna kallar fart genom vatten men att absolut mäta fart över grund verkar inte trivialt med våra handhållna instrument.

Har deltagit i en skojfarttävling i sälen för långe sedan och då vill jag minnas att de hade en laserpistol, liknande den som polisen har eller om jag bara drömde det och att det var två givare man passerade och tid tog däremellan.

/Patrik, också nyfiken på hur fort man egentligen åker då man står på
 
Alla GPS mäter positionen i tre dimensioner. Grunden är ett kartesiskt koordinatsystem med jordens medelpunkt som origo. Nu är det lite abstrakt för oss tvåbenta, så din GPS transformerar detta till en projektion på geoiden, enligt något kartdatum. Exakt vilket beror på hur din GPS är inställd.
Det ställe där denna projektion hamnar på geoidens yta blir din position, i två dimensioner. Avståndet ner till geoiden blir din höjd.

Hastigheten mäts (i alla fall hos Garmin) som en kombination av förflyttning mellan uppmätta positioner över tid och genom en dopplermätning på satelliternas signaler. Dopplermätningen får man ut på ett närmast förbluffande enkelt sätt ur den matematik som används för att utföra korrelationen mot satelliterna. Exakt hur dessa sedan kombineras avslöjar Garmin inte, men tanken är att den ena ska vara ett slags motvikt till den andra, så att inte ett tokfel på den ena slår igenom för mycket.

Den information som efterfrågas finns alltså uppmätt i din GPS, men sen är det en annan sak vad den väljer att presentera för användaren. För Garmin gäller att enbart den i två dimensioner projicerade hastigheten visas. Ett fall rakt ner anges alltså som 0 km/h, för du förflyttar dig inte över jordytan, bara mot den. Men skillnaden blir inte så stor. Om du åker i en backe som lutar 27°, vilket de flesta med normala överlevnadsreflexer betraktar som hysteriskt brant, är din verkliga fart ändå bara 12% högre än den angivna.
Längs en väg, där 10% lutning (inte 10°) räknas som ganska mycket, skiljer det bara 0,5%.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...